En nära vän sa till mig, sedan han börjat på sin avhandling (praktiskt filosofi, bör sägas), att drömmen vore att sitta och tänka och läsa och skriva halva dagen, och göra något praktiskt andra halvan, t ex hugga ved, fiska eller bara gå och skrota i skogen.
Det är ungefär vad jag skulle göra. Jag skulle inte vilja sluta arbeta helt, men hålla kanske 40-50%. Till saken hör att jag har två roliga jobb.. Men jag skulle behålla det mer kreativa och intellektuellt stimulerande (=forskningen) på 50% och sen ägna resten av tiden åt goda böcker, hobbyskogsbruk, fiske, naturintresse och träning.
Ironiskt nog är detta närmast en "just do it"-grej. Om jag bodde på ett sånt ställe där jag föreställer mig det livet (=glesbygd'n UNS), så är levnadsomkostnaderna så låga att jag skulle kunna jobba 50% och ändå klara mig. Det skulle bli färre italienska kavajer och färre middagar ute (Sorsele har ändå rätt få restauranger), och antagligen skulle jag lära mig slipa en yxa på kuppen.
Så jag tror det egentligen finns möjligheter, om jag bara vågade avvika lite mer från den norm som säger att vi som har jobb jävlar i mig ska jobba ihjäl oss (hörs det att jag just gått tretton timmar på akuten, sovit sex, och väntar på nästa pass imorgon dag, och i övermorgon natt?).
Bäst jag hämtar upp sovsäcken ur förrådet, ikväll blir det bar himmel, en kaffetermos, Glenlivet och en liten Tranströmer-pocket. Imorgon tidigt upp och träna innan jobbet. The good life.