Lidingöloppet

Funderar på att springa i år, men undrar om det är för sent att börja träna?

Nu är det lite drygt två månader kvar, och jag springer en mil hjälpligt.

Skulle inte säga att det är omöjligt, med reservation för att jag inte exakt vet vad "springer en mil hjälpligt" innebär. Alltihop handlar om din ambitionsnivå. Att ta dig runt Lidingöloppet klarar du troligen, men frågan är om mest vill göra det för att se om du kan och/eller som en kul grej, eller om du vill pressa tider. I det senare fallet hade du antagligen börjat träna tidigare :)

Klarar du att springa två mil på träning? I så fall skulle jag säga att du klarar tre mil tävling. Visst, Lidingö är terräng, men det verkar inte vara nån överjävlig terräng.

Om jag skulle försöka gå från 1 mil ->lidingölopp på två månader, skulle jag satsa mycket på intervaller/fartlek (dvs pressa min kropp rätt hårt), och ett långpass per vecka. Börja med 1.5 mil långpass, sen 1.75, sen 2 mil etc, och stegra upp mot tävlingsdistansen. På 2 månader är risken för överträning rätt liten, så ut och kör bara. Stegringen av träning är viktig, det gäller att kroppen "svarar" och förbättrar sig under träningsperioden. Lägg även in minst en lugn vecka under de två månaderna så du får tid att återhämta dig.

En typisk vecka med fyra pass skulle kunna vara:

12-14 km löpning i "mellantempo", löpstyrketräning eller "löpskolning" efter
35-45 minuter intervaller/fartlek, med uppvärmning och nedvarvning före och efter.
12 km löpning i mellantempo ELLER ett hårdare pass (snabbdistans 35 min, intervaller, backe, fartlek eller nåt annat)
17.5-25 km löpning i lugnt tempo

För mer strukturerade träningstips kolla gärna in sidan marathon.se. Deras träningsprogram är riktigt bra!

Vila!

Jodå, det ska gå att komma i form på 2 månader. Tänk bara på att inte köra för hårt, lyssna på kroppen, framför allt närmare loppet. Jag la dumt nog in ett långpass, 24 km, helgen innan Lidingöloppet förra året och fick känningar i ena knät. Under själva loppet dröjde det sen bara 5-6 km innan jag fick ont och fick halta resten av sträckan. Tänker inte göra om samma misstag i år... Akta knäna, mao!

Funderar på att springa i år, men undrar om det är för sent att börja träna?

Nu är det lite drygt två månader kvar, och jag springer en mil hjälpligt.
Om du springer en mil hjälpligt så springer du med största säkerhet 15 km också, fast då blir farten lite lägre. Löpning handlar mer om hastighet än distans. Det är lätt och går snabbt att öka distansen man orkar springa, men det kräver relativt sett mer träning att öka hastigheten på en viss distans eller att bibehålla hastigheten från en kortare distans på en längre..

Så det är mer än sannolikt inga problem för dig att komma runt, om du börjar träna nu och är lite målmedveten. Är det din ambitionsnivå så är det bara att sätta igång. Om du däremot har några specifika tidsmål så är det mindre säkert att två månader räcker, det beror ju helt på ribbhöjden.

Springer du milen problemfritt klarar du förmodligen av fem dagars löpning i veckan - tre för grundträningen och två kvalitetspass. Två kortare lätta pass, ett lätt långpass (upp till 90 min), ett backpass och ett tröskelpass. Var tredje/fjärde vecka är vilovecka (minska både volym- och kvalitetspassen). Du kommer att känna dig väldigt löpstark om åtta veckor.

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ramsfans Lidingöloppet startplats säljes Löpning 0
Pagliacci Lidingöloppet M30 Startplats Säljes! Löpning 0
marie82jonsson Startplats Lidingöloppet säljes Löpning 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg