Leap frog?

• Trådstartare climbing-is-fun@spray.se (Stefan Löfgren)
  • Start datum

climbing-is-fun@spray.se (Stefan Löfgren)

Gäst
Hej!

Jag undrar bara om det är någon som vet vad man gör när man "leap frogar". Jag läste att detvar någon som gjorde det i senaste nummret av Bergsport.....

PW

Gäst
Fel forum ditt pucko men OK då!

Häpp!
Leapfroggning lär knappast vara en sportklätterteknik. Den används vid riktig klättring där ingen borrbultsmarodör har varit i farten. Att leapfrogga innebär att man flyttar med sig, läs lossar och trycker in frienden längre upp i sprickan då man inte har fler av samma storlek. Användbart när sprickan liksom inte behagar vare sig smalna av eller erbjuda nya lägg på de närmaste metrarna. Leapfroggning vid aid kräver givetvis två friends i samma storlek om man inte är sanslöst snabb......................
ha de bra/ P W

bk ()

Gäst
Woikti klättring

Jag anar en viss sarkasm i "PW"'s inlägg kan det vara så att PW är PW?
Jag tycker att Leap-frog är en sport teknik. Tekniken används vid fördel om man klättrar en off-width och bara har en stor säkring eller för att göra placeringar av big-bros mindre svettiga. Att leda off-width är en sport bara det.
Då man hör ordet Leap-frog och inte alls vet vad det betyder. Antar man att det hör ihop med beta-flash, pink point eller hang-dog.

Ett försök till att förklar samma sak igen.

Om en spricka har samma bredd hela vägen och man bara har en säkring som passar när man skall leda den. Då kan man skjuta den framför sig allteftersom man tar sig uppåt.
Detta är en nödlösning

Med fördel avänds två säkringar om man leap-froggar längre sträckor.

En hängiven sport-klättrare.

Ps I Nyköping finns det ett boulder rum med off-witdh sprickor. En grund och en djup. Den djupa övergår i en takspricka. 5.13b (vad är det i fontan gradering?)

Björn

Björn

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg