Skulle inte säga att det är omöjligt, med reservation för att jag inte exakt vet vad "springer en mil hjälpligt" innebär. Alltihop handlar om din ambitionsnivå. Att ta dig runt Lidingöloppet klarar du troligen, men frågan är om mest vill göra det för att se om du kan och/eller som en kul grej, eller om du vill pressa tider. I det senare fallet hade du antagligen börjat träna tidigare
Klarar du att springa två mil på träning? I så fall skulle jag säga att du klarar tre mil tävling. Visst, Lidingö är terräng, men det verkar inte vara nån överjävlig terräng.
Om jag skulle försöka gå från 1 mil ->lidingölopp på två månader, skulle jag satsa mycket på intervaller/fartlek (dvs pressa min kropp rätt hårt), och ett långpass per vecka. Börja med 1.5 mil långpass, sen 1.75, sen 2 mil etc, och stegra upp mot tävlingsdistansen. På 2 månader är risken för överträning rätt liten, så ut och kör bara. Stegringen av träning är viktig, det gäller att kroppen "svarar" och förbättrar sig under träningsperioden. Lägg även in minst en lugn vecka under de två månaderna så du får tid att återhämta dig.
En typisk vecka med fyra pass skulle kunna vara:
12-14 km löpning i "mellantempo", löpstyrketräning eller "löpskolning" efter
35-45 minuter intervaller/fartlek, med uppvärmning och nedvarvning före och efter.
12 km löpning i mellantempo ELLER ett hårdare pass (snabbdistans 35 min, intervaller, backe, fartlek eller nåt annat)
17.5-25 km löpning i lugnt tempo
För mer strukturerade träningstips kolla gärna in sidan marathon.se. Deras träningsprogram är riktigt bra!