Leatherman Squirt P4

Ovan nämnda tång kan vara ett tips till dom som vill ha med sig en multitång på turen men tycker att de traditionella varianterna är för stora och tunga.

Har själv haft en sådan på nyckelknippan en tid och är mycket nöjd än så länge. Kvalitet och finish är bra och jag tycker att tången gör det till ett mer användbart verktyg än en liten Victorinox.

Katalogvikten är 57g - har inte kunnat provväga mitt exemplar ännu.

Uffe

Jag vill kanske inte vara sådan.... men :)
När det gäller tänger, i denna storleken, så ser jag ingen anledning till att man skulle lägga ut så mkt pengar på en Leatherman.
Då funkar Biltema el Clas Ohlson precis lika bra.

Däremot i större storlekar. Då tror jag på bra kvalitét/låg vikt.

Satsa pengar på det som är värt att satsa på.

//Peter
(som både har tänger från Biltema (55g) och Leatherman (275g) samt Gerber (230g) ;)

Dina bedömningar står för dig...

... så står jag för mina.

Jag har aldrig sett ett "no-name" mulitverktyg på Claes Ohlson (motsv) som jag skulle velat köpa oavsett hur billigt det varit.

Om du har hitttat bättre grejer är du bara att gratulera.

Uffe

Visst är det så!

Men ett verktyg som väger runt 50-100g kan du inte (oavsett märke) använda till några tyngre/grövre arbeten.
Det är här som man kan jämföra de billiga märkena (med dålig kvalitét) med de bättre (med bra kvalitét).

Däremot om man skall ge sig på tyngre arbeten så finns det ingen tvekan om att leatherman, med flera andra märken, är oslagbara och där kan inte Clas Ohlson/Biltema konkurrera i huvudtaget.

Min Leatherman tång (Supertool2000) har klarat av många jobb som andra tänger inte klarat av. Men då har det handlat om (motvarande) att platta till en 2mm stålplåt m.m (riktigt tungt jobb!)

Men som sagt! Det står för mig (och ingen annan)

//Peter

Jag har själv en Squirt, kommer inte ihåg bokstaven men det är den med tång. Milsvid skillnad mot billigt skräp fast man bockar ju inte direkt plåt med tången. Däremot så lär den hänga med "hur länge som helst". Jag har haft den i kanske fyra år och den är i kanonskick och nada glapp. Köpte en sjäv och tre som presenter till syskonens smågrabbar för 270 SEK/st på Ebay, då kostade den ca 600 kr hemma i SE.

Jag funderar på att skaffa ett multiverktyg för att ersätta tamojen till köket och den traditionella mora-kniven (och därigenom spara in lite vikt).

Duger Squirten till att lyfta en kastrull med 1-1,5 l vatten?
Det lilla jag har känt på den så känns den för vek och allt (kokande) vatten skulle hamna över mig själv istället för i matkåsan.

Nej, den duger inte till det om du frågar mig. Jag klantade mig och glömde tamojen i diskstället förra veckan. Vi fick lyfta kastrullen med en fullstor plattång och inte ens det kändes stabilt. Squirten är framförallt för liten och käftarna kan faktiskt vika sig lite om man tar i för mycket.

Jag funderar på att skaffa ett multiverktyg för att ersätta tamojen till köket och den traditionella mora-kniven (och därigenom spara in lite vikt).

Det lilla jag har känt på den så känns den för vek och allt (kokande) vatten skulle hamna över mig själv istället för i matkåsan.

Jag provade just att lyfta en kastrull vatten med såväl min Squirt, mitt fullstora multiverktyg (SOG Paratool) och tamojen.

Tamojen vinner helt klart i funktion, framförallt för att man slipper bränna handen då den oundvikligen hamnar ovanför kastrullen då man använder en multitång. Jag har använt min SOG som tamoj några gånger och det känns inte som något jag skulle rekomendera som normalförarande.

Hur klarade sig då squirten? Bättre än väntat faktiskt - det går bra att både lyfta och hälla ur kastrullen - dock använda jag inte kokande vatten till mitt lilla test. Tången greppar bra kring kastrullens kant.

Ur viktminsknings aspekt - behöver du både multitång och morakniv?
Bra att ha - självklart - men inte alltid nödvändigt.
På fjället är reparationsmöjligheter prioriterade för mig och dessutom klarar jag mig med det knivblad som finns på multitången.
I skogen vill jag ha en rejäl fastbladskniv och har oftast inte så mycket saker som kan kräva mekande med mig.

Att ha med tång på fjället är kanske inte nödvändigt. Men jag var mycket glad åt min tång (en inte alls speciellt UL Leatherman PST II) när min ryggsäcks bärsystem pajade och jag var tvungen att omsorgsfullt sy i flera lager tjock Berghauscordura. Använde tången till att trycka och dra nålen genom tyget, det hade svårligen gått utan sådan hjälp. Det gjorde att jag kunde fullfölja den turen som planerat, vilket kunde vara värt det ettochetthalvt hekto som tången tyngde packningen med.

Å andra sidan, har man tunnare UL-prylar som inte består av brutaltjock cordura så kanske man klarar sig med att sy med handkraft...? ;)

För att dra tråden lite OT - en fin gammal Utsidan-tradition! - är det någon prylspanare som vet om det finns en liten och lätt multitång som både har tång, kniv och nagelsax?

Janus82 sa:

Ur viktminsknings aspekt - behöver du både multitång och morakniv?
Bra att ha - självklart - men inte alltid nödvändigt.
På fjället är reparationsmöjligheter prioriterade för mig och dessutom klarar jag mig med det knivblad som finns på multitången.
I skogen vill jag ha en rejäl fastbladskniv och har oftast inte så mycket saker som kan kräva mekande med mig.

Jag kanske uttryckte mig lite dåligt. Idag bär jag på tamoj till köket samt en morakniv. Utöver detta funderar jag på att skaffa ett multiverktyg för att klara eventuella reparationer och jag tänkte då låta verktyget ersätta både tamojen och kniven.

Du skall alltså ha en tång (LM el motsv.) som ersätter Morakniv och tamojen och gärna ge någon extrafunktion.

Jag har använt en vanlig Leatherman PST men uppgraderat till en Fuse. Nästan samma sak. Fuse har låsning på verktygen, plastsidor och sax. Båda dessa är ju i Leathermans mellansegment. Båda dessa väger ju mer än en Mora och en tamoj men jag får också en rejäl tång.

Tamojen är lite svårt att ersätta. Det närmaste i tångväg som skulle kunna ersätta den, om man ser till funktion, är en Polygrip. Den har ju gapet i vinkel i förhållande till handtaget.

Morakniv kan ju ersättas med vad kniv som helst, nästan.

Jag skulle försöka få tag på en vanlig PST eller den ännu ovanligare Sideclip (UL-variant på PST) på Ebay då de inte tillverkas längre. I nödfall kan det gå med en Kick, den har dock onödig plast på sig.
Det är tråkigt att LM slutade med PST. Den var väldigt smidig att ta med sig överallt.

Squirtarna har ju inte ens en riktig stjärnmejsel :(
Om du inte vill ha en vanlig LM så kan du väl åtminstone köpa en Juice. Fjösigare än Fuse och Kick, men bättre än Squirt.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg