Islandshäst i Jämtland 15-19/7
Jag gjorde världens kovändning och ska (primärt) rida islandshäst och (sekundärt) flugfiska i de tjärnar som passeras med Rid i Jorm uppe i norra Jämtland. Drar själv och det blir i sällskap med andra som bokat. Ingen aning om gruppstorlek. Någon som ska haka på?
Jag åker från Stockholm nästa helg och ska hälsa på lite i Östersund dagarna innan. Tre dagar ridning, jag är nybörjare, men hela grejen är från mån kväll till fre frukost. Åker sen norrut mot Luleå.
Frågade om det fanns chans för flugfiske och det var i princip påbjudet. Vet inte om han skojade eller sålde in men han sa att det kallas fiskerundan eller liknande.
Från infobladet jag fick:
Vi börjar med att samlas till en liten middag på hotellet kvällen innan ridningen börjar. Ni kommer när det passar er under dagen, middagen serveras ca.kl. 19.00( Kommer ni med sena bussen så får ni givetvis middag när ni kommer). Vid middagen går vi igenom följande dagars ridning. Det är också dags för packning
Övernattning sker på hotellet. Efter en natt med förhoppningar, och frukost ger vi oss iväg.
Detta är en tredagars ridning med mycket fjällridning. Passar den vana ryttaren men också naturälskaren med intresse för något nytt. Turen är som en fjällvandring till häst.
Naturligtvis försöker vi spetsa till turen med älvövergångar och andra svåra passager, lek galopper och vattenäventyr.
Första dagen startas upp med lite hästinformation sedan kommer vi att rida till någon av våra kåtor där vi ska ha vårt läger i två nätter. Lunch stannar vi och äter när vi känner oss hungrig. Våra läger ligger invid fina fiskevatten så ta gärna med fiske spö.
Andra riddagen rider vi helt utan packning och rider långt in i den norska vildmarken. Vi har sett örn, järv, ren och björn men aldrig en människa under den här dagen.
Sista dagen avslutas med lite mera fart för den som vill, ni får tillfälle att prova tölt och galopp. Självklart avrundas turen med bad och bastu i Korpens Öga. Totalt avslappnad äter vi en avslutningsmiddag innan ni kryper till kojs. Vi kan lova att man har lärt sig att uppskatta självklarheter som torra fötter och en säng.
Före midsommar och efter 15 september kan turerna ev. se annorlunda ut, om vädret ej tillåter övernattningar på fjället. Även under sommaren kan turens sträckningar och övernattningsplats läggas om ,samt vid dåligt väder kan vi rida hem och sova på hotellet.