lilla värmeljuskaminen

Har provat med att göra en riktigt bra värmekälla i tältet med ett stort värmeljus och några flata stenar som kamin.
Det blev märkbart varmare i tältet hela natten.
Förra veckan när jag var ute mellan Saltoluokta-Kvikkjokk var det ganska kyligt om näsan och jag behövde ha mössa på mej,denna vecka gick vi i Padjelanta och hade värmeljus+ stenar i absiden:mycket varmare och skönare.
Prova!
Det var minst lika kyligt denna vecka.

kamin

Hade du ljuset i absiden? Orkade värmen verkligen leta sig in tältet? Var det ett vanligt värmeljus eller ett extrastort? Det skulle vara kul att se en bild på hur den såg ut och höra mer om hur du hade byggt den.

Jag hade ett ljus som är ung. 4cm i diameter och ställde det på en flat sten,två stenar lutat i topp mot varandra(som en kåta) och en sten bakom som vägg.
Hade den mitt i absiden(GT).
Ljuset brann ännu på morgonen efter drygt 8 tim.
Det måste ju ha höjt temperaturen tillräckligt då både jag och min mer frusne sambo inte ens varit kall om näsan.
En natt hade vi innertältet öppet mot absiden utan problem,och då var det frost på backen.
Stenarna blir rejält varma,det är inte bara att ta i dom med händerna.

Funkar

Jag brukar också ha ett värmeljus ute i absiden ibland(brukar ställa det nere i en kastrull).
Förutom att det blir lite varmare..verkar det också hålla bort en hel del kondens.
Ska testa lite mera när jag åker upp till Arjeplogfjällen nästa helg..

Jag köpte en CandleLight i år med fotogentillsats. Funkar kanonbra under mina tester hittills och det blir både ljust och varmt. Ska ha med den i mörkret ut på fjället i september, då får vi verkligen se vad den gör för nytta.

images%5Citems%5Cmaxi%5CLL1080UC.gif

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg