Saxat ur Per Callebergs inlägg under utrustningsfliken på utsidans klättersida:
"Ofta kasseras väl repet när det blivit för luddigt. När det gäller hållbarhet på repet rekommenderar tillverkarna inom ramen för CE-normerna att ett rep som används sällan eller aldrig(!) kasseras efter fem år. Ett rep som klättrats med på helgerna och semestern bör man kanske pensionera efter två år och ett rep som används riktigt ofta bör kasseras efter 6-12 månader."
Sitter i min fattiga studenttillvaro och vänder på slantarna. Det rep jag har nu, ett Mammuth Flash, köpte jag 1997 och jag har använt det minst sagt flitigt till såväl sportklättrig, som multipitch tradturer som bropendling. Jag har tagit ett otal fall i det och även topprepsklättrat och firat på det.
Kanske måste man bara lyfta på hatten inför den ingenjörskonst som Mammuth uppvisade när de tillverkade mitt Flash, för trots denna systematiska och ihållande misshandel så saknar det helt synliga skador, bortsett från att jag tvingades kapa tre meter efter en mindre incident... Det enda tecknen på repets våldsamma historia är att manteln släppt på några ställen och att det behöver tvättas.
Nu så till min fråga? Bortsett från att det kan tyckas som något suicidalt att hålla fast vid ett rep som är så pass gammalt, så vad finns det egentligen för skäl att köpa ett nytt? Reptillverkarna torde ju vara de första att rekommendera mig att köpa ett nytt!!
Nedan följer ett försök att inventera ev rationella skäl till ett byte:
Beträffande de fall repet har tagit: Enligt tester så ska modellen klara 8 UIAA fall med fallfaktor 1,8. Jag har fallit mycket och långt, men aldrig med en faktor som överstigit ett. Eftersom elasticiteten inte har påverkats nämnvärt åt något håll så torde det väl inte heller finnas skäl att oroa sig för hållfastheten?
Manteln är lite luddig på sina ställen, och viss mantelglidning förekommer. Då elasticiteten fortfarande är ok torde väl inte heller detta peka mot minskad hållfasthet? Kärnan står som bekant för 80 % av brottstyrkan och den är ju helt intakt!?
Det här med UV-strålning har jag aldrig riktigt trott på... Hur som helst så torde det ju uteslutande påverka manteln som för den sakens skull inte uppvisar några större fel. Den har definitivt inte "torkat ihop" på något oroväckande sätt!
Till allt detta så har jag läst (tyvärr har jag glömt var) att det inte finns ett enda dokumenterat fall i vilket ett rep gått av ENBART pga ett fall! Det har alltid rört sig om skarpa kanter, stenslag, etc. Och med tanke på att folk klättrat i alla världsliga tider med allt från lianer till hamrep så...
Efter denna expose så blir alltså min fråga följande: Finns det egentligen någon anledning till oro, eller är vi inte annat än godtroende offer för repindustrins illa underbyggda lobbypropaganda?!
/ Lars
"Ofta kasseras väl repet när det blivit för luddigt. När det gäller hållbarhet på repet rekommenderar tillverkarna inom ramen för CE-normerna att ett rep som används sällan eller aldrig(!) kasseras efter fem år. Ett rep som klättrats med på helgerna och semestern bör man kanske pensionera efter två år och ett rep som används riktigt ofta bör kasseras efter 6-12 månader."
Sitter i min fattiga studenttillvaro och vänder på slantarna. Det rep jag har nu, ett Mammuth Flash, köpte jag 1997 och jag har använt det minst sagt flitigt till såväl sportklättrig, som multipitch tradturer som bropendling. Jag har tagit ett otal fall i det och även topprepsklättrat och firat på det.
Kanske måste man bara lyfta på hatten inför den ingenjörskonst som Mammuth uppvisade när de tillverkade mitt Flash, för trots denna systematiska och ihållande misshandel så saknar det helt synliga skador, bortsett från att jag tvingades kapa tre meter efter en mindre incident... Det enda tecknen på repets våldsamma historia är att manteln släppt på några ställen och att det behöver tvättas.
Nu så till min fråga? Bortsett från att det kan tyckas som något suicidalt att hålla fast vid ett rep som är så pass gammalt, så vad finns det egentligen för skäl att köpa ett nytt? Reptillverkarna torde ju vara de första att rekommendera mig att köpa ett nytt!!
Nedan följer ett försök att inventera ev rationella skäl till ett byte:
Beträffande de fall repet har tagit: Enligt tester så ska modellen klara 8 UIAA fall med fallfaktor 1,8. Jag har fallit mycket och långt, men aldrig med en faktor som överstigit ett. Eftersom elasticiteten inte har påverkats nämnvärt åt något håll så torde det väl inte heller finnas skäl att oroa sig för hållfastheten?
Manteln är lite luddig på sina ställen, och viss mantelglidning förekommer. Då elasticiteten fortfarande är ok torde väl inte heller detta peka mot minskad hållfasthet? Kärnan står som bekant för 80 % av brottstyrkan och den är ju helt intakt!?
Det här med UV-strålning har jag aldrig riktigt trott på... Hur som helst så torde det ju uteslutande påverka manteln som för den sakens skull inte uppvisar några större fel. Den har definitivt inte "torkat ihop" på något oroväckande sätt!
Till allt detta så har jag läst (tyvärr har jag glömt var) att det inte finns ett enda dokumenterat fall i vilket ett rep gått av ENBART pga ett fall! Det har alltid rört sig om skarpa kanter, stenslag, etc. Och med tanke på att folk klättrat i alla världsliga tider med allt från lianer till hamrep så...
Efter denna expose så blir alltså min fråga följande: Finns det egentligen någon anledning till oro, eller är vi inte annat än godtroende offer för repindustrins illa underbyggda lobbypropaganda?!
/ Lars