Livlina

Tänkte försöka göra en livlina a lá hansa-linan, alltså med en påse som linan är i.
Vad ska man tänka på då, hur lång lina ? ska påsen vara förtyngd ??
Tipsa mig om hur jag ska konstruera den

Jakob

Några råd

Längden på de linor som finns att köpa är 20-25 m. Det måste finnas tillräckligt med tyngd för att kunna kasta även i motvind. Möja linan (Skyllermarks) har enligt mina prov för liten tyngd, 300-400 g tycker jag är lämpligt. Det vanligaste stål, bly eller sand som tyngd. Är du gramjagare kan du använda verktyg och diverse reservdelar till skridskorna som tyngd. Dessutom måste det finnas flythjälp runt tyngden så att den inte sjunker, använd förslagsvis liggunderlag eller rörisolering. Linan måste också flyta, och får inte vara för tunn för då skär den in i händerna, kolla i båtaffären. Tyget i påsen bör vara vatten frånstötande och glida lätt även på snötäckt is. I min senaste livlinekonstruktion har jag använt linan från Möja men med mer tyngd och flytmaterial, påsen är av fallskärmtyg men allt är inte riktigt klart ännu.

Kolla hur dom som finns att köpa är konstruerade och gör din egen om du tror att du kan göra något bättre. Det blir knappast billigare att göra själv men vissa (som jag ) tycker det är roligt, och blir det sedan bra och snyggt är det ännu roligare.

Per Brune / nu inne på min 3:de ”hemmagjorda” lina

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Benji Krav på livlina Långfärdskridsko 30
lägg Fästpunkt Livlina Långfärdskridsko 2
islagg experimentell livlina Långfärdskridsko 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg