Liggunderlag kallt eller varmt?

Hej,

har sökt runt på forumet men inte hittat så mycket feedback om det det liggunderlag jag nu tittar på:

Exped downmat lite 5, http://www.facewest.co.uk/Exped-Downmat-Lite-5.html

dock är jag orolig att det ska vara för tunt (obekvämt) och kanske lite för varmt då jag bara ska vandra när det är plusgrader (vår, höst och sommar). Sovsäcken till liggunderlaget är en Marmot Pinnacle 15 vilket står sig mot kyla väldigt bra och kanske måste användas som täcke om det blir för varmt på sommaren.
Så min egentliga fundering här är om jag helt enkelt kanske bara ska satsa på Expeds airmat ul istället för att få ner vikten och storleken eller om det är värt att ha ett bra isolerande liggunderlag.

Tackar för all hjälp som fås, är ny på detta område så erfarenheter kring allt detta mottages gärna.

kanske bör tilläggas att jag är 178 cm lång och väger kring 60 kg --> lättfrusen
MVH

dock är jag orolig att det ska vara för tunt (obekvämt) och kanske lite för varmt då jag bara ska vandra när det är plusgrader (vår, höst och sommar). Sovsäcken till liggunderlaget är en Marmot Pinnacle 15 vilket står sig mot kyla väldigt bra och kanske måste användas som täcke om det blir för varmt på sommaren.

MVH

Skall du vandra i fjällen behöver du ett hyfsat välisolerande liggunderlag även på sommaren. Speciellt om du tänker övernatta på lite högre höjd (1000m+) då tjälen sällan släpper ur de lägre marklagren vilket innebär att kylan kommer underifrån. När du ligger i din sovsäck trycker du ihop loftet under dig så liggunderlaget blir viktigaste bidraget för att stoppa markkylan. Använder du dessutom sovsäcken som täcke är det bara liggunderlaget du har kvar under dig.

Grejen med downmat är väl just bättre värme jämfört med exempelvis Airmat?

Du kommer sannolikt inte må dåligt över extra värme, men det känns inte nödvändigt att välja ett extra varmt om du bara ska använda det på sommarn.

Varför inte titta på ett tjockare underlag om du är orolig för komforten?

Jag har haft två Exped som pajat, limningen mellan kanalerna lossnade på både. Blev som ballonger.

Jag har använt det du nämner utan dun, flera somrar och det är kallt om ryggen trots en varm Marmont sovsäck! Nästa investering är en Expeed med dun! De lär vara toppenbra! Tyvärr är de stora och onödigt tunga. Men en god natts sömn i tält är de säkert värda!

Jag har använt det du nämner utan dun, flera somrar och det är kallt om ryggen trots en varm Marmont sovsäck! Nästa investering är en Expeed med dun! De lär vara toppenbra! Tyvärr är de stora och onödigt tunga. Men en god natts sömn i tält är de säkert värda!

Finns ju även Synmat 7 och väljer man den med inbyggd pump slipper man riskera att blåsa in fuktig utandningsluft i fyllningen (kan vara speciellt känsligt i dunfyllda madrasser). Dessutom billigare än downmat:
http://www.facewest.co.uk/Exped-Synmat-7.html
http://www.facewest.co.uk/Exped-SynMat-Ultralite.html

hm, helt klart bra synpunkter. Tanken är som sagt att använda liggunderlaget då det är plusgrader men vill ju inte frysa häcken av mig om det råkar vara så att tempen kryper ner mot nollan.. jag ska läsa recensionerna och så återkommer jag om vad det blev för liggunderlag. Jag kan nog säga att jag är beredd att bära 400g extra för att få en riktigt god natt sömn.

Dock de där med kvalitén tycker jag verkar oroväckande, har du sovit på bar mark i skog eller fjäll, eller bara i tält? Vore ju katastrof om madrassen haverera på en längre vandring..

Oavsett vilket du väljer bör du ha ett liggunderlag i skumplast underst, som skydd mot stickskador på din luftmadrass. Jysk har ultralätta för 79 spänn (faktiskt det lättaste liggunderlaget på 180 cm som finns att få tag i, lättare än evazote), väger 115 g. Detta underlaget kommer i sin tur att ge extra isolering, kanske det lilla som motsvarar skillnaden från expeds oisolerade till det isolerade.

hm, helt klart bra synpunkter. Tanken är som sagt att använda liggunderlaget då det är plusgrader men vill ju inte frysa häcken av mig om det råkar vara så att tempen kryper ner mot nollan.. jag ska läsa recensionerna och så återkommer jag om vad det blev för liggunderlag. Jag kan nog säga att jag är beredd att bära 400g extra för att få en riktigt god natt sömn.

Dock de där med kvalitén tycker jag verkar oroväckande, har du sovit på bar mark i skog eller fjäll, eller bara i tält? Vore ju katastrof om madrassen haverera på en längre vandring..

Nej, det var ett rent fabrikationsfel inget som berodde på mig. Madrassen är egentligen en stor ballong, som limmas ihop så det blir längsgående kanaler. Det limmet lossnade så madrassen blir en stor ballong. Kan intyga att det var jävligt drygt när man har 15 dagar kvar av den planerade vandringen.

Fick lysande service från moontrail.com dock. Någon vecka senare landade 2 Neoair som ersättning, helt frakt och kostnadsfritt. Behövde bara maila in bilder på de trasiga. NeoAir har ju tyg genomsytt så det blir luftfickor, vilket borde minska risken för liknande problem.

Finns ju även Synmat 7 och väljer man den med inbyggd pump slipper man riskera att blåsa in fuktig utandningsluft i fyllningen (kan vara speciellt känsligt i dunfyllda madrasser). Dessutom billigare än downmat:
http://www.facewest.co.uk/Exped-Synmat-7.html
http://www.facewest.co.uk/Exped-SynMat-Ultralite.html

Jag kan rekommendera att välja ett Synmat 7 UL utan inbyggd pump och istället köpa Exped Schnozzle pump-bag. Mycket effektivare och roligare att fylla liggunderlaget och dessutom är pump-bag'en en bra drybag. Har hittills sovit bara ca 5nätter på det, men oj vad skönt och trevligt! Ultralätt och kompakt ihoppackat dessutom.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johannes_ Sovsäck och liggunderlag Abisko v26. Fjällvandring 4
mattias1jonsson Liggunderlag Fjällvandring 22
niclaslemmy Liggunderlag EJ uppblåsbart Fjällvandring 6
triptrapp Tipps på liggunderlag i vinter exped downmat eller.. Fjällvandring 5
hästtjejen Uppblåsbart liggunderlag från Phoxx? Fjällvandring 2
träninginorr Uppblåsbart liggunderlag Fjällvandring 6
bombuspolaris Liggunderlag i fjällen? Fjällvandring 16
mkruse Beslutsvånda - Liggunderlag Fjällvandring 7
jwagmo Liggunderlag? Fjällvandring 8
springer jr liggunderlag Fjällvandring 8
Per_ Kungsleden utan tält/liggunderlag Fjällvandring 25
hereinsweden sovsäck & uppblåsbart liggunderlag Fjällvandring 12
hikemike Panik, behöver liggunderlag till Sarekresa! Fjällvandring 3
magwo Dubbla liggunderlag eller luftmadrass? Fjällvandring 11
Sarala ThermaRest uppblåsbara liggunderlag Fjällvandring 36
jakobg EXPED liggunderlag, någon som vet mer? Fjällvandring 1
ya´ksa liggunderlag typ therm-a-rest Fjällvandring 5
Rodluvan Glömda liggunderlag.. Fjällvandring 14
mikaellowgren Liggunderlag. Fjällvandring 1
cloud76 För kallt i tältet? Fjällvandring 11
The_Lost_Cyclist vad har ni för kängor vid vandring i riktigt kallt väder? Fjällvandring 4
Picea Hur kallt är det i grövelsjöfjällen nu? Fjällvandring 4
ansun Kallt v. 38 i Sarek? Fjällvandring 2
P.D För kallt med Rävens MT ? Fjällvandring 0
Duracellkaninen När är det så kallt att gummi fryser och stål brister? Fjällvandring 1
Kallt i fjällen! Fjällvandring 6
veni Guoblavágge eller Guoblacorru? Fjällvandring 3
GustavOh Nödsändare, bra eller dåligt? Fjällvandring 311
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
Axe Tältplatser efter Drottningleden (eller någonstans melan gondolen och viterskalsstugan) (Hemavan) Fjällvandring 6
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Linnea74 Starta i Vaisaloukta eller Akka? Fjällvandring 12
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg