Hej,
Vi är två par som ska ut och fjällvandra i mitten av augusti. Vi tänkte vandra sträckan Vakkotavare -> Nikkaluokta. Vi räknar med att det tar 5 dagar och har därför avsatt 6 dagar för att använda den sjätte dagen som antingen vildodag/buffertdag/besök av Tarfaladalen alternativt kanske toppbestigning av Kebnekaise genom guidad tur via Östra leden.
Vi kommer att bo i två tält med tycker det är skönt att ha stugorna nära om det blir extremt regnigt då det innebär att vi kan torka kläder där.
När det gäller deletapperna så har jag läst på STF:s hemsida och har frågor som jag hoppas att någon med mer erfarenhet skulle kunna ge input på:
Hade blivit sjukt glad för input på någon eller alla av mina funderingar!
Vi är två par som ska ut och fjällvandra i mitten av augusti. Vi tänkte vandra sträckan Vakkotavare -> Nikkaluokta. Vi räknar med att det tar 5 dagar och har därför avsatt 6 dagar för att använda den sjätte dagen som antingen vildodag/buffertdag/besök av Tarfaladalen alternativt kanske toppbestigning av Kebnekaise genom guidad tur via Östra leden.
Vi kommer att bo i två tält med tycker det är skönt att ha stugorna nära om det blir extremt regnigt då det innebär att vi kan torka kläder där.
När det gäller deletapperna så har jag läst på STF:s hemsida och har frågor som jag hoppas att någon med mer erfarenhet skulle kunna ge input på:
- I etappbeskrivningen så står det att det finns ett vackert vattenfall: "Vattenfallet ovanför Teusajaure kan ge ett nästan tropiskt intryck. Slöjor av vatten faller i trappsteg utför berget och landar i en frodig grönska." -- passerar man det av sig själv genom att följa leden eller hur finner man det?
- Här tipsas det om en fantastiskt utsikt från Sanjartjåkka. Dock står det att Sanjartjåkka ligger öster om STF:s fjällstation vid Kaitumjaure, vad jag kan se på kartan så ligger det väster om Kaitumjaure -- har STF fel uppgifter på sin hemsida eller tolkar jag kartan fel?
- På beskrivningen av deletappen Singi-Kebnekaise så står det: "Skartaåive på sydsidan. Leden går på cirka 750 meters höjd – bergets högsta topp är 1 761 m ö h. Detta mörka tusenmeterstup kunde vara hämtat ur Sagan om Ringen." -- lyckas inte hitta Skartaåive på fjällkartan och undrar här återigen om jag måste avvika från leden för att passera detta ställe eller om man passerar det genom att följa den markerade leden?
- Sen en fråga som omfattar hela vandringen: hur är det med vattentillgäng och tältplatser? Finns det någon etapp där något av detta är särskilt svårfunnet?
Hade blivit sjukt glad för input på någon eller alla av mina funderingar!