Lavinsond?

Rickard

Gäst
Hej!
Jag funderar på att skaffa en lavinsond. Innan jag köper en
vill jag gärna få information och synpunkter från andra som
har erfarenheter av sådana.

Det jag bland annat funderar på är:
1/ Hur nödvändig/viktig är en sådan vid skidturer till fjälls?
2/ Kan den ersättas av något annat som är bättre?
3/ Är en sådan bra att ha vid grävandet av bivacker, för att
kontrollera snödjupet?
4/ Hur bör den vara konstruerad, längd mm?
5/ Vilka fabrikat finns och hur dyra är de?
6/ Var kan jag köpa en till rimligt pris?

Tack på förhand och vänliga hälsningar

Rickard Nilsson

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
Inte speciellt användbar

Det enda vettiga man kan ha en lavinsond till är att sondera djupet av en driva innan man gräver bivack. Då bör sonden vara minst 3,5 meter lång och av stabil konstruktion (drivor kan vara mycket hårda!).

Att med en sond försöka leta upp en människa som ligger i en lavin är lönlöst. Då är det bara lavinsändare som gäller.

Det finns stavar som man kan koppla ihop till en lavinsond. Jag har ett par av märket Komperdell. De blir ihopsatta en sond som är drygt tre meter lång, och inte speciellt stabil. Den duger dock som "nödsond" om man skulle bli tvungen att gräva.

Peter Ask

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
Jag håller inte med Sofia!

1. Efter viss träning med lavinsändare kan man pejla in ett lavinoffer (med sändare) mycket exakt. Att när man väl har lokaliserat personen börja sondera istället för att gräva tror jag är slöseri med dyrbar tid.

2. Den som har provat att sondera i en kägla efter en flaklavin vet att det är mycket svårt att veta vad man träffar på med sonden. Det kan lika gärna vara ett hårt snöblock som en människa. Och hur hårt vågar man stöta med sonden? Tänk om man träffar i ögat på den begravda?

3. Jag skulle vilja säga att om personen under snön inte är utrustad med lavinsändare hjälper det föga om du har en sond! Innan du och dina eventuella kamrater har lyckats lokalisera honom m h a sond är han med största sannolikhet död för länge sedan.

Peter Ask

Sofia

Gäst
Hellre enögd än död...

Jag förnekar inte lavinsändarnas förträfflighet, men min mening är att det inte skadar att även ha med en sond ut!

Även om sonden aldrig kommer till användning, kanske den för någon, någon gång betyder skillnaden mellan liv och död. Är den då inte värd sin vikt?

Självklart är det näst intill omöjligt att hitta rätt på en person begravd i en flaklavin med hjälp av enbart en sond om man är få och oerfarna sökare.

Men faktum är ju att även innan lavinsändarnas tid förekom laviner där människor begravdes. Med ett snabbt, systematiskt och välorganiserat eftersök kunde folks liv räddas även då. Låt inte den kunskapen gå förlorad genom att lita helt och fullt på tekniken.

Tack och hej, Sofia...

jillis@telia.com (Jonas)

Gäst
Hhmm..

Håller inte med dig i din kritik att sonden är helt onödig.. brukar använda den själv när jag vill ex gräva ner mig i en bivac.. bra att kolla djupet innan man börjar gräva.. *ler*, sen så kan jag hålla med om att chansen är lite att hitta någon i en lavin... bäst är nog med lavinhundar.. men hur många har sådanda... *ler* eller en riktig stor lavinsökar apparat.. (som ser ut som en tv pejlare.. *ler*)

Mvh Jonas

Billig Sond

Vi har använt 2 st VP-rör (10mm) a' 1,5 meter med en träplugg imellan som håller ihop dessa lite vegt med MYCKET billigare <50 kr. Vi använder den oftast när man skall gräva snöbivack för att inte få obehagliga överaskningar.
Erik G

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
graylingman Var kan jag köpa en lavinsond? Turskidåkning 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg