led smärtor utav paddling.

Jag har provat på kajak paddling vid 3 tillfällen nu och jag har vid varje tillfälle fått rejält ont i lederna vid höften och strax ovanför knäleden.

Dessa smärtor är inte på något sätt outhärdliga men jag undrar om någon vet något om detta och kan säga vad man kan tänkas döra åt detta eller bara helt enkelt säga vad det är för fel på min stela kropp?
Och naturligtvis säga om det kan tänkas vara serriöst skadligt på något sätt?

En utav mina egna teorier är om det kan ha något med att jag sitter och spänner mig något för att hålla balansen, ovan kajak paddlare som jag är.

När jag i våras började paddla motionskajak och då gick över till en mer upprätt/framåtlutad sittställning jämfört med hur jag sitter i en havskajak så fick jag alltid ont i höfterna efter en stund. Jag fick då tipset att stretcha de s k höftböjarmusklerna ofta och det verkar som om detta har hjälpt. Det går till så att man ställer sig med ena benet (foten) en bra bit framför kroppen och det andra benet bakåt. Därefter skjuter man liksom fram höften en stund så man känner att det stramar ordentligt. Därefter ställer man sig med andra foten framåt och gör likadant igen. Hoppas du förstår!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg