Jag kan ju erkänna att jag inte har någon åldersgräns alls på diverse spännband som man har för att spänna fast grejer på biltaket och inte går de av inte. Å andra sidan är säkert de banden flerfaldigt överstarka från början, vilket inte allmänt kan sägas om klättergrejor.
Det brukar stå åldergräns på de små lapparna på grejorna som följer med när man köper grejorna. Jag har t o m karbiner där man angivit åldersgräns.
Har mailat nån gång till Wild Country ang gamla men obegagnade kilar. Svaret var i princip att hardware inte var ålderskänsligt, utan skulle besiktast, medan sydda grejor ska besiktas regelbundet för ev skador och kasseras senast efter 5 år.
Jag är säker på att en 6 år gammal sele inte går sönder i första taget men det går liksom ändå inte att hitta en exakt OCH generell gräns så rent praktiskt är väl 5-årsgränsen enkel, även om den som vill kan göra annorlunda. Selen är dock inte bara personlig utrustning. Man har ju kompisens liv hängande i den också. Alltså bör kanske egna generösa överväganden om materialets livslängd avhandlas med repkamraten...