Hej
Vet du någon som kör kickbike i Dalarna nära Hedemora? undrar Frejas matte.. snön är ju borta...
Vet du någon som kör kickbike i Dalarna nära Hedemora? undrar Frejas matte.. snön är ju borta...
Presis Thure, vi har en annan variant oxâ, som är mer rakt utstickande pâ sidan av cykeln, men jag vet inte vad den heter.
Vi har oxâ använt vadderad spârsele, ,men med lilla luddet funkar den sämre.
Problemet med hundens placering och risk för att den kommer framför framhjulet är anledning till att jag använder halsband och kort koppel, iallafall till hunden "kan cykla".
Skaffa en "Springer" och montera pâ din vanliga cykel.
Den funkar inte som draganordning, men ger utmärkt kontroll pâ hund och cykel vid konditionsträning. Den vänjer hunden vid o springa i sele oxâ.
Jag använde en nomesele med springerlinan monterad i dragöglan och sen ett kort koppel till halsbandet. Funkade utmärkt och ev sidosprâng dämpas av fjädern.
Brukar dyka upp pâ Blocket ibland.
Nej, och det är inte heller meningen. Den ger en "normal" drag situation men med hunden mer mot vägkanten.hindrar knappast hunden att dra snett mot vänster framför cykeln vilket typ Springer gör.
Thure
Jag, liksom många andra kör två hundar fästa med draglinorna i styrstången. Det går alldeles utmärkt om man är lite alert. Det händer att det dyker upp älgar, rådjur och katter i vägkanten och det går bra att få stopp med en mountainbike. Det värsta är om de skall "bakåt". Då kan det hända att man måste lägga cykeln ner men bara man inte släpper så går det bra.Jag har hunden fäst med selen i cykeln men hunden har ett vanligt mjukt icke strypande halsband med ett textilkoppel som jag kontrollerar med höger hand också. Det är väsentligt att strama upp detta när man till exempel möter en hund eller katt osv.
Thure
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Jag vet inte om hon är nån draghund... | Hundsport | 15 |