Lekskridsko

Funderar på att komplettera mina 47 cm Skyllermarks röda med en kortare skridsko att använda på hårda isar. Ska försöka testa hur ett par 42-centimeters röda känns på Ruddalen. Ska bl.a. se om mina pjäxor (41,5:eek:r) får plats. Antar att det kan bli för trångt...

Anledningen till att jag funderar på att komplettera är att jag säkert ligger på 50% överstegsåkning när jag är ute och åker. Jag tycker om att leka :). Dels är det såklart gott med lätta och korta skridskor då. Jag antar att en kortare skena även kan ge lite bättre grepp i svängar, speciellt då om man har lite mindre radie på dem.

Tanken är att skridskon ändå ska funka för normal åkning där partier med dålig is ska passeras, men om det generellt är sämre isar så kommer jag använda mina 47:cm röda.

Jag har Rottefella NNN BC nu, och tänkte försöka fortsätta med det om det är möjligt.

Funderar på följande skridskor:
- Skyllermarks röd 42 cm
- Pikmakarn 45 cm, trubbnosig
- förslag på fler?

Det

är risk att man tappar skridskon om man placerar bindningen så att spaken kan petas upp när man plurrar eller kör in i vrakis. Därmed så är det bättre att konstruera en egen skridsko där plattan är bredare framtill än på köpeskridskor.

Annars är det kul med korta skridskor fast med kort uppslipning fram så att åkytan inte blir så kort relativt sett.

Funderat på fast häl? Med fast häl behöver inte frambindningen sticka ut lika mycket framför skon.

Thure

är risk att man tappar skridskon om man placerar bindningen så att spaken kan petas upp när man plurrar eller kör in i vrakis. Därmed så är det bättre att konstruera en egen skridsko där plattan är bredare framtill än på köpeskridskor.

Annars är det kul med korta skridskor fast med kort uppslipning fram så att åkytan inte blir så kort relativt sett.

Funderat på fast häl? Med fast häl behöver inte frambindningen sticka ut lika mycket framför skon.

Thure

Thure - Har detta hänt eller är det en 'teoretisk' risk?

Torbjörn

Händer

då och då med Salomons SNS och Rottefella BC. Jag har byggt nya skridskor för att bli av med problemet.

Thure

då och då med Salomons SNS och Rottefella BC. Jag har byggt nya skridskor för att bli av med problemet.

Thure

Det vore trevligt med en bild av dina 'öppningssäkra' BC-grillor. Skulle kanske illustrera/accentuera problemets art.

För mig är det ett litet mysterium hur denna tungöppnade bindning kan öppnas på annat sätt än att man placerar tummen och pekfingret i ursparingarna på ömse sidor om 'öppningsflärpen', nyper till och drar uppåt.

Torbjörn

Mina

skridskor har Salomons SNS Profil Skatebindning.

Bilden överst nedan i mitten på min förra röda vänsterskridsko där bindningen gått upp några gånger i vrakis.
Utnyttjade plattformsskridskon längst till vänster till att bygga nästa generation. Där har jag fotograferat högerskridskon på den nedersta bilden.

Bosse Lindroth förlorade en skridsko med Rottefella BC-bindning i höstas vid ett plurr.
http://www.sssk.se/skridskonet/fardrapport/fardrapport-v.asp?ID=32686

Thure

Bilagor

• pic_18171_maxi.jpg
    pic_18171_maxi.jpg
    100 KB · Visningar: 608
  • pic_63726_orig.jpg
    pic_63726_orig.jpg
    76.2 KB · Visningar: 529
Thure

Jag tror att jag vill ha lös häl. Åkningen känns mycket skönare med lös häl. Dessutom är mina nya skor extremt mycket skönare än mina gamla...

Funderar dock på att göra en specialdesignad frambindning för mina Rottefella-skor. E det nån som snickrat ihop nån sån? Antar att man får problem med Rottefella om man försöker sälja den bindningen, men man borde ju kunna göra en till sig själv ivarjefall ;)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg