Lins för att starta brasor

Jag vill enbart ha svar från de som faktiskt har tändt en ordentlig lägeeld/brasa med hjälp av ett förstoringsglas. Snälla respektera detta.

Jag undrar vad som krävs för att Linsen ska klara av at värma trä tillräckligt för att det ska fatta eld.

Aldrig startat brasan med att bränna på trä/ved direkt, utan på blad och "fluff". Är det bara sol så funkar det med de flesta "brännglas".

Förstoringsglas

Jag vill enbart ha svar från de som faktiskt har tändt en ordentlig lägeeld/brasa med hjälp av ett förstoringsglas. Snälla respektera detta.

Jag undrar vad som krävs för att Linsen ska klara av at värma trä tillräckligt för att det ska fatta eld.

Då gäller det att först fatta frågan. Mitt första svar är förstoringsglas. Som barn har man både tänt och märkt trä med förstoringsglas. Men är frågan vilket förtoring man ska ha saknar jag svar. Helt klart är att vanliga från Clas osv funkar.

Har tänt tände med många glas, de minsta kallas luppar och de största var långa teleobjektiv baklänges.
Se till att ha torr tände torkat hemma med i ryggsäcken och be om lite sol så går det oftast väl.
Här på våren brukar eldningsförbudstiden komma som en chock. Kolla och elda klokt om du får.
go tur

I princip

så behövs sol som värmer och att solen förstärks genom en positiv lins (kikare teleobjektiv går också bra). Ju större glas/ större ingångsöppning ju bättre. Linsen bildar en avbildning som i en kamera och där när det är fokuserat blir bilden av solen mycket koncentrerad. Dvs ett förstoringsglas som är 10 cm i diameter ger en bild av solen som är ett par mm dvs en förstärkning av ljuset uppemot ca 625 ggr (formeln för cirkelns area (pi x r x r). Trä tar eld utan vidare om värmen inte transporteras bort snabbt. Så se till att trät är torrt inte för stort (värmen leds bort) och att det inte blåser där du fokuserar. Smidigast med små träspån / träull.

Går nog även med en klar glasburk eller flaska med vatten i men där blir fokuseringen betydligt sämre.

Thure

Skulle rekommendera att du provar att köpa closeupfilter till kameralinser finns billigt på eBay och andra ställen. Jag har provat att använda sådana.. Mkt bättre än förstoringsglas.

Precis som Thure är inne på så är det nog linsens diameter som är det relevanta. Större lins fångar med ljus, d.v.s. fungerar med mindre mängd sol.

Men steget till att få eld på något är långt, det räcker inte riktigt med värme för att få eld. Du kan enkelt testa själv, lägg något på en spisplatta och vrid på plattan. Det kommer att ryka och förkolnas men det är inte många saker som tar eld av en sån sak.

För det mesta får man bara glöd, sen måste man alltså "förädla" den glöden till eld. Detta gäller de flesta primitiva eldstartarmetoder, drillning, flinta och stål etc.

Att tända en "stora brasa" direkt går inte med nån metod, man måste alltid börja smått och när man väl har en liten eld finns det ingen gräns för hur stor brasa man kan bygga upp. Även en majbrasa kan startas med en enda tändsticka.

Ett sätt att få en stor men ändå lätt lins är att välja en fresnel i plast. Enklast och billigast finner du dem under glaset i skrotade oh-projektorer.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
millimeter Lins/färgeffekt i solglasögon? Utrustning allmänt 7

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg