Litiumladdare

Jag såg på Elfa att det fanns 13,5Ah 3V litiumbatterier som vägde 125 g. Om man seriekopplar 2 sådanna batteirer så borde man väl få ett kraftigt orienteringsbatteri på 6 V 13,5 Ah som väger blott 250 g (+ 10-20 g för kablar m.m.). Problemet är närmast var man köper en lämplig laddare för det tänkta batteripaketet, alternativt hur man fixar ihop en egen laddare för batteripacket.

Är det någon som har några bra tips?

/Niklas
 

Guest

Gäst
Var hittar du det?

Det närmaste jag kommer är cellen på 3,6 v, 13 Ah och 100 g med artikelnumret 69-281-88. Vad har din cell för artikelnummer?
Om jag får spekulera litet, så tror jag inte att den cell jag har hittat är laddningsbar. Finessen med dessa celler är hög energitäthet och att de kan lagras en evighet, i alla fall 10 år. Jag har själv varit inne på samma tanke som du, men blev besviken när jag insåg att alla Li-celler inte är laddningsbara. Jag kanske har fel. Har jag det?
/Mattias
 
vad mer än Li i batteriet?

Lithium-Jon-batterier (Li-Ion) är laddbara och de används i vissa mobiltelefonmodeller men de Lithiumbatterier som t ex knappceller för kamerabruk är inte laddbara. Dessa har en annan kombination med Lithium. Det krävs ju normalt två ämnen i ett batteri, anod och katod (nickel-kadmiun, Nickel-metalhydrid osv och i bilbatterier är det bly resp blyoxid).

Alltså finns det olika Litium-batterier beroende på vad de kombineras med och en kombination är laddbar och den andra inte.

/Patrik
 

Guest

Gäst
Re: vad mer än Li i batteriet?

tango; sa:
Lithium-Jon-batterier (Li-Ion) är laddbara och de används i vissa mobiltelefonmodeller men de Lithiumbatterier som t ex knappceller för kamerabruk är inte laddbara. Dessa har en annan kombination med Lithium. Det krävs ju normalt två ämnen i ett batteri, anod och katod (nickel-kadmiun, Nickel-metalhydrid osv och i bilbatterier är det bly resp blyoxid).

Alltså finns det olika Litium-batterier beroende på vad de kombineras med och en kombination är laddbar och den andra inte.

/Patrik

Hmmm -Du är inte kemist, va?
 
Re: Re: vad mer än Li i batteriet?

puide; sa:
tango; sa:
Lithium-Jon-batterier (Li-Ion) är laddbara och de används i vissa mobiltelefonmodeller men de Lithiumbatterier som t ex knappceller för kamerabruk är inte laddbara. Dessa har en annan kombination med Lithium. Det krävs ju normalt två ämnen i ett batteri, anod och katod (nickel-kadmiun, Nickel-metalhydrid osv och i bilbatterier är det bly resp blyoxid).

Alltså finns det olika Litium-batterier beroende på vad de kombineras med och en kombination är laddbar och den andra inte.

/Patrik

Hmmm -Du är inte kemist, va?

Nix, jag är data ingenjör som dock tycker man ska använda så skonsamma kemikalier som möjligt. T ex tycker jag laddbara batterier är mycket bättre än engångsdito. Har läst kemi 2 år på gymnasiets tekniska linje med el-datainriktning så kemist vill jag nog inte kalla mig.
 

Guest

Gäst
Förlåt, min kommentar blev drygare än jag hade tänkt mig.
Vad jag menade var att det inte är så lätt att se på den knapphändiga informationen om sammansättningen om batteriet kan återladdas eller inte. Om vi tex tar namnet Li-Ion, så säger det inte mycket, eftersom jontransport är nödvändig i alla batterier. Man måste sätta upp redox-reaktionen, och sedan räkna ut om reaktionen är reversibel. Det här är svåra grejor om man inte är specialist. Jag räknar mig själv som kemist, men min specialitet är organisk kemi, i huvudsak polymerkemi. Jag anser inte att jag kan titta på inehållet i en cell och räkna ut ifall den är återladdningsbar.
/Mattias
 
Joner i alla batterier!

puide; sa:
Förlåt, min kommentar blev drygare än jag hade tänkt mig.
Vad jag menade var att det inte är så lätt att se på den knapphändiga informationen om sammansättningen om batteriet kan återladdas eller inte. Om vi tex tar namnet Li-Ion, så säger det inte mycket, eftersom jontransport är nödvändig i alla batterier. Man måste sätta upp redox-reaktionen, och sedan räkna ut om reaktionen är reversibel. Det här är svåra grejor om man inte är specialist. Jag räknar mig själv som kemist, men min specialitet är organisk kemi, i huvudsak polymerkemi. Jag anser inte att jag kan titta på inehållet i en cell och räkna ut ifall den är återladdningsbar.
/Mattias

Ingen fara.
Självklart finns det joner i alla batterier och därför är Li-Ion en ganska dum benämning på ett slags batterier tycker jag. Men det jag ville säga var att batterier som marknadsförs som Li-Ion är laddbara medan de som marknadsförs som Li-batterier inte är laddbara. Li-Ion och Li ovan refererar alltså till "vad som står på förpackningen" och inte vad som egentligen finns inuti batteriet.

Dessutom finns det väl mobiler som Li-polymer-batterier vilket också är en dum benämning då ju polymerer också är en stor grupp av ämnen.

/Patrik, som inte hade "den lille kemisten" som liten men väl "den lille elektrikern" ;-)
 
En liten varning: Laddning av litiumbatterier bör INTE göras utan att man har tillräckliga skyddsfunktioner för att skydda mot explosion.

Överladdning och/eller kortslutning kan få litiumbatterier att explodera, och inte nog med att de exploderar, de sprider en hel del otrevligheter runt sig när de gör det. (Våra skyddsföreskrifter säger att vi alltid skall bära skyddsglasögon när vi mekar med litiumbatterier.)
 
Re: Var hittar du det?

puide; sa:
Det närmaste jag kommer är cellen på 3,6 v, 13 Ah och 100 g med artikelnumret 69-281-88. Vad har din cell för artikelnummer?
Om jag får spekulera litet, så tror jag inte att den cell jag har hittat är laddningsbar. Finessen med dessa celler är hög energitäthet och att de kan lagras en evighet, i alla fall 10 år. Jag har själv varit inne på samma tanke som du, men blev besviken när jag insåg att alla Li-celler inte är laddningsbara. Jag kanske har fel. Har jag det?
/Mattias

Jag hittade batteriet längst ner till höger på sid 1249 i den senaste ELFA-katalogen (jubeleumskatalogen).
Märke SAFT LO39SH med artikel nr 69-290-53. Pris/st 556 kr + moms
 
OK, ingen kemist direkt här, men väl elektroingenjör.
Det finns två huvudkategorier av litiumbatterier, laddningsbara (sekundärbatterier) och icke-laddningsbara (primärbatterier).

Jag orkar inte kolla på just det batteri du nämnde men med den energitätheten så låter det definitivt som ett primärbatteri (=icke laddningsbart).
Dessa används främst där god lagringsbeständighet, hög energitäthet och utmärkta lågtemperaturegenskaper är önskvärda men kostnaden inte spelar någon roll, ex på applikationer är nödljus mm.
Ska du ut på vinterexpedition är det ett bra val annars är det lite väl dyrt...

Primär-litium håller normalt antingen 3.0V eller 3.6V beroende på kemiskt system.
Sekundär-litium (Li-Ion eller Li-polymer enl ovan) håller normalt 4.1-4.2V. Som ovan nämnts krävs skyddskretsar mot såväl överladdning som för kraftig urladdning. Dessutom får inte dessa batterier laddas ur helt då de uppnår "dead mans zone" -ett tillstånd vilket ej är reversibelt. Normalt ingår dessa skyddskretsar i batteripaketet men det varierar.

Vill du veta mer så fråga en kemist eller kolla i någon batterikatalog.
/M
 
ELFA hemsioa

Tyvärr hittade jag inte det du hittat på ELFAs hemsida (http://www.elfa.se), de enda laddbara var på 90mAh. Inte så användbart.

Ej laddbara högkapacitetsprylar fanns det en del, du kanske hittat en utgående produkt? Men jag tror nog tyvärr att det inte är laddbart.


/Andreas
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg