Hej! Jag väger tyvärr närmare 160kg och vet inte om jag vågar köpa ett uppblåsbart liggunderlag, problemet är dock att om jag bara sover på ett tunt liggunderlag så känner jag allt under mig. Har ni några bra tips på liggunderlag för oss (mig) som är XTRA stor?
Tacksam för alla svar
Hej, såklart är det viktigt att få sova skönt, för att tycka att utelivet är roligt!
Några frågor bara så kan du säkert få bättre svar och tips. Hur ska du använda det, ska du campa med bil eller cykel, eller vandra och bära det, sova i tält eller under bar himmel eller i vindskydd? Det kommer att avgöra hur stor och tung liggunderlagslösning som är rimlig.
Har du någon budget som du inte vill gå över, prismässigt? Du kanske behöver skaffa en del annan utrustning också, eller har du det mesta övrigt som du behöver för att komma ut och övernatta? Vet du redan nu att du kommer att sova ute mycket, eller vill du mest testa att komma ut och prova?
Men håller med förra inlägget, att kombinera ett uppblåsbart och ett vanligt är nog en bra lösning. Det undre vanliga kommer dessutom att skydda mot vassa saker som riskerar punktera det uppblåsbara.
Vad gäller de uppblåsbara, jag funderar på om du borde leta efter den typ som är "en stor volym", inte en massa kanaler med luft, risk att de är lite ömtåligare för hög belastning?
Uppblåsbara ska ha "lagom lite luft" så de är sköna när man ligger på dem, inte så att de är uppblåsta som en stor hård ballong som man glider av. Just när man sätter sig på dem kan de bottna lite, tills kroppsvikten är fördelad över hela när man lagt sig. Välj inte ett för smalt. (Gräns till överkurs, sover du helst på rygg/mage, eller på sidan? Sidsovare behöver pumpa lite mer luft för att slippa genomslag vid t ex höften.)
Här är ett vanligt liggunderlag som verkar tjockt och robust som förslag på "understa lager":
https://www.xxl.se/bergans-sleeping-mat-extreme-svart/p/1133088_1_style
Produktbeskrivning från länken ovan:
"Sleeping Mat Extreme är ett praktiskt liggunderlag för helårsbruk. Med det här liggunderlaget slipper du vakna av det hårda underlaget.
Liggunderlaget passar även den som är lite tyngre på grund av materialvalet. Enkelt att rulla ihop och bära med sig."
Är sovkomforten viktigare än hur lätt liggunderlaget är och om du inte ska bära så långt, kanske en luftmadrass är en lösning. Typ denna:
https://www.outnorth.se/outwell/flock-classic-single-with-pillow-and-pump#Black
PS: Bli inte skraj att det verkar komplicerat, jag är nog lite omständig och gillar att kolla på prylar... heja dig och kul att du är på G!