ledarkurs?

Hej alla!

Är det någon som vet vad som krävs och om det finns utbíldningar/ kurser för att bli skridskoledare?
Egentligen är jag inte så van vid just långfärdsskridskor, men är aktiv i en förening där vi ska dra igång olika aktiviteter.
En ide´är ju att hyra en ledare för just detta ändamål...
Var gör man det i Göteborgstrakten? Någon som vet?

Nu får vi bara hoppas på is!!!

Tack på förhand!

Anna

Friluftsfrämjandet i Bohuslän + GLSK

lignell; sa:
Hej alla!

Är det någon som vet vad som krävs och om det finns utbíldningar/ kurser för att bli skridskoledare?
Egentligen är jag inte så van vid just långfärdsskridskor, men är aktiv i en förening där vi ska dra igång olika aktiviteter.
En ide´är ju att hyra en ledare för just detta ändamål...
Var gör man det i Göteborgstrakten? Någon som vet?

Nu får vi bara hoppas på is!!!

Tack på förhand!

Anna

Titta på hemsidan http://www.skridsko.net där hittar du adresser och hemsideadresser för alla föreningar i Sverige. Friluftsfrämjandet har kurser för sina ledare och det har nog GLSK och Sjuskäret också.

Thure

Det finns ingen "certifierad långfärdsskridskoledare" motsvarande skidlärarutbildning. Därför finns det inte heller några krav för att bli ledare.
Att kunna hantera en grupp, läsa is, åka skridskor stabilt är en fördel men inte nödvändigt för att bli ledare.
Som Thure berättar så utbildar däremot både Friluftsfrämjandet och GLSK ledare.
Friluftsfrämjandet i Bohuslän&Dal kör kurser ungefär vartannat år tror jag, kolla med Strömstads friluftsfrämjande.
GLSK kör varje år och brukar samordna med Sjuskäret, och det finns säkert möjlighet för "utomstående" att vara med. Kontakta Kalle Angenete, se http://www.glsk.se för mer kontaktinfo.

-Palle

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg