• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Lasthållare/Takräcke Renualt Clio

Jag letar efter en billig lasthållare/takräcke till min Renualt Clio (jag behöver frakta kajaker kors och tvärs över Göteborg och resten av Sverige). Jag har köpt och testat Julas unversalhållare för bilar med droplist, men jag får det inte att passa ordentligt, bilen är helt enkelt lite får låg och fästena passar inte riktigt.

Funderar på att köpa biltemas och prova de med. Men finns det nån som kan råda mig i denna fråga vore jag glad.
 
Finns det

fästen på biltaket?

Jag har en Renault Kangoo 99:a som är byggd på samma bottenplatta som Clio. På Kangoon finns det fästen i bitaket i form av fastsvetsade muttrar under takplåten i anslutning till B och C stolpe.

I dessa muttrar/gängor skruvar man ned insexskruvar från orginallastbågarna/orginaltakräcket eller dito rails.

Kanske är det en liknande lösning på din Clio?

På taket har vi ofta rejält med last.

Thure
 

Bilagor

  • taklast.jpg
    taklast.jpg
    223.5 KB · Visningar: 280

avslutad210712

Gäst
Visst kan man tycka att Thule, Mont Blanc eller liknande takräcken är dyra men vad kostar en kvaddad kajak, pulka eller skidor pga att takräcket lossnar.
 
Jag har försökt ringa, och maila de där annonserna på blocket. Jag gillar bara inte att köpa grejer jag inte sett.

Men det får nog bli så (idag köpte jag ju nästan en kajak, och på nåt sätt måste jag ju få hem den från affären).

Det är bara en vanlig droplist på bilen, inga specilla fästen som på din bil thureb.