Luftmadrass är kanske inte så "tekniskt"
Kanske nästan lite gammaldags töntigt, jämfört med all haj-tek som vi har omkring oss nuförti'n...
Att det utvecklats så många olika självuppbåsande varianter är ju vettigt för vandrare och dylika. Men i kajaken lägger jag den helt tömda madrassen trippelvikt i botten av aktre stuvutrymmet. Då tar den i praktiken ingen plats och tjänstgör dessutom som glid- och "skrammel"skydd för prylarna. Jag vet ju inte, men jag tror att ett självuppblåsande underlag skrymmer mer när man packar det i båten.
Jag köpte min madrass på Coop Forum. Det är en "box-madrass" som alltså är plan, utan de där tjockare kanalerna i långsidorna. Tror den är 70 cm bred. Kostade 199 spänn, har jag för mej. Man behöver ingen pump, det tar c:a fyra minuter att blåsa upp den om man inte vill svimma på kuppen, vill säga...
PS
Blås upp eländet direkt då du kommit på plats.
Skjut inte upp detta!
Risken är nämligen stor, att när du tryckt i dej ett par vinare och klockan närmar sej tolv-ett, så ids du inte blåsa alls! Du lägger dej direkt på den tomma madrassen. Med både baksmälla och ledbrutenhet som trevlig överraskning på morgonen.
Jag sumpade naturligtvis proppen. Men det vimlar ju av proppar i skogen i form av små grenar!
PPS
Istället för att tära på det rara färskvattnet efter vin-klunkandet, (ett par liter vatten minskar ju risken för efterdyningar) så slamma upp en matsked kruska kli i en kopp vatten. Det ger en minst lika god effekt mot uttorkning och dålig kista!
Strmbrg, "alkoholexperten på skäret"