• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Låsa in nycklar och andra idiotiska ovanor.

Jag vet inte hur det är med er men jag är ibland väldigt tankspridd, framförallt när jag är trött.

En rolig ovana jag har är att låsa in nycklar, mobil och plånbok i bilen.

Detta händer ca 10-15ggr per år och jag lyckas alltid hitta delar på bilen och i omgivningen som gör att jag kommer in utan att panga rutor.

Den vanligaste varianten är att jag råkar hitta ett tillhygge nånstans, bända upp en rutram, ta en najtråd som avgassystemet hänger i och sätta den runt låspinnens knopp.

Inatt var dock najtråden förbrukad varpå jag fick linda av ståltråd från radioantennen och bända med Shells tvätthinkshandtag. Tjejen i kassan och en taxichaffis blev lite impade när jag berättade vad jag gjorde;-)

Vad brukar ni andra göra för tabbar? Dela gärna med er av anekdoter och tips.




Sent from my iPhone 4S using Tapatalk
 
Jag känner igen problemet med nycklar på fel sida av rutan..

För några veckor sedan öppnade jag bagageluckan på min gamla Micra och slängde in fiskesakerna efter en kvällstur. Nycklarna la jag på hyllan där bak så länge. Sen smällde jag igen den. Paniken kom några microsekunder innan smällen.

Den här gången tog jag S1:an (kniv), stack in den vid lilla bakre rutan som öppnas med ett knäpplås. Fick upp den med lite våld, men upptäcker att min arm är för fet för att kunna vinkla in och fånga nycklarna. Men nu räddar min dotter oss med sin söta lilla arm. Jag lyfter upp henne så hon kan (med en förmaning om att inte tappa nycklarna längre ner i bilen) plocka fram nycklarna. Det var smidigaste sättet hittills som jag brutit mig in i bilen.

Nästan så man skulle skruva fast en vattentät behållare med bra låsfunktion under bilen och slänga i extranycklarna.
 
Förr vet jag att det fanns en lite nyckelgömmare (på Clas Ohlson?) som alltså var en tät liten plastask, men mycket kraftig magnet, så att man kunde gömma sin nyckel nånstans under bilen. Kanske framförallt i samband med att man parkerade. En tät plastask går förstås att skruva fast under bilen nånstans så att man kan ha sin reservnyckel där.