Lavinolycka Västerskutan

Tragiskt. Det har kommit en dryg meter snö i Åre nyligen med stigande temperaturer så det finns all anledning till stor försiktighet. Transceiver, spade och sond borde vara ovillkorlig utrustning för alla som beger sig ut offpist för snabb kamraträddning. I detta fallet är det inte säkert att det hjälpt då han låg djupt och det tydligen tog 45 min att gräva fram honom, men man hade sannolikt kommit igång mycket tidigare i alla fall.

Oerhört beklagligt...Tankarna går till anhöriga och alla som kände mannen...
Jag förlorade själv en vän tidigare i år...De hade ikke någon tranciever eftersom de skulle isklättra och det tog då också lång tid att finna den begravda. Var försiktiga och ta er tid till att göra sunda riskbedömningar i alla lägen...
För ett par år sedan klättrade jag och en vän Rjukanfossen, vi hade först rapellerat/tagit oss ner i djuveret i den branta slänten från vägen. Snön var djup och när vi en timme senare klättrade replängd nr.2 så gikk det en liten lavin bakom ryggen, precis där vi tidigare tagit oss ner. Mullrade på rätt bra och säkert tillräckligt stor på sina ställen för att begrava någon helt eller delvis. Inte hade vi någon tranciever då..:/

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg