PÅ flera sätt:
I grunden är jag närsynt 6 dioptrier (plus astigmatism). Under många år har jag använt hårda kontaktlinser som korrigerar till 5,5, då är det lite närsynthet kvar som gör att jag kan läsa hyggligt trots ökande åldersbetingad oförmåga att fokusera om ögats lins.
Ska jag se riktigt skarpt använder jag glasögon som tar bort den sista närsyntheten. Dessa är smala och avskurna i underkant så jag kan se under dem för att se på nära håll t ex vid bilkörning eller om jag kör motorbåt.
Glasögonen är emellertid inte så bra för blöta sporter. Under sommaren provade jag ett flertal kombinationer av mjuka linser. Progressiva linser finns som korrigerar (för mig) sex dioptrier perifert och bara 4,5 centralt. Problemet var att jag upplevde ett dubbelseende som bara märktes på sjön, t ex då man spanar efter märken. Dubbelseendet fanns dessutom på vart öga enskilt, dvs även om jag täckte för det andra.
Sedan föreslog optikern att jag skulle ha vanliga ickeprogressiva linser men av olika styrka. Sex dioptrier på det dominanta ögat, mindre på det öga som jag skulle använda för att läsa. Många klarar sig med detta, men det passade inte mig riktigt eftersom jag inte tyckte att synes var optimal på långt håll.
Nu hade jag ett antal burkar att hålla reda vilket jag inte gjorde och kom så mer eller mindre av misstag att sätta in en konventionell lins som tog bort hela närseendet på ena ögat och en progressiv lins på det andra. Det kändes bra och så fick beställningen bli. Jag kan se skarpt på långt håll, inget besvärande dubbelseende och kan läsa skärmen på en karta och t ex en Garmin 76 eller en handdator. Men inte så gärna en lång tidningsartikel. Dessutom krävs bra ljus.
Det finns en gammal beprövad lösning: Monokel i en snodd runt halsen. En sådan kostar 650 kr inkl lins och beställdes också. Ansiktet förvrids en del när man använder monokel men det spelar väl mindre roll ute i kajaken.
Är man normalsynt fån början så skulle ett tips kunna vara att pröva en lins som gör en något närsynt på ett öga. Man kan naturligtvis också pröva progressiva linser på båda ögonen - under förutsättning att sådana finns för i grunden normalsynta personer vilket det borde göra. Eller slutligen en progressiv lins på ena ögat.
Optikerns normala reaktion är att försöka optimera förmågan att läsa. För kajakpaddlaren är läsningen bara tillfälliga avbrott, så optimeringen bör ske med andra kriterier.