Låsmutter på bulten?

Jo det var nils_fisk som skrev "kolla att det är låsmutter" som gjorde mej lite fundersam. Jag tror aldrig att jag sett låsmutter (en sådan med en liten plastring på) på en bult. Och då undrar jag varför man inte har det. Jag har vid några tillfällen träffat på bultar där muttern sitter helt löst så det går att skruva fast den för hand. Hade det inte varit bra med en låsmutter i stället eller finns det någon nackdel med dem som gör att de inte går att använda till bultarna?

/U

Jag vet inte, men...

Jag har läst någonstans i ett annat forum, att problemet med lösa muttrar är inte att muttern lossnar utan att expandern inne i berget "ruckas" loss med tiden. Så då skulle man ju inte vinna något på att ha en låsmutter.

En annan sak, ska du dra åt en låsmutter måste du ju ha ett mothåll. Och med expanderbult utan skalle så är det väl troligt att bulten börjar rotera innan expandern "biter" tillräckligt i berget?

Mothåll

Men det vore ju enkelt att fixa, bara att ha ett spår för skruvmejsel eller insexhål eller liknande på själva bulten. Går inte det kan man ju köra med låsbricka eller dubbla muttrar. Men frågan är ju vad som orsakar att muttern lossnar?

Vibrationer är det inte, utan snarare att hängaren roterar vid belastning. Hjälper låsmutter mot detta? Ja och nej. Med eller utan låsmutter lossnar hängaren lite grann. Utan lås så kan muttern fortsätta att gänga av sig, medan låsmuttern kommer bara en liten bit. Frågan är vad som är bäst: att muttern sitter riktigt löst så att man märker detta och kan dra åt den, eller att den lossnar lite grann, så att man inte märker det? Jag vet inte.

Fler idéer?

Jag ber om ursäkt för alla eventuella griller jag satt i era huvuden. jag vet inte hur det funkar på klippor, och jag är säker på att Petzl vet vad de håller på med. Personligen skulle jag känna mig säkrare med låsmutter, eller med 2 vanliga muttrar (Det är så man gör på mitt arbete vid arbete på hög höjd) men omständigheterna går inte att jämföra med klättring, så jag känner mig mycket lugn med petzls lösning, det är ett företag som har mycket att förlora på osäker teknik.

Kanske är det bra med vanlig mutter för att de minskar slitaget på själva bulten???

En gissning

Hälsningar
niklas fischer

Fortfarande fundersan

Tja lite snack blev det men jag är fortfarande fundersam över varför det inte är en låsmutter på bulten. Som jag skrev tidigare så har jag stött på bultar där muttern varit helt lös och detta hade ju kunnat undvikas med en låsmutter. Vad är nackdelen med låsmutter förutom mothållsproblematiken?

/U

Så skönt att höra en fråga där jag möjligen kan bidra med ett slags svar.

Jag är inget vidare på att klättra, men vet lite om skruvförband.
Normalt ska ett skruvförband fungera så att man drar åt de gängade delarna så hårt att klämkraften som uppstår mot andra delar (det man skruvar fast; t ex hängaren) ska hålla fast delarna genom friktionskraften som uppstår mellan kontaktytorna.

Därför är det alltid nåt skumt med ett skruvförband som behöver låsmutter eller kemisk eller mekanisk gänglåsning. Antingen (vanligen) är skruven onödigt grov i förhållande till de olika elastiska delarna som ska hållas fast, dvs den s k klämlängden är för kort. Eller så är förbandet extremt utsatt för vibrationer, temperaturväxlingar eller s k sättning. Detta kan innebära att muttern efter en tid inte är lika hårt förspänd längre, friktionskraften minskar och delarna glider (hängaren glider eller roterar).

I fallet med expander i granit (?) så är det i viss mån så att hängaren är väldigt tunn och förbandet är därmed lite ogynnsamt, lite beroende även på skruvlängden. Längre skruv kan var bättre.

Man ska nog ändå inte betrakta borrbultar som idealiska friktionsförband, utan när jag sätter en borrbult så drar jag nog den relativt hårt, för att expandern ska fungera och viss förpänning ska uppstå, MEN risken är överhängande att förspänningen släpper och det farligaste då är naturligtvis om det skulle kunna innebära att muttern lossnar helt tillammans med hängaren och klättraren.

Därför låter det som en bra ide med låsmutter (NyLoc eller liknande), att limma med gänglåsning år också ett alternativ som låter vettigt.

Beroende på hur skruven ser ut kan man tänka sig flera alternativ, men jag skulle INTE använda mig av låsbricka (taggbricka eller motsv.).
Resonemanget gäller även kem-ankare, även om de fungerar lite annorlunda (en del har ju förstås integrerad ögla och då behövs ju ingen mutter).

Rådet blir väl som vanligt; håll bara på med borrbultar om du känner dig helt säker på vad du gör. Det är många i framtiden som kommer att betrakta din borrbult som bombsäker...
[Ändrat av Mezzner 2003-10-16 kl 14:25]

En liten komplettering angående korrosion, efter att jag skummat tråden "På toppen och sen?".

Som redan noterats är ofta expandern korroderad nere i hålet och det finns en bra förklaring till detta. Rost uppstår egentligen mellan järn och syre, (och för tillfället minns jag knappt vad vattnet har med saken att göra, men själklart finns det en bra förklaring om varför vattnet med sitt väte och syre är den värsta boven).

Dock är det nog så att det är värre med en fuktig miljö än en undervattensmiljö eftersom den senare är syrefattig. En garanterat dålig miljö är nog ändå det trånga hålet för expandern. I detta hål är det väl nästan aldrig torrt samtidigt som det oftast finns tillgång till syre. Möjligen finns det en skillnad mellan om man placerar bulten i en vertikalvägg eller som ett firningsankare - kanske - på en horisontell yta. I ena fallet rinner vattnet ur och i det andra blir det stående. I en regnig miljö kanske det är lika bra att vattnet är kvar, dräneras det pga placeringen hinner det ändå aldrig torka helt utan är antagligen en ännu sämre miljö.

(Kemankare är antagligen mycket bättre ur korrosionsaspekten. Erfarenheter?)

Offtopic? Antagligen...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
seberik Längd på statiskt rep för topprepsankare Sportklättring 5
Ghost79 Ålder på QD? Sportklättring 4
seon Olyckan på Finnsvedsberget Sportklättring 7
Sverre_klättrare Tips på klätterberg Sportklättring 11
Albin_25 Bo billigt på Gran Canaria Sportklättring 1
Lindo 2 Quickdraws hittade på Ekoberget Sportklättring 0
Pandan Backup på bult vid topprep? Sportklättring 22
AnnaBacklund Har någon hittat karbin+slinga på ekoberget? Sportklättring 0
lyckegard Märkligt sätt att säkra på Sportklättring 29
Mike C Styrka på diverse expanderbultar? Sportklättring 15
Mezzner Kvarglömd sele på Ekoberget Sportklättring 1
climbrob Att tänka på när det sitter fasta slingor Sportklättring 0
AriGold Frankenjura på en dag - tips? Sportklättring 2
Mezzner Klättring på Brac, Kroatien? Sportklättring 0
Erik af Essingen Någon som har koll på access vid Älvnäs? Sportklättring 2
Iggle Skillnaden på olika QD Sportklättring 58
ArBr Tips på billig klätterresa Sportklättring 3
kirunathompa kvarglömda skor på Finnsvedsberget Sportklättring 1
Delphyn Ansvarig på Soffabacken Sportklättring 29
markan79 Billigt boende på Kalymnos? Sportklättring 2
zhenya_ren Sportklättring på Lidingö Sportklättring 1
Rimfrost_i_skägget Hängare som går att snurra på? Sportklättring 26
climbrob Klättertävling visas på SVT Sportklättring 0
desmo79 Tips på klippor/leder Frankenjura Sportklättring 10
Ainon Tips på lätt bultad klippa Sportklättring 5
Ainon Vänder ni på repets karbin på quickdrawn? Sportklättring 11
Mangster Vart ska jag åka och klättra (europa) på söndag? Sportklättring 1
klätterpojken Nyturer på Morarna Sportklättring 0
Fif Klättring på La Palma (Kanarieöarna) Sportklättring 0
karpowicz Hyra klätterutr. på Railay? Sportklättring 4
johnliungman Do´s and dont´s på inneväggen Sportklättring 51
martinan Tips på bra ledklätterkurs (inomhus) i Sthlm Sportklättring 1
ohwebe Hjälp mig med klätter o surf på teneriffa!! Sportklättring 5
Same Film på youtube sökes Sportklättring 6
Schneeberger Greppbräda - något att satsa på? Sportklättring 1
kille_84sth tips på bra startpaket för nybörjar klättrare Sportklättring 3
Anders.Appelqvist Köpa klätterrep på webben? Sportklättring 2
Perfections Tips på damsele Sportklättring 1
rockhopper Klättra på Lanzarote? Sportklättring 2
apfaktor Utsidangäng på centret. Sportklättring 0
jamo Knökfullt på centret Sportklättring 5
prylManne Klättring i hall i göteborg på tisdag? Var och hur? Sportklättring 2
headjam Löst på fredriksvik (sthlm)? Sportklättring 1
adventure_transport Automatsäkring för soloklättring på vägg? Sportklättring 8
Ylvan Bäst före datum på sele? Sportklättring 41
klätterpojken led på nacka kvarn Sportklättring 3
Anna Frimodig Matilda på Aftonbladet idag Sportklättring 9
akir Vad ska jag tänka på för att orka klättra långa leder? Sportklättring 15
camscott2 bulttjuver slagit till på talludden? Sportklättring 7
Mountainer Nybörjare inomhus - vad tänka på? Sportklättring 26

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg