Så skönt att höra en fråga där jag möjligen kan bidra med ett slags svar.
Jag är inget vidare på att klättra, men vet lite om skruvförband.
Normalt ska ett skruvförband fungera så att man drar åt de gängade delarna så hårt att klämkraften som uppstår mot andra delar (det man skruvar fast; t ex hängaren) ska hålla fast delarna genom friktionskraften som uppstår mellan kontaktytorna.
Därför är det alltid nåt skumt med ett skruvförband som behöver låsmutter eller kemisk eller mekanisk gänglåsning. Antingen (vanligen) är skruven onödigt grov i förhållande till de olika elastiska delarna som ska hållas fast, dvs den s k klämlängden är för kort. Eller så är förbandet extremt utsatt för vibrationer, temperaturväxlingar eller s k sättning. Detta kan innebära att muttern efter en tid inte är lika hårt förspänd längre, friktionskraften minskar och delarna glider (hängaren glider eller roterar).
I fallet med expander i granit (?) så är det i viss mån så att hängaren är väldigt tunn och förbandet är därmed lite ogynnsamt, lite beroende även på skruvlängden. Längre skruv kan var bättre.
Man ska nog ändå inte betrakta borrbultar som idealiska friktionsförband, utan när jag sätter en borrbult så drar jag nog den relativt hårt, för att expandern ska fungera och viss förpänning ska uppstå, MEN risken är överhängande att förspänningen släpper och det farligaste då är naturligtvis om det skulle kunna innebära att muttern lossnar helt tillammans med hängaren och klättraren.
Därför låter det som en bra ide med låsmutter (NyLoc eller liknande), att limma med gänglåsning år också ett alternativ som låter vettigt.
Beroende på hur skruven ser ut kan man tänka sig flera alternativ, men jag skulle INTE använda mig av låsbricka (taggbricka eller motsv.).
Resonemanget gäller även kem-ankare, även om de fungerar lite annorlunda (en del har ju förstås integrerad ögla och då behövs ju ingen mutter).
Rådet blir väl som vanligt; håll bara på med borrbultar om du känner dig helt säker på vad du gör. Det är många i framtiden som kommer att betrakta din borrbult som bombsäker...
[Ändrat av Mezzner 2003-10-16 kl 14:25]