Globalsat DG-100 GPS & Data Logger & DG Manager
Tack för tipset på loggern och programvaran DG Manager för
Geocoding.
Jag har nu införskaffat en dylik, för att bättre kunna se var man varit på t.ex. skid-/skridsko-/segel-/mc-/cykel-/vandrings-/jakt-/turen. Dessutom så är prylen tillräckligt liten och lätt, samtidigt som den har en aktningsvärd batterilivslängd.
Med en vikt på 62g (utan AA-batterier) och med sina kompakta mått (80 x 54.6 x 17.8mm) så är den inte besvärande att ta med. Skulle dock önska att loggern var miljötålig (IPX7-klassad). Loggern körs förslagsvis på NiMH-batterier som har låg självurladdning, samt att dessa även laddas bekvämt via USB-kontakten.
Mottagningen med ett SiRF Star III chipset för 20 kanaler torde ge loggern mycket bra prestanda. Jag kan även använda en extern aktiv antenn, eftersom jag redan har en sådan med passande MMCX-kontakt.
Har tidigare funderat på Sony GPS-CS1KASP för
Geocoding av bilder. Medan Sonys variant både är snyggare och mer anpassad just för foto, så tror jag att antenn och mottagare är vassare på Globalsat. Med den fristående programvaran DG Manager.NET, så utökas filstödet med GPX, samt
Photo Geocoding av bilder. Alternativa program lämpliga för
geotagging tillsammans med DG-100 är
IMMAGEO samt
locr.
Jag har än så länge bara provat DG Manager på JPEG-filer med generella .gpx data som input. Med geonames.org och Google Maps som databas, så skrivs i bildfilens EXIF även ortnamet in, utöver latitud & longitud.
Ref: