Livslängd på rep?!

Saxat ur Per Callebergs inlägg under utrustningsfliken på utsidans klättersida:

"Ofta kasseras väl repet när det blivit för luddigt. När det gäller hållbarhet på repet rekommenderar tillverkarna inom ramen för CE-normerna att ett rep som används sällan eller aldrig(!) kasseras efter fem år. Ett rep som klättrats med på helgerna och semestern bör man kanske pensionera efter två år och ett rep som används riktigt ofta bör kasseras efter 6-12 månader."

Sitter i min fattiga studenttillvaro och vänder på slantarna. Det rep jag har nu, ett Mammuth Flash, köpte jag 1997 och jag har använt det minst sagt flitigt till såväl sportklättrig, som multipitch tradturer som bropendling. Jag har tagit ett otal fall i det och även topprepsklättrat och firat på det.

Kanske måste man bara lyfta på hatten inför den ingenjörskonst som Mammuth uppvisade när de tillverkade mitt Flash, för trots denna systematiska och ihållande misshandel så saknar det helt synliga skador, bortsett från att jag tvingades kapa tre meter efter en mindre incident... Det enda tecknen på repets våldsamma historia är att manteln släppt på några ställen och att det behöver tvättas.

Nu så till min fråga? Bortsett från att det kan tyckas som något suicidalt att hålla fast vid ett rep som är så pass gammalt, så vad finns det egentligen för skäl att köpa ett nytt? Reptillverkarna torde ju vara de första att rekommendera mig att köpa ett nytt!!

Nedan följer ett försök att inventera ev rationella skäl till ett byte:

Beträffande de fall repet har tagit: Enligt tester så ska modellen klara 8 UIAA fall med fallfaktor 1,8. Jag har fallit mycket och långt, men aldrig med en faktor som överstigit ett. Eftersom elasticiteten inte har påverkats nämnvärt åt något håll så torde det väl inte heller finnas skäl att oroa sig för hållfastheten?

Manteln är lite luddig på sina ställen, och viss mantelglidning förekommer. Då elasticiteten fortfarande är ok torde väl inte heller detta peka mot minskad hållfasthet? Kärnan står som bekant för 80 % av brottstyrkan och den är ju helt intakt!?

Det här med UV-strålning har jag aldrig riktigt trott på... Hur som helst så torde det ju uteslutande påverka manteln som för den sakens skull inte uppvisar några större fel. Den har definitivt inte "torkat ihop" på något oroväckande sätt!

Till allt detta så har jag läst (tyvärr har jag glömt var) att det inte finns ett enda dokumenterat fall i vilket ett rep gått av ENBART pga ett fall! Det har alltid rört sig om skarpa kanter, stenslag, etc. Och med tanke på att folk klättrat i alla världsliga tider med allt från lianer till hamrep så...

Efter denna expose så blir alltså min fråga följande: Finns det egentligen någon anledning till oro, eller är vi inte annat än godtroende offer för repindustrins illa underbyggda lobbypropaganda?!

/ Lars
 
Dags att kassera?

Hej Lars,

Detta är en klassisk frågeställning som det väl egentligen inte har något entydigt svar. Kolla den tidigare tåden: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=13630
här på utsidan. Konklusionen ar väl ytterst, att det är vad den ensklide klättraren känner sig konfortabel med som styr. Men det dar med 5 års livslängd på ett rep som ligger oanvänt, kallt och mörkt tror jag inte på.

mvh
johan
 
Novis fråga!?

Jag kan, tyvärr, ingenting om klättring varför min fråga kanske är lite väl banal.

Består inte vissa delar av klääterrep av naturmaterial så som gummi?

Om så är fallet så torde ju åldern ta ut sin rätt precis som den gör på däck av alla de slag. Vilket resulterar i kraftigt minskad flexibilitet efter ett antal år. Och om så är fallet torde det kanske vara idé att byta ut repen efter en viss bestämd tid.

Visst har reptillverkarna ett rent ekonomiskt intresse av att klättrarna måste byta rep oftare. Men tror ni inte att den otroligt negativa effekt det skulle få om de tillverkade en produkt som tar livet av en eller flera klättrare skulle väga betydligt tyngre?

Lite tankar från en novis!
// Niklas
 
Hej,
I förra veckan höll jag på att fira och clogga på mitt gamla rep och kom helt plötsligt på att det måste vara drygt 10 år gammalt. En lätt rysning gick genom min kropp och jag firade ovanligt jämnt och snällt återstoden av vägen. Inte så mycket för att jag kan se några skador på repet. Nej, mitt obehag hängde snarare ihop med den känsla jag fick när jag för ett tag sedan tog tag i nylonlinan till en Trygg Hansa-livboj och såg hur det bara blev ett enda pulver i min hand. Livbojen var förvisso några år gammal gissar jag men jag fick se hur solen, saltet och åldern fullständigt hade brutit ner materialet. Även om mitt gamla rep är skyddat av en mantel och i övrigt av mycket bättre kvalitet än nylonlinan till livbojen så fick jag mig en tankeställare. Jag kasserade repet (svärfar fick det till sina trädfällningar i sommarstugan) och kommer att känna mig bättre till mods när jag sticker ut igen i nästa vecka.

Lycka till i din beslutsvånda kring repets vara eller inte vara!

/Henrik
 
En av egenskaperna hos plast är att det påverkas av tiden. Bla minskas ofta elasticiteten UV-strålning påverkar också, men det tar som du säger på ytan. Värme är också något som påverkar plast mycket.

Med andra ord kan du vara säker på två saker;

- repet åldras över tiden
- att tillverkarna inte vågar ta risken av repbrott pga felaktiga rekommendationer och därför ser till att rekommendationerna har en bred säkerhetsmarginal.

Var gränsen går? Sannolikt längre än vad tillverkarna skulle önska, men också kortare än vad din plånbok tycker om.
 
Myter & sanningar

Det finns några "myter" om rep som på senare tid visat sig inte vara så farliga som man trott.

UV-strålning och ljus inverkar inte på nylonet alls i samma utsträckning som man tidigare trodde. Edelweiss fick sig tillsänt ett rep som häng ute i ett halvår eller så och där halva repet hängt ute i solen och den andra halvan i skugga. De kunde inte upptäcka någon skillnad i styrka hos halvorna.

Ett rep åldras. Nylon åldras på det sättet att det blir mindre böjligt vilket för ett rep innebär att det blir mindre elastiskt = höger fångryck. Selar och slingor kan dock användas längre än man förut trodde då rekommendationen var att de skulle kasseras efter fem år oavsett om de använts eller inte.

Så troligen kommer dit rep att hålla några år till, åtminstone som topprep och till sportklättring. Fast jag håller med tidigare inlägg. Börjar du fundera över om ditt rep kommer att hålla vid ett fall så byt. Hur kul är det att stick ut på en runout med sådana tankar i huvudet.
 
Följande läste jag nuligen på en rysk bergsklättring sida:
In a report on dynamic climbing ropes Pitt Schubert,
President of the UIAA safety commission found the
following....

1. Ropes cannot break in the tie in knot, or at the running
belay.

2. Use of twin ropes has cut down on breakage's.

3. There have been no known rope failures in sport climbing

4. Petrol, Diesel, WD40, Coke and sea water do not damage
ropes.

5. Autan (insect repellent), although damaging to plastic,
was not found to damage ropes...in fact strength was
slightly increased.

6. UV radiation does not damage ropes. Nylon is UV
stabilised and only the colour will be lost.

7. Standing on a rope loaded over a right-angled metal edge
with three times body weight did not reduce a ropes
strength.

8. Standing on a rope in the snow with crampons did no
damage. Neither did standing on it on rock with a 75kg body
weight. In a further test crampon points were forced right
through the rope with no strength reduction/damage
occurring!

9. The suggested life span of 10 years which has been given
for ropes is to help the user determine life span. However,
after contact with ICI it was found that although after 10
years there was a measurable degradation in nylon (not just
in ropes, but all nylon textiles) ageing itself would not
cause a rope to break, unless it was loaded over a sharp
edge.

10. Top roping damaged ropes, but the damage was visible
and could be felt. The same applied to damage from
stonefall.

However, lest we become complacent...

1. Any rope can break when loaded over a sharp edge. It is
not possible to produce a rope that is strong enough not to
break when loaded over a sharp edge, however, the maximum
chance for survival is with a new rope.

2. Car battery acid damages ropes and cannot be visibly
detected.

3. Ropes soaked overnight in urine (!) had their strength
reduced by 30%. However, this was only relevant when the
rope was loadedover a sharp edge.

4. The strength of frozen and wet ropes was reduced but
again, unless the rope is loaded over a sharp edge, it
would not matter.


Nu vet jag inte om sådana tester är brukbara i en verklig klättermiljo. Dessutom är det storsta problemet inte att repet kan själv bryta, utan att den minskade elastisiteten som är ett definitivt faktum, utsätter säkringar för storre påfrestning. Den svagaste länken i säkerhetskedjan är ju inte repet, utan säkringar, eller, rättare sagt, placering av dessa. Det är det "dynamic belay" egentligen handlar om - att får repet att adsorbera fallet som annars hade tagit friends och kilar ur klippan. För min del så betyder det att när det har gått viss tid så använder jag repet på bult och för topprepsklättring (också vinterturer utan särskild brant klättring) och köper ett nytt för trad och ffa alpina turer. Nedfirning också den utsätter repet för ganska så liten och statisk belastning och kan säkert göras på ett litet åldrat rep, fast jag har svårt att tänka mig en tur då det är bara "rapeller" som gäller.
 
Konstiga påståenden om UV och saltvatten

Angående tidigare inlägg med utdrag från en rysk sida, vill jag gärna kommentera. Jag klättrar sedan ca tio år tillbaka, men jobbar också mycket med segelbåtar i både svenska och andra vatten. Att UV och saltvatten inte skulle påverka nylon är, om ni ursäktar, dumheter. Jag har själv dragit av ett av exponering utmattat tiomillimeters rep med bara händerna. Grova plattband av nylon som suttit fästade på en båt utvändigt har jag kunnat riva i småbitar som om det vore papper.

I båda fallen har troligen materialet exponerats under lång tid (flera år) för både sol och salt. Att klätterutrustning någonsin skulle utsättas för liknande slitage verkar otroligt, men att påstå att nylon inte försvagas av sol och salt är alltså inte sant. Se bara på hur sköra gamla segel blir. (Visserligen ofta Dacron, men de torde vara nära besläktade material).

Många påståenden i ovanstående inlägg verkar för övrigt helt vansinniga. Att skador orsakade av stegjärn inte skulle försvaga repet, tex, faller ju på sin egen orimlighet. Men här har jag ingen förstahandserfarenhet.

Efter att ha sagt detta kan jag dock instämma i att det troligen oftast är helt ok att klättra med ett rep som är äldre än 5 år, om man känner repets historik och inte kan upptäcka några skador. Jag förespråkar också att man låter ett lite äldre rep övergå till att bli sport- och inomhusrep, medan man använder ett nytt rep för trad, is, etc där krafterna riskerar att bli större.
 
Pit Schubert är en man med viss koll...
Förutom att vara säkerhetsansvarig i UIAA och DAV så är han både ingenjör och bergsguide med ganska många års erfarenhet. Läs gärna boken "Unfälle im Fels und Eis - 25 Jahre Sicherheitskreis" eller vad den nu heter. Där förklaras alla begrepp och testresultat och är i övrigt en utmärkt bok.

/M
 
Många påståenden i ovanstående inlägg verkar för övrigt helt vansinniga. Att skador orsakade av stegjärn inte skulle försvaga repet, tex, faller ju på sin egen orimlighet. Men här har jag ingen förstahandserfarenhet.

Jasså, du tror inte att ett stegjärn kanske tar den lätta vägen mellan kardelerna(istället för genom kardelerna och skära av)?

Jag tror mycket väl att gör du det en gång så är det ingen nämnvärd skada, brukar du springa med stegjärn på dina rep så är det nog en annan sak...

Ta ett gamalt rep typ femsliget och tryck en blyertspenna genom repet och se om du får repet att gå av?

Ibland finns det många som vet och när man har testat så förkastas vissa sanningar som lögner...

Självklart skall man inte lägga ett klätterrep i bensin i 10 år, sedan hänga upp det för att torka i solen i 10 år, men det intressanta är väl om man råkar tappa repet i havsvatten så är det inte förstört på något sätt som vissa hävdar!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Swerun Livslängd på ett klättersele och klätterskor? Klättring allmänt 3
m490c Livslängd på karbiner och kilar? Klättring allmänt 8
seon Livslängd på sulor? Klättring allmänt 8
Mike C Livslängd på bultar? Klättring allmänt 31
singus livslängd på sele Klättring allmänt 13
Hematomet Livslängd klätterskor Klättring allmänt 5
Count Livslängd slinga Klättring allmänt 8
Jonasito Bygga klättervägg utomhus på lada Klättring allmänt 10
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
Adam K Reparera trigger på kamsäkring/camalot ultralight Klättring allmänt 3
malundin Komma upp på Häggsta bakvägen? Klättring allmänt 3
vandrafjäll Byta repsnören på hexor Klättring allmänt 6
Robel Hangboard montering på gipsvägg Klättring allmänt 9
Arytmica Någon som håller på med canyoneering/canyoning? Klättring allmänt 5
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
packåsna Klättra på Hykieberg Klättring allmänt 3
peco Skulle du lita på det här ankaret? Klättring allmänt 10
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
apfaktor Att ha kamera med sig upp på väggen. Klättring allmänt 4
NikMat Knut vid karbinen på egensäkring(koslinga)? Klättring allmänt 3
NaturBoel Tips på bra klätterbyxor Klättring allmänt 13
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
stattin82 Tips på Norge Klättring allmänt 4
kasper12 På plats i Rio de Janeiro t.o.m. juli Klättring allmänt 0
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
qwert Erfarenhet /Tips av tradklättring på kalksten Klättring allmänt 8
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
wredas Börja klättra på allvar Klättring allmänt 9
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
packåsna Kvarglömt på Gåseborg Klättring allmänt 0
niklaz Fallskyddspaket för jobb på villa och torptak Klättring allmänt 10
Visenten olyckan på Haegefjell Klättring allmänt 0
Bloggomann Multipitch på Cypern? Klättring allmänt 0
cake Söker tips på klätterweekendresmål Klättring allmänt 4
Millow Ankare för Svaklippan på Tjärö Klättring allmänt 1
Skåningen77 Upphittade friends på Kullaberg Klättring allmänt 7
magwo Rippade X4:or på Tunaberg Klättring allmänt 85
lyckegard Klättra på västkusten Klättring allmänt 23
Surbjörn Tips på klippa Bålsta/Enköpingstrakten. Klättring allmänt 0
Visenten Läskigt fall på Grönbrink igår Klättring allmänt 4
Scy Kvarglömt ankare på Simonsberget Klättring allmänt 3
Ternblad Tips på rep? Klättring allmänt 1
hbgsnix speed ascent på svenska? Klättring allmänt 6
gahne Se upp för tåg på Lysekilsbanan! Klättring allmänt 2
Iggle synpunkter på padda önskas Klättring allmänt 8
Rakman Vågar jag lita på mitt klättringsrep? Klättring allmänt 12
magwo Efterfrågar firningsankare på Simonsberget Klättring allmänt 43

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg