Levande ljus VS. ventilation/syremängd i tält?

Jag har en såndär Markill ljuslykta - en lykta med levande ljus i som jag tänkte använda i tält.
Nu till frågan.

Är det riskfritt, med avseende på syrehalten, att använda i tält?
Självklart kommer jag att ha alla ventilationsluckor öppna.

Och ja, jag ska vara försiktig med levade ljus i tältet. :)

Men man blir ju lite orolig över syrehalten, man vill ju slippa syrebrist och dess följder = illamående, huvudvärk m.m.

Självklart ska jag INTE elda när jag sover, utan mer på kvällen när man krupit in i sovsäcken.

Det borde ju inte vara någon fara i det eftersom man brukar ha ljus som brinner hela natten när man sover i bivack på vintern, för att hålla koll på syre nivån. Slocknar ljust är det för lite syre i bivacken och då får man bättra på ventilationen

Det borde ju inte vara någon fara i det eftersom man brukar ha ljus som brinner hela natten när man sover i bivack på vintern, för att hålla koll på syre nivån. Slocknar ljust är det för lite syre i bivacken och då får man bättra på ventilationen

Mjo det har du rätt i.
Så när ljuset slocknar ska jag öppna upp tältet lite då. ;)

Tack för svaret - man vill ju inte börja må pyton när man är ute på ensamhajk.

Frågan

är lite felaktigt formulerad.

Syrebrist är inte det stora problemet vid dålig ventilation och förbränning av ljus utan CO-förgiftning som leder till upphävd ämnesomsättning i kroppen.

Om tältet eller bivacken inte har tillräcklig ventilation torde du dö av kolmonooxidförgiftning innan syret försvinner och innnan ljuset slocknar.

Thure

är lite felaktigt formulerad.

Syrebrist är inte det stora problemet vid dålig ventilation och förbränning av ljus utan CO-förgiftning som leder till upphävd ämnesomsättning i kroppen.

Om tältet eller bivacken inte har tillräcklig ventilation torde du dö av kolmonooxidförgiftning innan syret försvinner och innnan ljuset slocknar.

Thure

Finns det anledning att oroa sig för det?

Kolmonooxidförgiftning

är den vanligaste dödsorsaken vid brand. Det inträffar också varje år dödsolyckor i Sverige vid t ex grillning eller användande av kampingkök etc. Ett stearinljus å andra sidan producerar rätt lite koloxid per tidsenhet så det måste antingen vara dålig luftväxling eller ett trångt utrymme för att det skall bli farliga halter.

Kolmonooxid är lömskt därför att det är luktfritt och andningscentrum registrerar ej att luften inte räcker till man bara somnar in.

Thure

Risken i tält är om man blir insnöad eller det faller underkylt regn på tältet så att det blir lufttätt. Ett par fall av kvävning under dylika konditioner är kända. Plus igen till Tarpen.
I en snöka kan väggarna bli isbelagda under nattens gång. Men rejält lufthål fixar till nödvändigt syre. Tält i PU belagd väv är nästan helt lufttäta, myggnät rekommenderas av flera skäl.
Kolmonoxid är läskigt, smygande och välfungerande. I MÖ hade vi ett par som tätade sin caravan med plastfolie och blev väckta i grevens tid. De eldade i en fotogenpottvärmare (nästan som en varmvind) och hade någon fotogenlykta tänd oxså.
//J

Skräckhistorier är precis vad man behöver när man ska ut om 4-5 timmar. :)
Nej, men så länge man släcker innan man somnar och ser till att ventilationen är bra så borde det vara helt lugnt.

Ljus..

Skräckhistorier är precis vad man behöver när man ska ut om 4-5 timmar. :)
Nej, men så länge man släcker innan man somnar och ser till att ventilationen är bra så borde det vara helt lugnt.

Själv har jag vid ett flertal nätter sovit med ljus av olika slag(Candel laterna, nu senast gravljus) utan problem... Då har även dom ljusen brunnit hela natten, dvs att dom har använts ca 8-12 timmar!

//A

Risken i tält är om man blir insnöad eller det faller underkylt regn på tältet så att det blir lufttätt. Ett par fall av kvävning under dylika konditioner är kända. Plus igen till Tarpen.
I en snöka kan väggarna bli isbelagda under nattens gång. Men rejält lufthål fixar till nödvändigt syre. Tält i PU belagd väv är nästan helt lufttäta, myggnät rekommenderas av flera skäl.
Kolmonoxid är läskigt, smygande och välfungerande.
Nån länk till en sida som avhandlar fallen ifråga? Helst PubMed... :)

I MÖ hade vi ett par som tätade sin caravan med plastfolie och blev väckta i grevens tid. De eldade i en fotogenpottvärmare (nästan som en varmvind) och hade någon fotogenlykta tänd oxså.
//J
icon_eek_2.gif
"And the nominees for this year's Darwin Award are..."

Av vilken anledning?

Är det något krystat försök till temperaturhöjning eller för allmänljus?

Är det allmänljus så varför inte ta fasta på Per Brunes tips i nån annan tråd,häng upp ett par nyckelrings-lampor från Jula.Effektivt och enkelt.

peter

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg