Ledlöst kring Hukejaure

Ikväll -30 men!!!
Snart är vi framme vid det bästa med Norrbotten, mars och april och då börjar det ju bli dags för turplanering. Har snart snurrat runt alla ledvarianter mellan Keb och Narvik och börjar så smått leta egna varianter. Men ibland är det ju svårt att tolka kartan, helst på norska sidan....

Så till min fråga: Har någon av er åkt från norska Skoaddejarvihyttan direkt till Hukejaurestugan (på platån norr om Sitasjaure och söder om Gautelis) och är det lika bra som det ser ut att vara??

Varit "ledslös" nordväst om Gautelis och det var ingen höjdare precis. På kartan såg det ut som vi skulle få en halvmil gratis med lagom lutning ner mot Bogholmen men i verkligheten var det mest brant upp och ner...dessutom med släpljus och ständiga överraskningar i form av oönskade snöänglar...

Någon som gått direkt upp från Sitausjaure till Skoaddejavrihyttan? Ser oxå möjligt ut......


Hälsningar
BD 6
 
Tack!

Fantastiska bilder och precis den information jag ville ha!!!
Med "bara" rätt väder så ser stäckan ut att bli en härlig del av årets vårtur!
Jag har skidat leden/sjöarna mellan Gautelis och Hukejaure många gånger så det vill jag gärna slippa.

Norge är vackert!!
Nu ska jag bara övertyga mina "turkompisar" att vi någon gång måste avsluta en vårtur i Hellemobottn. Frågan är bara om det till rimliga kostnader går att ta sig därifrån.....möjligen blir det enklare att börja där....

BD6
 

Liknande trådar