Lapskojs på turen!

Hej!

Jag kommer ihåg sen vandringarna i fjällen, familjen gjorde när jag var liten, att min pappa tillagade "vanlig" lapskojs på spritköket. Jag kommer ihåg att jag gnällde över att vi hade missat att ta med rödbetor så min mamma föreslog att jag skulle ha ketchup på istället :)

När jag säger "vanlig" lapskojs så menar jag den jag har vuxit upp med; Felix potatismospulver och en burk Salta Biten serverat med skivade rödbetor samt lite salt.

Det man måste ha med sig i ryggsäcken är potatismospulver och en burk Salta Biten och rödbetor, men det kan bli söligt med skivade rödbetor, förslagsvis kan man ju hacka rödbetorna i förväg och låta dem rinna av/torka innan man drar ut.

Just denna rätten hör till en av mina favoriter och jag skulle vilja rekommendera den!

Hej!

Jag kommer ihåg sen vandringarna i fjällen, familjen gjorde när jag var liten, att min pappa tillagade "vanlig" lapskojs på spritköket. Jag kommer ihåg att jag gnällde över att vi hade missat att ta med rödbetor så min mamma föreslog att jag skulle ha ketchup på istället :)

När jag säger "vanlig" lapskojs så menar jag den jag har vuxit upp med; Felix potatismospulver och en burk Salta Biten serverat med skivade rödbetor samt lite salt.

Det man måste ha med sig i ryggsäcken är potatismospulver och en burk Salta Biten och rödbetor, men det kan bli söligt med skivade rödbetor, förslagsvis kan man ju hacka rödbetorna i förväg och låta dem rinna av/torka innan man drar ut.

Just denna rätten hör till en av mina favoriter och jag skulle vilja rekommendera den!

Mospulver är bra att ha med, men jag kanske väljer att kombinera det med något annat än konserverat kött, tungt att bära och skrymande skräp och även tungt skräp att släpa på (om det nu inte gäller en dagstur eller två). Torkat kött eller "ölkorv" fungerar utmärkt att blanda med moset, eller varför inte färsk fisk? Rödbetorna blir svårare, har inte hört om torkade sådana, kanske någon annan vet?

Erik.

Mospulver är bra att ha med, men jag kanske väljer att kombinera det med något annat än konserverat kött, tungt att bära och skrymande skräp och även tungt skräp att släpa på (om det nu inte gäller en dagstur eller två). Torkat kött eller "ölkorv" fungerar utmärkt att blanda med moset, eller varför inte färsk fisk? Rödbetorna blir svårare, har inte hört om torkade sådana, kanske någon annan vet?

Erik.

Jag läste nu idag på en gammal tråd om just potatismos med ex ölkorv, så jag testade det idag när jag kom hem från jobbet och gissa om det var gott, mums :) samt himlans lätt att tillreda.

Men just lapskojsen är ju min favvorätt och sitter i sen barnsben. Jag har tänkt att jag kan ex förkoka köttet och bära med mig det i påse och använda det första dagen. Om jag inte fryser ned det och tar med det i samma påse för att sen använda köttet till andra dagens vandring.

Idéen med "torkade" rödbetor kom när jag provade att ta med smörgåsgurka på en tur till Gaustatoppen för ett par veckor sedan. Jag hade med mig små portionsförpackninar med leverpastej och här i Norge är inte leverpastej lika god som i Sverige, så jag tog med mig smörgåsgurka för att höja smaken. Jag ångrade mig när jag upptäckte att påsen med smörgåsgurka, som jag hade hällt av inläggningen från trots det var väldigt blöt och hade läkt ut i den stora påsen med matsaker och allt var kladdigt och luktade ättika :)

Alltså om jag ska ha med rödbetor så ska de vara rejält torra från inläggningen, annars får det vara hemma!

Har även en idé om att ta med allt som behövs till att fixa ett par hamburgare vid lägerplatsen och då bara ta med ex frysta färdiga hamburgerkött, även om jag har idéer om att exprimentera med att göra hamburgare av torkad köttfärs och grilla över lägerelden.

Jag har ströat på salt på lövbiff och torkat i ugnen. Det blir knalltorrt och står sig väldigt länge. På morgonen lägger jag några bitar i en plastpåse och bär med i packningen till lunch eller middag. När det blir dags för mat delar man köttet i lämpliga bitar, kokar upp med nytt vatten och blandar i mospulvret. Smakar jättebra och blir lättare packning än att ha med salta biten.

Vill man lyxa lite så trycker man ut lite mjukost ur en tub.

Jag har ströat på salt på lövbiff och torkat i ugnen. Det blir knalltorrt och står sig väldigt länge. På morgonen lägger jag några bitar i en plastpåse och bär med i packningen till lunch eller middag. När det blir dags för mat delar man köttet i lämpliga bitar, kokar upp med nytt vatten och blandar i mospulvret. Smakar jättebra och blir lättare packning än att ha med salta biten.

Vill man lyxa lite så trycker man ut lite mjukost ur en tub.

Tack för tipset!

Köttsoppa + potatismospulver

När jag var teknolog var det en av mina kurskamrater som tog och gjorde av ”lappskojs” av köttsoppa på burk + potatismospulver när han hade bråttom.

Jag har ingen koll på om det finns köttsoppa på burk längre.

Per

När jag var teknolog var det en av mina kurskamrater som tog och gjorde av ”lappskojs” av köttsoppa på burk + potatismospulver när han hade bråttom.

Jag har ingen koll på om det finns köttsoppa på burk längre.

Per

Men då är det ju lika bra med salta biten på burk. Köttsoppa på påse vore däremot en idé!

Pulvermos man vänder ner knaperstekt bacon i tillsammans med rostad lök är inte heller så dumt.
Bacon väger mindre än konserver och rostad lök har ingen vätska man behöver vara orolig för att den ska läcka ut.

Approved!

Gick Värmdöleden i helgen. Lite småregnigt och dant men trevligt. Gärdesträsks "hilton-vindskydd" var tyvärr tingat av nån friluftsgrupp/skolklass så det blev till att krypa in under den gamla glesgranen igen och göra sig hemmastadd.

Provade ölkorvs-lapskojsen.
Det blev riktigt gott! Tack för tipset! Dessutom bekvämt att kunna reducera allt bök till en kastrull - disk är alltid lite meckigare när man inte är vattennära.

Korven passade även dagen efter; Blå bands vegetariska Bolognese (prisvärd på ICA) tillsamanns med krossad spaghetti och pumpafrön - och så kryddig ölkorv. En bit vitlök och jag hade varit hemma.

Appropå disksnålande så kör jag ofta frukostklassikern att (hemma) köra ihop havregryn, salt, torrmjölk, kokos mm i mixern. Bara att blanda direkt i kåsan. Klart på nolltid - Easy peasy!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Tips på god varm energidryck - pulver Friluftsmat 16
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Fritera på kajakturen Friluftsmat 1
Ismo Jojkman Popcorn på trangia Friluftsmat 6
Tobbe C Créme fraiche på cashewnötter som fjällmat Friluftsmat 6
camoscio Proviantering på cykeltur Friluftsmat 3
Livetiskuggan Varm macka på stormkök Friluftsmat 17
Onesport Tips på turgodis Friluftsmat 12
Limmet Frystorkat på Xxl-rea Friluftsmat 10
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Livetiskuggan Alternativ på samma ingredienser Friluftsmat 7
Stordrulen Beef Jerky på Älgkött. Friluftsmat 0
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Lea94 Specialkost på vandringstur Friluftsmat 11
AnteÅ Såg att denna kommer på Lidl (mattork) Friluftsmat 6
aronwidforss Potatisgratäng på spis? Friluftsmat 14
KimmyA Reducerat vin på vandring Friluftsmat 10
danisko Storlek på Excalibur mattork Friluftsmat 4
Anders V Budgett-muurikka på Lidl Friluftsmat 5
Brankenfnatt Recept på torkad middagsmat Friluftsmat 4
Knallarn Vilken är er favoriträtt på fjället/i skogen? Friluftsmat 15
Annicka Veganmat på vandring made easy Friluftsmat 7
joanna Jakten på Seltons kikärtsmjöl Friluftsmat 17
Askel Recept på fryspåsmat Friluftsmat 5
avslutatmedlemskap160620 Priser på mat i STF stugor Friluftsmat 3
nicko_ Problem att hitta recept på gryta av kyckling eller kycklingfärs Friluftsmat 0
Askel Hållbarhet på torkad, vakuumförpackad och sedan fryst Friluftsmat 6
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
KLAGER Många glömmer att träna på friluftsmatsätning Friluftsmat 7
KGoransson O-ring på gasflaskan? Friluftsmat 5
HELLRIK Frystorkat på KALLT vatten? Går det är äta? Friluftsmat 19
Caminista En typisk maträtt på min fjälltur Friluftsmat 2
disgruntled Tips på små behållare till salt och kryddor? Friluftsmat 32
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
såg Mat på vintern Friluftsmat 9
Elvah Bästa mjuka brödet på fjällvandring? Friluftsmat 62
GuloBorealis Lyxmat på fjället Friluftsmat 16
Davva2 Vattenförvaring på vinterturer Friluftsmat 11
Davva2 Lyxmat på vinterturer Friluftsmat 23
ironmountain Tips på lyxig dagstursmat. Friluftsmat 21
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
avslutatmedlemskap160620 Hållbarhet på ägg Friluftsmat 22
tomasjo Jakten på Knorr Spaghetteria Friluftsmat 64
lyckegard Vegetariska rätter att tillaga på gaskök Friluftsmat 9
article Angående matlagningen på flerdagars vandring Friluftsmat 14
avslutad160426 Förslag på "Vild" 3-rätters i helgen Friluftsmat 8
I.Morgan Stekar på fjället Friluftsmat 12
joanna Vandrarnas crossover cuisine - gott & praktiskt från hela världen (fyll gärna på!) Friluftsmat 58
sigvardsdotter tillaga potatisgratäng på trangia? Friluftsmat 4
Jocke434 Om du kunde ta med dig kylvaror ut på tur, vad skulle du ta med dig? Friluftsmat 23

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg