Litteraturtips

Allt du behöver veta om "modern" långfärdskridskoåkning!?
Åktekniken och prylarna, säkerheten och allmän bra-att-ha-kunskap. För nybörjaren, men också/hellre för nån som har åkt ett tag.

Finns det nån fantstisk bok? Vilken bok vill du ge till (få av?) din gamle skrinnarkompis?
Undrar Patric

Årsböcker

De större föreningarna har årsböcker som är mycket läsvärda de säljs inte utanför klubbarna men bör gå att få tag i på bibliotek. Det gäller numera Skåneklubben, Göteborgarna, Linköping, Västerås, SSSK och Luleå samt den finska klubben. Att läsa debatten på forumet här är också intressant om man vill hänga med.

Thure

Konsumentverket gav ut "Isboken" nån gång på 80-talet, i serien råd&röns faktaböcker. Den är förnuftig, men inte förnumstig, och innehåller det mesta man behöver veta när man åker skridsko mer för nöjes skull än som vetenskap, ganska mycket islära t.ex. Dock inget om löshälsskridskor (av naturliga skäl). Få glassiga färgbilder, men många informativa svartvita. Jag vet inte om boken finns i handeln nu, men hittar du den antikvariskt är den väl värd att köpa. Lotta

isboken från friluftsfrämjandet

CEN; sa:
Konsumentverket gav ut "Isboken" nån gång på 80-talet, i serien råd&röns faktaböcker.
Isboken har kommit ut i reviderad upplaga år 2000 och går att beställa via friluftsfrämjandet (kanske funkar följande länk:
http://frilufts.webshopsystem.com/shop.php?searchoption=4&searchword=isboken&cprod=&lcprod=0 ,
annars, leta via http://www.frilufts.se)
2000 års upplaga är har föräbttrad text i flera avseenden, men är även något "populariserad". Den har tappat lite av känslan hos den gamla boken att vara något för isexperter som vill räkna på istillväxt och liknande.

Läs även Svart Krabba av Jerker Virdborg. Absolut ingen faktabok utan en ganska bra spänningsroman med mycket långfärdsskridsko som del av handlingen...spännande faktiskt.

Det finns några bra böcker om "traditionell" långfärdsåkning men jag skulle vilja ha tag på en bok som riktar sig mer mot tävlingsåkning, lös häl, dubbelpush och dylikt, finns den?

Mvh Tomas

Barry Publow - "Speed on Skates" är såvitt jag vet fortfarande bibeln när det gäller inlinesteknik och double-push.
Innehåller även en del om hastighetsskridsko på is med klappskridsko vill jag minnas.

-Palle

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg