• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Leva och jobba i Tromsö/Lofoten?

Hej!

Funderar på att åka upp till Lofoten i mitten på augusti - på vinst eller förlust. Dels för den vackra naturen -dels för att jobba några månader fram tills nästa cykeltur.

Jag har suttit framför google ett par timmar men inte kommit någon vart - de fiskefabriker t ex som jag lyckats hitta och knappt någon kontaktinformation alls. (Typ telefax istället för mejl...).

Det råkar inte vara någon här som känner till området bra? Gärna e-mail adresser till möjliga säsongsarbeten.

Om någon vet hur det ser ut med bostad, ut med det! (Kan bo i tält så länge som jag har dusch/toalett i närheten).

tack
 
Tja, bor i Tromsö sen ett par månader tillbaka och kommer vara här till mitten av augusti.

Just nu är det lite boende kris här, helt plötsligt var jätte svårt att hitta bostad och räkna inte med att det blir lättare under augusti när alla universitetskurser börjar igen. Det har skrivits en hel del i tidningarna om det här uppe den senaste månaden så räkna med tält första tiden, jag blir "självutkastad" om nån vecka så blir caming sita tiden. Hitta tältplatser ska dock inte vara några problem, mycket natur både inne i stan men kanske bäst att ta sig ut några kilometer.

Jobb situationen är väl allmänt bra här uppe, jobbar du inom vård eller kan tänka dig att jobba på dagis är det bara att gå och knacka på på vilket dagis/vårdcentral/sjukhus som helst så har du jobb direkt. I övrigt är det väl som resten av Norge. Värt att nämna är att det inte direkt finns någon tillverkningsindustri här uppe så den bransjen kan vara lite svårare at få jobb inom. Noll koll få fiskefabriker och dylikt. Inget jag hört något om eller sett annonser för. Känns lite 90-tal och åka till Norge och rensa fisk faktiskt...

Lycka till!
 
Lofoten

Om du åker till Svolvaer så finns det 2 fricampingar på ön, en vid Kallebukten med toalett och vattenkran och en vid Festvåg precis innan Henningsvaer. Där finns dock bara vatten.

kolla även här....
http://www.cribsnorge.se/