Litteratur om Sarek?

Tänkte ge mig på ett par veckors ensamvandring i Sarek nästa år och vill gärna ha lite tips om det finns någon eller några bra böcker att ta till när man ska planera.
Har läst nån men det handlade mest om höghöjdsvandring över glaciärer vilket inte lär bli aktuellt.

Tänkte ge mig på ett par veckors ensamvandring i Sarek nästa år och vill gärna ha lite tips om det finns någon eller några bra böcker att ta till när man ska planera.
Har läst nån men det handlade mest om höghöjdsvandring över glaciärer vilket inte lär bli aktuellt.

Axel Hamberg och Claes Grundstens bäcker är de jag främst kommer att tänka på. Finns säkert fler. Efter en del läsande och funderande så ligger utsidan bra till för att söka information och kunskap.

Mvh
Peter P.

Det har kommit en ny som heter "Vildmarksvandring i Sarek". Jag har dock inte kollat i den än.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9197554197

På antikvariat kan du hitta Edvin "Sarek" Nilssons böcker också "Sarek - Vandringar i vår sista vildmark", "De vilda djurens Sarek" och "Mitt vildmarksrike - Sarek".

Grundstens bok som pal nämner är ju dock en bra grund för att planera vandringar.

Bästa boken om fjäll och bestigningar i Sarek är fortfarande "Detta är Sarek" av Tore Abrahamsson. I den hittar man topparna, och då kan man använda Grundstens böcker för att komma dit. ;)

Finns mycket skrivet om Sarek, Svante Lundgrens är mycket läsvärda.

Så dyk ner i böckerna och hitta färdmål, och sen kan du ju fråga forumbefolkningen som brukar kunna svara på det mesta av frågorna.

Till topps!

Jag håller också på Abrahamsson. Sen har jag en liten fundering i all vänlighet: att vara två är en stor fördel i Sarek, eftersom man kan göra lite roligare vägval då. Jag har i likhet med många på utsidan gjort ensamtur i Sarek, och har i efterhand kommit fram till att det är tveksamt ur säkerhetssynpunkt, om man inte håller sig strikt till allfarvägarna. Jag mötte två personer under min tur, och OM något hade inträffat (misstag vid vad, eller man halkar i brant terräng, eller helt enkelt blir sjuk) så hade det kunnat vara på ett ställe där ingen mer passerar det året (eller nästa).

Detta var ju inte vad du frågade efter, så ta det för vad det är! Och christer48: riktigt stiliga bilder!

Nils

Eidvin Nilsson

Hejsan!

En gammal klassisk Sarekbok som jag personligen tycker är alldeles utmärkt är Edvin "Sarek" Nilssons "Mitt Vildmarksrike Sarek", som man ganska ofta hittar på det lokala bibloteket. Nu är den här boken inte egentligen skriven som en typisk guidebok, utan mer en mängd intressanta berättelser från Edvin Nilssons 20-30 år som "parkvakt" i Sareks Nationalpark. Den behöver därför helt klart kompletteras med någon annan bok, exempelvis Claes Grundstens och/eller Tore Abrahamsson. Men vill man få intressant läsning och inspiration inför turen tycker i alla fall jag att Edvin Nilssons bok är klart trevligare läsning.

/ Stefan

Jag kan tipsa om utmärkta antikvariat.net där man kan söka böcker hos ett stort antal antikvariat. Jag har bl a köpt Rossipals Kebguide där för 45 kr plus en hel del annat.
En trevlig sida med kartor och bilder är f ö http://www.rapadalen.de/

/D

Axel Hamberg och Claes Grundstens bäcker är de jag främst kommer att tänka på.

Axel Hambergs Sarekguide från 1922 finns att läsa på följande länk:

http://runeberg.org/sarek/

Inte den modernaste guiden, men nog är det trevlig läsning och ger inspiration! Man får också en inblick i den tidens utrustning och man får en del goda råd på vägen. Förutom de fina beskrivningarna av själva parken.

/Hans

Jag tyckte att "Vildmarksvandring i Sarek" var riktigt bra i kombination med Grundstens bok. Den fick dock inte följa med ut pga storleken men den användes som inspiration före turen. Grundstens läste jag i tältet och fick bra tips när vi fick ändra rutten i förtid pga mina trasiga fötter. Jag tycker att Grundstens bok är väldigt tråkig ensam (en svartvit karta och bara text) men i kombination med karta och en annan bok med bilder så är den kanon.

Grundstens sarekbok är utmärkt att ha med sig på vandringen, väl värd sin vikt. Man behöver en sådan guide som sparar tid och besvär, inte minst när man improviserar och väljer en annan väg än den man först planerade för. Andra sarekböcker kan vara trevliga på andra sätt men jag tycker att det är Grundsten som är mest fullständig och nyttig. Trots hans obotligt optimistiska tidsangivelser!

Sen är ju - som sagts - fjällkartan i sig ett helt uppslagsverk, och innehåller enorma mängder information som man kan få del av genom flitig och trägen läsning.

/Hans

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tassemark Fjäll-litteratur att "drömma" till Fjällvandring 21
sajberjohan Tips på litteratur om tejpning Fjällvandring 2
LonesomeHiker Tips på litteratur Fjällvandring 11
Totteman Det gamla Sarek Fjällvandring 40
Onesport Ruttförslag ensamvandring Sarek Fjällvandring 18
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
GenomsnittligSarekLängtare Suorva-Stora toppen Sarek-Suorva Fjällvandring 8
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
olably Sarek Fjällvandring 2
Materialaren Sökinsats i Sarek efter försvunnet par Fjällvandring 194
GenomsnittligSarekLängtare Kvikkjokk-Bårddetjåhkå-Kvikkjokk 2025 Fjällvandring 23
Merckx Pass 1425 i Sarek Fjällvandring 5
Elvah Standárjåhkå mellan Alep och Lulep Várddo Fjällvandring 0
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Materialaren Den Stora tråden om Tielmavadet Fjällvandring 21
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
LejonetFrånNorden 100 km, 20 tim - Kvikkjokk, Taraluoppal, Pårte, Kvikkjokk - 28/6 Fjällvandring 0
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Mapalon Sarek antal reservdagar. Fjällvandring 18
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg