Leva på räntan..

... ja, vad skulle ni göra om ni kunde leva på räntan från investeringar ni gjort? Att sluta jobba, eller gå ner i tid är ju inte alltid så lätt om man inte kan fylla ut med annat.

Vad skulle ni göra? Jobba 50 %? Eller skulle ni sluta helt? Tror inte det är så roligt att sluta jobba helt (har jag för roligt jobb?)?

Låt tankarna flöda...

// Jocke, vars investeringar går bra...

Jag har ett hyfsat jobb ledighetsmässigt. Så för mig funkar det ganska bra för tillfället. Men det är klart jag hade gärna jobbat 1:2 istället för 1:1. Som det är nu så jobbar jag i perioder om 4 veckor och jag trivs riktigt bra med mitt jobb och mina kollegor, men jag skulle inte tveka en sekund att lämna det om jag hade ekonomisk möjlighet. Jag anser att det finns så mycket annat att göra än att dra ihop pengar till pensionen. Jag har aldrig varit särskilt pengakåt och klarar mig på ganska lite pengar egentligen.

Bara att gratulera till att investeringarna går fint :)

Jag skulle börja jobba hemifrån, bara med projekt som kom "inifrån". Rita, måla, designa, skriva, göra musik. Och låta barnen vara mindre på dagis...

En nära vän sa till mig, sedan han börjat på sin avhandling (praktiskt filosofi, bör sägas), att drömmen vore att sitta och tänka och läsa och skriva halva dagen, och göra något praktiskt andra halvan, t ex hugga ved, fiska eller bara gå och skrota i skogen.

Det är ungefär vad jag skulle göra. Jag skulle inte vilja sluta arbeta helt, men hålla kanske 40-50%. Till saken hör att jag har två roliga jobb.. Men jag skulle behålla det mer kreativa och intellektuellt stimulerande (=forskningen) på 50% och sen ägna resten av tiden åt goda böcker, hobbyskogsbruk, fiske, naturintresse och träning.

Ironiskt nog är detta närmast en "just do it"-grej. Om jag bodde på ett sånt ställe där jag föreställer mig det livet (=glesbygd'n UNS), så är levnadsomkostnaderna så låga att jag skulle kunna jobba 50% och ändå klara mig. Det skulle bli färre italienska kavajer och färre middagar ute (Sorsele har ändå rätt få restauranger), och antagligen skulle jag lära mig slipa en yxa på kuppen.

Så jag tror det egentligen finns möjligheter, om jag bara vågade avvika lite mer från den norm som säger att vi som har jobb jävlar i mig ska jobba ihjäl oss (hörs det att jag just gått tretton timmar på akuten, sovit sex, och väntar på nästa pass imorgon dag, och i övermorgon natt?).

Bäst jag hämtar upp sovsäcken ur förrådet, ikväll blir det bar himmel, en kaffetermos, Glenlivet och en liten Tranströmer-pocket. Imorgon tidigt upp och träna innan jobbet. The good life.

Inte vet jag

hur livet skall eller bör levas. Livet är helt enkelt för kort. Variation är inte fel, människomöten omväxlande med egentid vill jag ha.

Har ett kul jobb men det vore ännu bättre om det kunde bedrivas på säg 75% dvs 3-4 månader semestrar om året skulle smaka.

Thure

Vi..

... diskuterade lite på jobbet häromdagen angående detta. Jag och ekonomichefen är mycket intresserade av finansmarknadens möjligheter, men samtidigt var det viktigt för oss båda att jobba, iaf en del av tiden. Det är svårt att bara bli "pensionär" på heltid vid låt säga 30, iaf för mig. Det jag skulle vilja slippa är Stockholmstrafiken som gör att man förlorar timtal per vecka. Samtidigt vet jag, av egen erfarenhet, att flytta inte vore något alternativ då jag tyckte Göteborg var en för liten stad.. ;)

Men mer tid över till annat kommer jag att fixa, 4-6 månader "semester" per år eller liknande, åka skidor utomlands på vintern och kanske någon solresa och sen äventyr på sommaren, tex uppleva andra kulturer mm.

F*n vad svårt det ska vara att bryta den svenska normen att inte jobba full tid...

// Jocke

Jobbar själv halvtid sedan 6 år tillbaka för att ha mer fritid. Så mitt svar är enkelt, det är ändå kul att jobba lite grann.
Kom ihåg att pengar är en väldigt liten del av livet.....

Svår avvägning det där.. Jag var tidigare egenföretagare och hade mycket tid över men inte pengar så det räckte till alla resor och äventyr som hägrade. Numer är det raka motsatsen med mycket intressant heltidsarbete (samt en del övertid & fortfarande eget vid sidan) men mindre tid till förfogande. Har dock lyckats pressa in 6 resor det kommande året...

Det ska till mycket ränta för att jag ens skulle reflektera över att ge upp mitt jobb. Om vi istället pratar om totalt ekonomiskt oberoende så hade jag omedelbart lagt arbetet på hyllan. Kan tänka mig att återuppta marinbiologin (som jag brinner för) och börja forska på kvartsfart. Resten av tiden hade lagts på resor, klättring, dykning, fiske...

Svår avvägning det där.. Jag var tidigare egenföretagare och hade mycket tid över men inte pengar så det räckte till alla resor och äventyr som hägrade. Numer är det raka motsatsen med mycket intressant heltidsarbete (samt en del övertid & fortfarande eget vid sidan) men mindre tid till förfogande. Har dock lyckats pressa in 6 resor det kommande året...

Det ska till mycket ränta för att jag ens skulle reflektera över att ge upp mitt jobb. Om vi istället pratar om totalt ekonomiskt oberoende så hade jag omedelbart lagt arbetet på hyllan. Kan tänka mig att återuppta marinbiologin (som jag brinner för) och börja forska på kvartsfart. Resten av tiden hade lagts på resor, klättring, dykning, fiske...

Behöver inte vara så jättemycket pengar (beror ju iof på vad man jämför med), men 5 miljoner och ett bra konto utomlands kan ge 6-7 % ränta vilket räcker iaf till mina levnadskostnader jag har nu.

// Jocke

Been there, done that.

Det är kul nåt år i början men utan kompisar i samma situation blir det enformigt och arbetar man inte blir det ett sorts självpåtaget utanförskap. Bäst är nog ett väldigt flexibelt halvtidsjobb med kollegor så man får lite verklighetskontakt men för att behålla frihetskänslan så måste det gå att lämna jobbet månader i sträck. Samtidigt vill man ju inte flippa burgare på McD och intressanta jobb av icke eremitkaraktär som man bara kan släppa är ju inte så vanliga.

Behöver inte vara så jättemycket pengar (beror ju iof på vad man jämför med), men 5 miljoner och ett bra konto utomlands kan ge 6-7 % ränta vilket räcker iaf till mina levnadskostnader jag har nu.

// Jocke

Problemet är ju att utgifterna hade stigit mycket om man plötsligt hade tid att göra allt det man ville. I nuläget täcker det också mina levnadskostnader men det är inte tillräckligt för att jag skulle ge upp mitt jobb.

... diskuterade lite på jobbet häromdagen angående detta. . Det jag skulle vilja slippa är Stockholmstrafiken som gör att man förlorar timtal per vecka. Samtidigt vet jag, av egen erfarenhet, att flytta inte vore något alternativ då jag tyckte Göteborg var en för liten stad.. ;)

// Jocke

Jag kommer osökt att tänka på reklamen för trisslotter, "bli onödigt rik", då en kille helt enkelt lät bygga en egen fil att köra till jobbet i, märkt med "Bosse"... :) Skön lirare som trots att han blivit onödigt rik behöll sin 240!

Men det är klart, ifall du köper en egen fil in i stockholmstrafiken kanske inte pengarna räcker till att pensionera sig...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Det ska vara gött att leva. Utrustning Allmänt om friluftsliv 12
Varktos Leva i naturen? Allmänt om friluftsliv 38
wayhide Modifiera till en Pull-Forward-System på Höftbältet Allmänt om friluftsliv 2
Benetoft Tälta på camping - säkert? Allmänt om friluftsliv 44
fiskeaxel1 Svara på enkät. Mvh en grupp studenter Allmänt om friluftsliv 1
Picea Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller? Allmänt om friluftsliv 314
danfri Bästa sättet att fästa Gränsfors yxa på ryggsäck med MOLLE? Allmänt om friluftsliv 16
Still Alive Hur motverka imma på glasögonen? Allmänt om friluftsliv 61
dmitrij Tältplatser på Gotland Allmänt om friluftsliv 39
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Få längsta batteritid på mobilen Allmänt om friluftsliv 26
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
Robertos Hängmatta på hösten Allmänt om friluftsliv 15
hsp Anpassa ändhylsa på tältstänger Allmänt om friluftsliv 5
senmathal Boka fjällstuga på STF hemsida Allmänt om friluftsliv 6
vandrafjäll Stormsäkra tältet på vinterfjället. Allmänt om friluftsliv 19
Cohf88 Angående felaktiga länsgränser på Google Maps/Earth (+10 år) Allmänt om friluftsliv 4
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Troll 3 Dyrt å korsa gränsen på fel ställe i Norge Allmänt om friluftsliv 28
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
kennet_arvidsson Varför tätförbud på kommunala skogsbadplaser? Allmänt om friluftsliv 53
Johan123 Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna? Allmänt om friluftsliv 18
Cyrus Tälta på Galterö Allmänt om friluftsliv 11
pirx tips på skräddare i malmö/lund? Allmänt om friluftsliv 2
Noatun. Media på långtur? Allmänt om friluftsliv 31
stormdans Tips på aktiviteter utomhus 4 timmar om dagen Allmänt om friluftsliv 28
Stordrulen Altarringen på Fulufjäll Allmänt om friluftsliv 17
Skogsstjärnan Försvunna vägar på kartan? Allmänt om friluftsliv 7
turep Skyltar på L-balk i skogen Allmänt om friluftsliv 7
Kimkim Avslöja guldkorn på internet? Allmänt om friluftsliv 19
cloud76 Grava lax på fjället Allmänt om friluftsliv 5
Kimkim Var titta på vågor i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 2
fotografiskt På vilken sida bär du kniven? Allmänt om friluftsliv 59
ODK123 Förslag på spännande visstidsjobb? Allmänt om friluftsliv 4
majjen Fjället 2019 : 3 Bröllop på Kenekaise Allmänt om friluftsliv 2
Askel Tälta på Ivö (Ej campingplats)? Allmänt om friluftsliv 1
Sarektomten Sydtoppens höjd oklar på kebnekaise Allmänt om friluftsliv 50
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
bergonatur Bila i Norge, framkomlighet på våren Allmänt om friluftsliv 2
Mediana Tips på tältplatser man kan tas sig med bil Allmänt om friluftsliv 6
pack Hygien på tåg Allmänt om friluftsliv 21
KjeSjo 10% rabatt på resan med SJ via STF, men resan blev dyrare..? Allmänt om friluftsliv 11
Moga Bära saker på huvudet? Allmänt om friluftsliv 17
Linneaa Höga kusten-leden i slutet på maj? Allmänt om friluftsliv 4
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
fritänkare Vad händer om man lägger en roddbåt på stadens mark? Allmänt om friluftsliv 7
Entertainer Neder- mellan- eller överslaf på nattåget? Allmänt om friluftsliv 14
Christian Småland mäta tillbakalagda höjdmeter på en vandring Allmänt om friluftsliv 5
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
toni-z Vad tar ni inte med er på fjället? Allmänt om friluftsliv 14

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg