Laugavegur i oktober?

Hej!

Är det någon som har vandrat Laugavegur på Island? tror ni att det går att göra i oktober? Jag råkar nämligen få en flygbiljett till Island betald då, så även om det är lite sent på säsongen är jag sugen på att passa på tillfället, men när man googlar runt verkar de absolut inte tycka att man ska gå senare än början av september. Då stänger stugorna och även de tillåtna campingarna i anslutning till dem. (Alltså, marken finns väl kvar, och går nog att tälta på, men kanske man riskerar snöstormar och att inte kunna ta sig dit/därifrån på grund av inga bussar på grund av inte meningen att man ska våga sig dit då?)
 
Tja, det finns ju personer som skidar över Nordpolen så visst kan du vandra Laugarvegur i Oktober.

Men som du redan skriver så stänger alla stugor på höglandet i slutet av augusti, så du kommer att vara väldigt ensam. Plus att alla turbussar slutar köras i vid samma tidpunkt.
Det kan vara så att några stugor är öppna även på vinter så att vilsa turister har en större chans att överleva. Det var t.ex. två personer som fick tillbringa 1 vecka i stugan vid Laugafell hösten 2013. Deras hyrda Suzuki Jimny var för liten för att ta sig fram i snön som plötsligt föll.

Snö är för övrigt det största hindret du kommer att möta under en höstvandring. Plus höga vattennivåer i älvarna så klart.
Jag gjorde en dagstur på 35 km från Skógar och upp till Fimmvörðuháls den 5 september förra året. Och över 800 möh så var det 20-30 cm.

Jag rekommenderar att du hellre gör dagsturer i och kring Reykjavik i oktober. Då kan du lättarea planera om i takt med vädret, som kan vara erbjuda sol i en vecka, eller regn och stormar i en vecka. Möjliga platser är t.ex.:
Esja
Helgafjell
Rekjadalur utanför Hveragerdi
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg