Ledval

Först fick jag tips om Skridfinnarleden (Kalix-Överkalix), sen Högakustenleden och idag hittade jag Isälvsleden så nu har jag ju plötsligt beslutsångest. Vill gå för att få några mil i benen med packning inför Fjällräven Classic och bara gå omkring i skogarna här hemma i Boden utan något direkt mål är inte så inspirerande.

Skridfinnarleden ligger närmast men verkar inte helt lätt att ta sig till/från då den startar/slutar i inte helt civilicerade platser. Kartan täcker inte in så man ser var man skulle kunna ta sig dit med bil/buss heller. Dessutom kan det nog vara jäkligt myggigt längs leden just nu.

Högakustenleden ligger förvisso längst bort men jag skulle kunna köra familjen ner till svärmor i Timrå och bli skjutsad till starten, gå leden och sen åka buss från Ö-vik till Timrå igen och åka hem med familjen. Om jag fattat kartan rätt går det dessutom att avbryta på lämpligt ställe om det skulle vräka ner regn eller skoskav eller annat skulle sätta stopp för hela sträckan, då kan jag bli upphämtad.

Isälvsleden ligger en bit här ifrån, kan kanske även den vara rätt myggig men 6 mil känns samtidigt rätt lagom för att kunna gå fram och tillbaka och därmed kunna ta bilen både dit och hem igen. Alternativt ta tåget till ena stället gå till andra och åka tåget hem igen om vädret eller skoskav skulle sätta stopp för tillbakafärd. Blir ju samma längd ungefär som Höga kusten.

Så lite input från er som ev gått någon eller några av lederna är välkommet. Tanken var att gå någon gång efter söndag denna vecka.

Eller så åker du till Kvikkjokk och går en sväng upp och ned i Tarradalen eller upp efter Kungsleden,eller en runda i Muddus.Ingetdera är ju så längt bort.Eller i Gällivare-gå omkring uppe på Dundret.
Nackdel-alla är ju myggiga,kanske Dundret minst för det är ju lågfjäll.

Eller så åker du till Kvikkjokk och går en sväng upp och ned i Tarradalen eller upp efter Kungsleden,eller en runda i Muddus.Ingetdera är ju så längt bort.Eller i Gällivare-gå omkring uppe på Dundret.
Nackdel-alla är ju myggiga,kanske Dundret minst för det är ju lågfjäll.

Vill ju vänta med Kvikkjokk/Kungsleden tills Fjällräven Classic. Att vandra planlöst omkring på Dundret känns inte heller lockande såvida det inte finns någon längre led jag inte hittat, annars kan jag gärna ta mig en tur i skogarna kring Boden aningen mer nära och vi har ju några enmilsslingor. Tanken var att gå någon led med tältövernattning dels för att öva lite på att läsa av naturen/kartan, kånka omkring på min packning för att vänja mig vid skorna och ryggan samt få se något nytt. Dundret har jag knallat omkring på en del när vi varit upp med Plannja basket på försäsongen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg