leva av naturen

Att hålla sig med fisk för dagen är verkligen inga problem. Åtminstone inte där jag brukar uppehålla mig. Vanlig insjö med tusenbröder finns ju överallt. Ett par timmar har man ju fisk så att man storknar. Eller vad är riktigt problemet? Att leva på fisk en vecka går ju prima, eller fick ni inte ha med er fiskprylar?

problemet är inte att hitta eller samla maten (förutsatt att man inte är i den stora skogen för där finns ingenting av värde) eller tillagaden utan det är att äta den. vi har under flera år samlat in mat till deltagare under grundkurs överlevnad motsvarande 500kcal och det är väldigt få som har klarar av att äta upp allting.
fast jag har varit med om att hitta vildpotatis och då är man i en annat läge.
men är man bra på fiske så kan man få stora mägnder :)

Svamp borde väl vara att räkna med så här års. Annars verkar det som en spade skulle göra sig bra i utrustningen... om ni ändå har tänkt ha med fiskeutrustning.

Svamp innehåller inte särskilt mycket intressant näring.

Visst, fisk funkar säkert om man är van vid Atkins-diet, men de allra flesta behöver få i sig kolhydrater för att fungera bra.

Jag har för mig att svamp ska vara väldigt proteinrikt?

Kan finnas lite mineraler och spårämnen. Cesium om du plockar fel svampar på fel ställen. Vissa svampar sägs ha olika medicinska effekter, mest arter från Asien, men det kan bero på att våra svampar inte är testade med tanke på det. Svampar ger nog mest mättnadskänsla och smak.

Det lär väll krävas en ganska ansenlig mängd tusenbröder om man planerat leva på småaborre. enbart. Jag tror att det blir ganska svårt att få det att funka efter några dagar.

Enklast borde väll vara om man har jakträtt. En älg lever ni rätt länge på. :D

Kan finnas lite mineraler och spårämnen. Cesium om du plockar fel svampar på fel ställen. Vissa svampar sägs ha olika medicinska effekter, mest arter från Asien, men det kan bero på att våra svampar inte är testade med tanke på det. Svampar ger nog mest mättnadskänsla och smak.

Kopierat från http://www.livsmedel.org/svamp-farsk
Någon har tydligen undersökt saken

Kantareller
Energi
kJ: 108kJ
kcal: 26kcal
Protein: 1.5g
Kolhydrat: 2.7g
Kostfiber: 2.3g
Fett: 0.5g
Mättat fett: 0.1g
Fleromättat fett: 0.3g
Mineraler
Natrium: 3mg
Kalium: 450mg
Kalcium: 4mg
Järn: 0.9mg
Magnesium: 10mg
Zink: 1mg
Selen: 0.4µg
Fosfor: 50mg
Jod: 3µg
Vitaminer
Vitamin C: 10mg
Niacin: 4.9mg
Riboflavin: 0.39mg
Karoten:1300mg
Tiamin: 0.07mg
Vitamin B6: 0.03mg
D-vitamin 2.5µg
Foalcin: 21µg
α-tokoferol: 0.06mg
Retinolekvivalenter:108µg
Niacinekvivalenter: 5.2mg
Socker
Monosackarider: 0.4g
Fettsyror
16:0 Palmitinsyra: 0.1g
18:2 n-6 Linolsyra: 0.1g
18:3 n-3 Alfa-Linolensyra: 0.2g

Bilagor

• DSC_6563.jpg
    DSC_6563.jpg
    68.5 KB · Visningar: 948
Jag har för mig att svamp ska vara väldigt proteinrikt?

"Färska svampar är lätt kost eftersom största delen av deras vikt, mellan 85 och 90 procent är vatten och deras energiinnehåll i genomsnitt endast är 25 kcal/100 gram. Färska svampar innehåller endast ungefär 0,5 gram/100 gram fett. Svamp innehåller ungefär två gram protein per 100 gram. En del svamparters proteinhalt är högre och aminosyrestrukturen mångsidigare än i många grönsaker. Svamp innehåller utöver glukos svampsocker, trehalos, som inte absorberas vid matsmältningen och kan ibland orsaka symptom som påminner om laktosintolerans."

Enligt http://www.arktisetaromit.fi/se/info/svampar/svamp+och+naring/

Vill man överleva en vecka i Sverige är det bara att slå läger vid ett vattendrag. Man klarar sig tre veckor utan mat, men bara tre dagar utan vatten. Bear Grylls.

Kan man dessutom fiska i vattendraget så är överlevnadsveckan snarast en trevlig semester.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
roblyn Tälta i naturen (Varberg - Uddevalla) Vandringsleder 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg