Les deux alpes

Tja har sökt o sökt men inte hittat någon info.
Jag ska till Les deux alpes vecka 32 o åka skidor. Men skidor åker man bara på morgon timmarna så jag ska ta med klätter grejorna dit oxå.
jag vet att dom ska ha en 30 (?) meter hög klätter vägg mitt i byn men hur är det med klättringen i övrigt där nere ??
nån som vet vart man kan hitta info om det eller någon som har lite info o dela med sig av ??

Jag ska åka med ucpa och jag längtar redan...

Jag var där i mars och åkte bräda (ucpa bootcamp)
Klätterväggen är inte något att hetsa upp sig över direkt, men jag vet ej om något annat ställe att klättra på där, finns säkert =)

Det är nog tunt med klättring i just 2 Alpes, förutom klätterväggen då som jag inte kan uttala mig om (har bara sett den på håll). Antar att du inte har bil eftersom du åker med UCPA men om du har tillgång till det blir väl läget lite bättre på klätterfronten. Vet i alla fall att om man tar Venosc-liften ner och åker upp till St Christophe finns det en luftig Via Ferrata där + en fruktansvärt vacker dalgång och by, bara den är värd resan. Det borde finnas en hel del klättring i det området också, UCPA borde väl ha koll på det.

På väg upp til 2 Alpes finns det helt ok sportklättring innan Bourg d'Oisans strax till höger efter man svängt höger i korsningen/svängen mot Bourg.

Annars så kan man ju alltid åka upp till La Grave (typ 30 km bort), och där finns det klättring så det räcker ett bra tag, både alpin- och sportklättring. Guidebyrån tipsar gärna om bra spots. Kan hända att UCPA kör dagsresor dit, väl värt "besväret".

Tack för den infon, jo vi har bil med oss ner o vi kommer nog att glida omkring lite när vi väl är där...

Tack / Henke

Serre Chevalier

Jag åkte på multisportresa med UCPA till Serre Chevalier förra sommaren och det är ju inte särskilt långt från Les Deux Alps (passade själv på att klämma in en dags skidåkning där). I multisportprogrammet ingick både Via Ferrata och lite klättring och dessutom vet jag att ledarna var ute och klättrade en hel del på sin fritid. Mao känner de till en del ställen däromkring. Du kan säkert få hjälp antingen via Les Deux Alps-centret eller gm att själv ta kontakt med SC-centret!

Lycka till!
Anna-Karin

Vet inte om det finns någon bra affär med klätterprylar i 2 Alpes, har i alla fall aldrig sett någon. Kan hända att butiken som säljer Patagonia borta vid Venosc-liften gör det men jag är inte säker. I La Grave kan du ju alltid svänga inom Alpes Sports och ta en pratstund med den alltid lika förvirrade och stressade Thierry, men utbudet är väl kanske egentligen inte så mycket att skryta om. I Serre finns Alpi'Mat som ligger i Briancon, liten butik fullproppad med bra prylar till helt ok priser.

Det bästa är väl egentligen att ta ett stopp i Grenoble på vägen upp, där finns det affärer så det räcker. Decathlon (www.decathlon.fr) har låga priser men lite begränsat utbud, finns flera stycken i olika köpcentra runt stan, t.ex. Espace Comboire på vägen mot 2 Alpes. Annars finns ju självklart Espace Montagne i förorten St Martin d'Hieres och dom har tamejfasen nästan allt, våldsamt bra utbud men lite dyrare (fast fortfarande billigare än här hemma). Kolla på www.espacemontagne.com eller maila mig så kan jag beskriva vägen dit (och/eller til Decathlon). Inne i stan ligger det också ett gäng affärer med bra utbud: Clavel Sports m.fl.
[Ändrat av tobili 2003-07-24 kl 08:16]

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg