Lavinfara längs kungsleden?

Men herregud det är livsfarlig, stanna hemma!!
Det är fantastiskt farligt att vistas på Kungsleden både sommar som vinter men framförallt på vintern.

Teoretiskt kan allt hända och det tycker jag du ska ha med i din beräkning om du ger dig ut på Kungsleden. Framförallt bör du införskaffa nödtele så som spot,iridium eller liknande, annars är du rökt som en böckling som vi säger i Gävlebukten.

Det är stora U-dalar så det är lugnt....men finns en del skrockgubbar på detta forum som alltid ska överdriva faror eller problem.

Helt enig. Skräckpropaganda precis som i alla vargtrådar.

Det är fantastiskt farligt att vistas på Kungsleden både sommar som vinter men framförallt på vintern.

Teoretiskt kan allt hända och det tycker jag du ska ha med i din beräkning om du ger dig ut på Kungsleden. Framförallt bör du införskaffa nödtele så som spot,iridium eller liknande, annars är du rökt som en böckling som vi säger i Gävlebukten.

Det är stora U-dalar så det är lugnt....men finns en del skrockgubbar på detta forum som alltid ska överdriva faror eller problem.

Utveckla gärna hur ni motiverar ovanstående.

Jonas P Citat:
Ursprungligen postat av Rea

Citat:
Ursprungligen postat av plaskdaja

Utveckla gärna hur ni motiverar ovanstående.
2013-02-24 18:05

Det jag kan störa mig på är personer som ska överdriva faror som inte är särskilt sannolika att de ska uppstå. Självklart finns det situationer som kan vara farliga.

Men att åka skidor efter rösad led anser jag är ganska ofarligt och att då fokusera som vissa medlemmar på detta forum gör på faror som inte är särskilt sannolika tycker jag är trist. Har funderat på varför det är på det viset, vill man ha fjällvärden för sig själv? eller är det brist på egen kunskap som gör att man upplever det som farligt som gör att personerna ska tala om för andra att det är farligt?

Antar att jag inte kommer kunna göra mig själv rättvis utan att skriva en uppsats om detta, men det jag försöker få sagt är att jag tycker det fokuseras på svårigheter och om man bara är lite van att vistas i naturen eller långpromenader så fixar man en fjällvandring efter Kungsleden eller rösad led. Vore det livsfarligt att gå efter rösad led så hade vi haft enorma förluster av liv...och det har vi inte.

För vissa är Arrborbacken i Lidingöloppet en gigantisk uppförsbacke medans det för andra är en ...backe. Beror mycket på erfarnhet och tidigare upplevelser vad som är farligt eller jobbigt.

Haha, försökte i korta ord beskriva/motivera och har jag tur så förstod någon innebörden.

Go tur, Johan

Var inte orolig!

Skulle vilja vända på det. Hur kan man komma fram till att det är hög risk att förolyckas i en lavin när du följer led. Har det ens hänt någonsinn i modern tid?

Jag har gjort många turer turer i Kebnekaiseområdet. Den första turen var 1967. Jag har sett spår av en del laviner som gått i branterna. Jag har aldrig sett laviner som nått ner till närheten av Kungsleden eller leden mellan Nikkaluokta och Singi. Inte heller färdvägen mellan Nallo och Vistas. Jag har heller aldrig hört något sådant berättas.

Den enda olycka i området jag känner till med koppling till en led är den som hände för ca 20 år sedan när ett sällskap åkte från Hukijaure och dumt nog valde sommarleden sista biten ner mot Singi. Jag har fått mig berättat att man när sällskapet, som bestod av tre män, hade kommit till den branta nerfarten ner mot Singi så hade man först tvekat. När den första skidåkaren började åka/gå utför utlöstes lavinen och han omkom.

Sammanfattningsvis: Om man är orolig är det annat än laviner man ska oroa sig för. Detta naturligtvis förutsatt att man håller sig till vinterlederna. Om man vill oroa sig för något bör man i stället ex.vis oroa sig för bilresan till järvägsstationen om man väljer att åka tåg till Kebnekaiseområdet.

avslutad210712

Gäst
Om det är lavinfarligt eller inte att från Nikkaluokta till Abisko på skidor är jag alldeles för amatörmässig att uttala mig om så det jag kan säga är

Ladtjovagge mellan Kebnekaise fjällstation och Singi är bitvis rätt smal med branta bergsväggar på båda sidorna så visst skulle jag kunna tänka mig att det kan gå en lavin där men eftersom ingen åker skidor uppe på sidorna så är det rätt liten risk att någon människa utlöser en lavin.

Nallo - Vistasstugan är på samma sätt som ovan.

Vistasstugen - Alesjaure är på samma sätt som ovan. Det är också det enda område där jag sett att det gått laviner och då troligen spontanutlösta. De lavinerna har gått från ena sidan och över mer än halva dalbotten och det var en hel del fjällbjörkskog med i snön så jag hade inte velat få den över mig ens längst nere i dalen.

När det gäller laviner så är det så att visst går det en del spontana men det är oftast på branta bergssidor där inte turskidåkare alltför ofta befinner sig. Om man däremot går på toppturer så är det en helt annan sak som man brukar säga men nu handlar tråden om turskidåkning.

Personligen åker jag bil 2,5 mil vaje dag till jobbet och jag misstänker att risken att drabbas av en olycka då är betydligt större än risken att drabbas av en olycka i fjällen.

Lavinfara eller inte beror ju på väldigt lokala förhållanden och generellt finns ju alltid en lavinrisk men håller man sig längs kungsleden bedömer jag den som väldigt liten. I Stuor Räitavagge (finns markeradvinterled där öht?) passerar man ju en del lite brantare och potentiella farliga sluttningar lite närmare och att ha lite koll skadar inte. "Säker plats" brukar definieras som 3x sluttningenshöjd, dvs ska man passera på säkert avstånd från en 100 m hög brant sluttning bör man hålla sig minst 300 meter från den.

Faktorer som predisponerar för laviner är lutning; det krävs minst 25-30 grader, nysnö (de flesta laviner går något dygn efter snöfall), vind som förflyttar snö och laddar läsluttningar, stora temperaturskillnader som kan få lager att kollapsa m.m. Det skadar inte att fråga stugvärdar längs vägen och själv hålla koll på tecken (har det snöat och blåst nyligen? ser man tecken på spontan lavinaktivitet längs sluttningarna? finns tecken, ljud när man åker i terrängen, på att lager kollapsar?

För vanligt turåkande så ska man väl inte överdriva riskerna heller, men de lokala skillnaderna kan vara stora och en lavin på en liten sluttning kan generera många ton med snö. Det finns också flera fall där turåkare omkommit i laviner t ex Tana 2010 och Målselv 2004.

Men som sagt, håller man bara lite koll och undviker/håller avstånd till lite brantare sluttningar om man är osäker så är riskerna låga.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jorpas Lavinfara??? Turskidåkning 0
Ralphandersson Kort tur längs vinterled från Bydalsfjällen? Turskidåkning 2
jiwe Skida längs Kungsleden? Turskidåkning 9
svinkall isar längs kungsleden Turskidåkning 6
madir Nån snö kvar längs Kungsleden? Turskidåkning 5
Pilkslitern Kungsleden 2019 Turskidåkning 9
Entertainer Åtta dagar på norra Kungsleden Turskidåkning 4
Lofoten - Møring Spor eller løype på Kungsleden i midten av februar? Turskidåkning 1
Robox Ritsem - abisko (Ej via kungsleden) Turskidåkning 7
icz Risker på Kungsleden på vintern? Turskidåkning 8
Thrashback Hela kungsleden, vilket håll är bäst? Turskidåkning 6
rimn kungsleden: smidigaste lösningen för rutt å pulka? Turskidåkning 14
StellanK Behöver man stighudar på kungsleden Turskidåkning 18
malundin Vägval vid sidan av Kungsleden? Turskidåkning 7
fjallpinglan Kungsleden Abisko -Hemavan på skidor Turskidåkning 1
pihog GPS för orösat -Kungsleden Nallo? Turskidåkning 5
MjrKrash Kungsleden February 2009 Turskidåkning 3
BjörnW Pulka eller ryggsäck på Kungsleden? Turskidåkning 19
Emmma magsjuka på kungsleden... Turskidåkning 2
Sallle Kungsleden i januari? Turskidåkning 7
i95_lab Påsktur med stugor - ej kungsleden eller Padjelanta Turskidåkning 7
firro Tid för hela Kungsleden Turskidåkning 1
OveS Kungsleden i mars Turskidåkning 3
i95_lab Kungsleden söder om Kvikkjokk - mycket skoter?? Turskidåkning 3
fredriksson Kungsleden Turskidåkning 11
Red Telemarkskidor på Kungsleden? Turskidåkning 2
ursuz Skate-skidor på Kungsleden?! Turskidåkning 11
ursuz Kungsleden på skidor?! Turskidåkning 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg