Ledtips för påskvandring

Nu är det snart dags för årets påsktur... Men vi har, som vanligt, lite svårt att hitta en bra led att gå. Tips mottages tacksamt.

Grundtanken är att vi skall få mer vår än i Sthlm... alltså är söder om Sthlm optimalt, men inte ett krav.

Vi siktar främst på en rundled, alternativt en led med start och målplats med bra kollektiva resmöjligheter. Kruxet är att vi skall gå i påsk, start på fredag med avslut på måndagen, som är en röd dag och inte helt tillförlitlig när det gäller kollektiv transport.

En sträcka runt 6-7 mil känns lagom.

Har kollat lite på Tiveden området som är spännande, men det känns lite för kort, samt att man inte får lov att tälta där. Alternativet är att göra dagsturer och att ha tältet uppslaget någonstans utanför reservatet, men det känns inte helt optimalt.
Munkastigen kombinerat med Bergslagsleden kan vara en idé. Jag skall reka transportmöjligheterna utmed rv49 från Olshammar söderut...

Kinnekulle, Omberg och delar av Östgötaleden är gjorda.

Silverleden... lite för tidigt(?) men bra sträcka på 6 mil, våren har nog inte hunnit så långt... samma med Siljansleden och Malingsbo-Kloten.

Så... vad finns det kvar? Säkert massor... jag skulle behöva lite tips!

Thomas

Jag gick fyra av fem mil på John Bauer leden i höstas som en dagstur på en Lördag. Det är bra bussförbindelser mellan Jönköping/Huskvarna och Gränna. Gränna en mysig liten stad. Trevliga dagsutflykter är Tegnertornet (mot Tranås) öster om stan och Visingsö.

Karta

Skulle dock som påskvandring välja Skåneleden (mer chans till vårvärme). Har du inte varit där förut är Ås till åsleden från Åstorp till Skäralid att rekommendera. Sträckan tar två dagar. Resten av tiden kan du göra dagsvandringar i nationalparken. Kollektivtrafiken i Skåne är bra. Dvs det är enkelt att ställa bilen på ett ställe ta bussen några mil och gå tillbaka.

Skåneleden

/Peter

John Bauerleden... den kan vara intressant...

... någon som knallat där?

Jag gick halva John Bauerleden förra våren (eller om det var framåt maj). Vi startade någonstans på mitten och gick till Gränna. Det var en rätt trevlig tur, men jag har gått bättre.
När man närmade sig Gränna och skulle under motorvägen fick man inte någon direkt vildmarkskänsla... Sen var det vackert ner mot vättern iofs.

Ett annat alternativ är Tjustleden. Häromåret gick jag den norra delen, där leden svänger av in i landet och går genom Uknadalen. Vi gick från Ukna till Gärdserum. Mycket vackert! Det var i april, och snön låg kvar på sina ställen i skogen, men nere i dalen, där det öppnar upp sig lite mer var det soligt, varmt och fint. Den promenaden kan jag verkligen rekommendera! Vi gick ca 1,5 mil på drygt två dagar (om jag minns rätt). Det var på tok för korta dagsetapper för att kännas som vandring för mig. För att hålla på från fredag till måndag bör ni starta en bit längre söderut än vi gjorde.
Avståndet från Stockholm är ungefär samma som till Jönköping, men vägen lite sämre.
Ledbeskrivning finns här!

Fler förslag?
Jag tänker mig en vandring senare i april någonstans söder om Stockholm, öster om Vättern, och vill också ha tips :)

/OJ

Sörmlandsleden kanske är för nära Stockholm, men jag tror du skulle kunna fixa en lagom rundslinga söder om Nyköping. Jag har inte gått den delen av Sörmlandleden själv, men tittar man på kartan så finns det en del olika alternativ.
http://www.sormlandsleden.se/

/ Bertil

Själv tänkte jag ta fem dagar längs Hälsningeleden, men den ligger inte söder om Sthlm så den går väl bort.? Annars så kan jag rekommendera den, när man passerat Ockelbo på Gästrikeleden börjar det bli skog och lugnt.

Tack för alla tips!

De alternativ jag har nu är:

- John Bauerleden... Mellan Jönköping och Gränna verkar det gå bussar... men jag blir ju lite tveksam om leden är sevärd.

- Hålavedsleden mellan Gränna och Tranås är ett intressant alternativ, tyvärr verkar det gå dåligt med bussar... Någon som har gått denna led?

- Munkastigen/Bergslagsleden/Tiveden... Finns buss som går långfredagen, och stannar i Olshammar och Sörhamn... perfekt. Bästa alternativet?

- Tjustleden verkar trevlig. Skall kolla upp kollektivtrafiken.

- Sörmlandsleden i Nyköpingstrakten... kan vara intressant, skall se om jag kan komma upp i 5-6 mil där.

Det som verkar avgöra är helt klart kommunikationer mellan start och mål... eftersom det verkar vara väldigt fattigt med rundleder på 6-7mil i Sverige.

En tanke som slagit mig är om det finns någon som vill gå samma led fast åt motsatt håll, och att man ställer varsin bil i varsin ände.... och sen går mot den andres bil. Någon intresserad?

/Thomas

Själv tänkte jag ta fem dagar längs Hälsningeleden, men den ligger inte söder om Sthlm så den går väl bort.? Annars så kan jag rekommendera den, när man passerat Ockelbo på Gästrikeleden börjar det bli skog och lugnt.

Skall kolla upp Hälsingeleden närmare, verkar nice... finns ju en del leder norrut också som inte innebär snöpulsande... Gästrikeleden, Finnskogsleden... osv...

Btw... hittade en vandringsguide på nätet: http://www.gangsport.com/files/{3E0E970A-F1D0-4DD0-BDAA-CDCBC8E1A50C}.pdf

En rundled!

- Sörmlandsleden i Nyköpingstrakten... kan vara intressant, skall se om jag kan komma upp i 5-6 mil där.

Jodå ... inga problem;)

Knåpade ihop en tur kring Nyköping...

Bergshammar -6,5km- Fada kvarn -8km- Gälkhyddan -9km- Nävsjön -11km- Nävekvarn -6,5km- Lilla Uttervik -8km- Västra Kovik -6km- Dragsviken -4,5km- Mellsjö -7km- Koppartorp -7km- Skyrshyttan -5km- Sandstugan -8(?)km- Bergshammar

86,5km / 4 dagar = 22km/dag

Här måste det väl vara någon som kan ge mig feedback. Distansen är lite i överkant, men det beror ju på terrängen... kan kortas ner lite, om man genar.

Är det en intressant tur?... Vacker natur?... Lätt/Tuff terräng?... fina vyer?

/Thomas

Ännu ett förslag...

Som är en kombination av Munkastigen, Bergslagsleden och Västra Vätterleden. Jag har två längd alternativ ett på c:a 53km och en längre på c:a 80km, kan också genas lite vid behov.

Bil till slutstationen Granvik (53km) eller Mölltorp (80km) - Buss med Skövdebuss till Olshammar som är startplats -c:a12km- Bosjön -c:a10km- Tivedstorp -12km- Stenkällegården +c:a10km i Tivedens naturreservat- 9km- Granvik (ev stopp här) -c:a 28km- Mölltorp.

Vad tror ni om denna sträcka? Finns det någon som gått den och som kan komma med bra feedback?

/Thomas

Tiveden

Gick den första delen av ditt senaste förslag för ett par år sedan. Det var en två dagars tur i slutet av juni med start i Olshammar och avslut i Nationalparken. Dag ett gick vi till Tivedstorp och gjorde omvägen via Fagertärn för att titta på de röda näckrosorna (vilket inte är meningsfullt vid påsk). Övernattade i stugbyn och vandrade dag två runt i Tivedens Nationalpark. Den första biten var en ganska ordinär vandring. Nationalparken gav emellertid en enastående naturupplevelse i en härlig gammal trollskog. Klart värt ett besök.
/Peter

Gick den första delen av ditt senaste förslag för ett par år sedan. Det var en två dagars tur i slutet av juni med start i Olshammar och avslut i Nationalparken. Dag ett gick vi till Tivedstorp och gjorde omvägen via Fagertärn för att titta på de röda näckrosorna (vilket inte är meningsfullt vid påsk). Övernattade i stugbyn och vandrade dag två runt i Tivedens Nationalpark. Den första biten var en ganska ordinär vandring. Nationalparken gav emellertid en enastående naturupplevelse i en härlig gammal trollskog. Klart värt ett besök.
/Peter

Bra. då fick jag bekräftat att distans och tidsåtgång de första två dagarna är rimlig med marginal, då vi inte planerar in Fagertärn... då får vi mer tid till att utforska Nationalparken dag två.

Någon som har feedback på södra delen av rutten?

/Thomas

Senast ändrad:
Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg