Les Calanques ?

Tja sitter just du på info om detta klätterställe vid medelhavet och känner för att dela med dig så kan du göra det i den här tråden.

Jag vill veta vad man ska klättra när man är där och vart man ska klättra. Finns det någon bra camping i närområdet ( ca 30 min ).
Andra aktiviteter man kan syssla med när man är där ? kajak kanske ?

Någon som vet någon bra hemsida ( ej fransk ) eller det kanske tilloch med är någon som har en förare över området ?

all info är välkommen..

En Vau är den finaste "calanquen". Dit tar man sig till fots från Cassis. Det går även en båt från Cassis till alla(?) calanquer. I En Vau kan man även sova på stranden. Jag har för mig att det råder tältförbud i hela området, men tält brukar inte behövas.

Jag har inte klättrat så mycket i området, men i En Vau finns en väldigt fin trereporstur (ca 6a-6b) om man skravlar upp till väggen som ligger på höger sida om viken, då man tittar ut över havet. Till vänster om leden går en firningsled. Firningsleden hade en repa >30m samt saknade en hängare när vi var där.

Förare finns i Cassis. Vi hittade den i en bokaffär, om jag inte minns fel.

UCPA

Kolla på UCPAs sida, de har klättring i Sormiou och Morgiou har jag för mig det hette, nås med buss från Marseille där det säkert går att hitta bostad. I Sormiou är det nog bara UCPA som får klättra, och det kan vara värt att åka med dem .. man får bo i ett hus precis vid stranden och klättrar med erfarna guider hela dagarna. Plus att man får lära känna massa trevliga fransmän ..

Lycka till

Rodney; sa:
Tja sitter just du på info om detta klätterställe vid medelhavet och känner för att dela med dig så kan du göra det i den här tråden.

Jag vill veta vad man ska klättra när man är där och vart man ska klättra. Finns det någon bra camping i närområdet ( ca 30 min ).
Andra aktiviteter man kan syssla med när man är där ? kajak kanske ?

Någon som vet någon bra hemsida ( ej fransk ) eller det kanske tilloch med är någon som har en förare över området ?

all info är välkommen..

Tack för infon, Funderade lite på UCPA men kom på att det kommer att bli billigare att göra resan själva.
Nu har jag hittat en camping i Cassis och vi är 4 eller 5 personer i bilen så det blir inte så mycket soppa pengar var.

Men som sagt nackdelen är ju att man inte har någon guide eller någon som brassar käket till oss :)

Vi funderade på att ta vägen förbi Grenoble och stanna till på espace montagne och handla lite samt kolla upp klättringen i det området + att dom har riktigt fin mat där.

Inga mer som ska neråt runt vecka 30 ?

Har varit ner Calanque ett par gånger.
En Vau och Sormy är dom 2 bästa ställerna enligt min mening.
Men I Sormy måste man vara ner i viken före kl. 09.00 på morgonen sen stänger dom vägen och En Vau når man lättast vi båt.
Har förare för hela området och vet många trevlig fina turer.
Har du frågor mail mig på msn@leb.se

Men det råder tyvärr klättrings förbud v.30 (sommarhalvåret) pågrund av eldfaran och mistralvindarna. Men det brukar funka ganska bra ändå att klättra.

Bo i marseille

Det finns ett jättetrevligt backpackers ställe i Marseille. Kommer tyvärr inte ihåg vad det heter, men det ligger i områder Mazargues, vid en busshållplats som heter Obelisc. Har mer info hemma om du vill ha de via mail.

Där kan man låna cykel och det tar ca 20-30 min till Sormiou. Man bor för 15 Euro/natten och umgås med massa snälla kanadensare som reser runt i europa (inte så mycket klättrare dock) och besöker schyssta nattklubbar i Marseille på kvällarna.

Kajak kan man hyra dyrt i Port Rouge (röd på ranske, tveksam på stavningen) eller billigare från UCPA i Sormiou.

//Robin

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mwildhei Frankrike, Les Calanques Sportklättring 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg