LIM 100

Vad klarar denna säck i temp.? Någon som är relativt normal av sig och som har sovit i verkliga livet i den och kan bekräfta om den tål runt +5 och ner mot nollan?

// Niklas
 
Heiner; sa:
Vad klarar denna säck i temp.? Någon som är relativt normal av sig och som har sovit i verkliga livet i den och kan bekräfta om den tål runt +5 och ner mot nollan?

// Niklas

Har ingen egen erfarenhet men en fundering:

LIM 100 har ju en angiven komfort runt +10 grader. Den har också ett lågt pris. Det finns sovsäckar som för samma vikt klarar nollan eller minusgrader, vilket är vad jag vill ha för fjällbruk. Har själv en som väger 685 gram och som bevisligen klarar en frostnatt.

Men de här säckarna kostar ungefär dubbelt så mycket som LIM 100. Men dunsäckar av toppkvalitet håller utan problem i 10-15 år för de flesta av oss. Jag tror inte du kommer att ångra ett sådant köp.

Jag håller på och skriver en grundläggande artikel om lätta sovsäckar som kommer inom kort på http://www.fjaderlatt.se (samarbetar med Utsidan).


Jörgen
 
Dunsäckar är något jag funderat på, men som jag valt bort pga risken för att den suger vatten. Regnar det 1 vecka eller mer i Sarek vet jag inte om jag vill ligga i en dunsäck.. :(

Lätta syntetsäckar är ju tyvärr sällsynta. Ska klara runt 0:an.

// Niklas
 
Jag har dunsäck året om, en för vinterbruk och en för sommarbruk. Sommarsäcken har aldrig blivit blöt om det inte skett genom att jag spillt på den, glömt den ute i regn etc...
 
Heiner; sa:
Dunsäckar är något jag funderat på, men som jag valt bort pga risken för att den suger vatten. Regnar det 1 vecka eller mer i Sarek vet jag inte om jag vill ligga i en dunsäck.. :(

Lätta syntetsäckar är ju tyvärr sällsynta. Ska klara runt 0:an.

// Niklas

Jag har i många år varit syntetsovsäcksanvändare av just det skäl du anger. Att dunsäckarna förlorar isoleringsförmåga efter ett antal nätter av kroppsfukt, kanske i kombination med kondens och blötväder.

På senare år har jag återgått till dun eftersom det är så mycket lättare. Åtminstone om man väljer hög kvalitet dun och lätta vävar.

Min erfarenhet är att dessa torkar lättare än mina gamla dungrejor och därmed håller isoleringsförmågan bättre. Använder man sedan tarp eller tarptent så minskar man kondensproblemen vilket håller säcken torrare.

En absolut tät packpåse till dunsäcken är dock en bra grundinvestering.

Jörgen
 
Marmot

Heiner; sa:
Dunsäckar är något jag funderat på, men som jag valt bort pga risken för att den suger vatten. Regnar det 1 vecka eller mer i Sarek vet jag inte om jag vill ligga i en dunsäck.. :(

Lätta syntetsäckar är ju tyvärr sällsynta. Ska klara runt 0:an.

// Niklas


Marmot har en del intressanta lätta syntetsäckar!

Marmots Pounder Reg, +5, vikt 453g. Pris 159$
Marmots Pounder Plus Reg, -4, vikt 963g. Pris 189$

http://www.psychovertical.com/?modularsleepingbag skriver en del om alla bra märkens syntetsäckar.

//A
 
Hmm, ja dunsäckar finns det gott om som ligger runt 400-600 gram vilket vore en lämplig vikt (nuvarande väger 1100 gram, dock syntet).

Bara de håller värmen och inte möglar så är jag nöjd.. ;)

// Jocke, som sitter på Niklas konto, dvs inte schizofren människa här..
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg