Råkade ut för ett gäng som var ute och "tränade" på vägen från Skottvångsgruva in mot Åkers Styckebruk idag, det är en smal asfalterad väg där bilar kan mötas om båda håller ut.
De första vi kom ikapp, en man och kvinna, hon låg ca en meter från vägkanten och mannen körde nästan i mitten av vägen, efter att ha legat bakom över 100 meter utan att de går in och cyklar efter varandra så tutar jag, resultat båda ställer sig upp och börjar cykla snabbare.... tar ett par hundra meter innan den yttre cyklisten går förbi kvinnan och släpper förbi.
Minst två fel de gör, dels får de inte cykla i bredd och inte hindra omkörning.
Lite senare kommer jag ikapp ett gäng till, då ger jag en kort signal när jag har omkring 200-300 meter fram till dem, de kör tre i bredd över hela vägen! De flesta går in efter kanten och jag börjar omkörningen, så kastar sig en jävel i slutet ut mitt i vägen pumpande cykeln från sida till sida, det är uppförsbacke och ska köra om de andra som nu cyklar i rad!!!
Samma fel som de tidigare paret.
Då det var totalt 20-30 cyklister så måste det ha varit en klubb eller något, borde de inte ha en grundläggande utbildning om att trafikregler gäller även i klubben??
Tja, det är väl svårt för en cyklist att köra om andra cyklister om även den omkörande cyklisten promt bara får cykla i vägrenen.
F.ö. så får bilar vackert vänta på omkörning tills det är säkert att köra om. Det gäller oavsett om man ska passera cyklister, traktorer eller söndagsbillister Åtskilliga olyckor per år med dödlig utgång lär orsakas av heta billister som promt måste om snarast möjligt.
/Niklas