Lappuggla

Tänkte bara informera alla som kan finna det intressant att jag igår konstaterade en häckning utav lappuggla i Närke, den första någonsin! Platsen är naturligtvis hemlig men kan ju vara glädjande information att denna mäktiga fågel fortsätter sprida sig i vårt land=)
 
Ja, det är verkligen roligt. För några decennier sedan var lappuggla något man knappast räknade med att kunna se. Även Skåne har faktisk haft besök av lappuggla på senare tid, nämligen ett exemplar oktober 2005 (Skrylleskogen, Lund). Bara en gång tidigare har lappugglan oberverats i vårt landskap och det var 1913, då ett exemplar sköts.

Nu vågar man väl till och med hoppas på fler lappugglebesök härnere i söder. Det är naturlgitvis långt ifrån häckning, men bara att få se den...

Jag tror att vi har lappuggleentusiasten Ove Stefansson att tacka för denna spridning av lappugglan. Utan hans insatser hade vi knappast haft en sådan ökning av populationen. Men ännu är nog ugglan hotad, och jag tänker då på skogsnäringen. Som i flera fall har ignorerat önskemål att vara varsam vid fällningen av skog i närheten av kända boplatser.

/Hans
 
Borde inte de ungarna vara ute för länge sedan? Ove Stefanssons bok "Nordanskogens vagabond" är mycket läsvärd.
 
Dom är ute för länge sedan också. Ungarna lämnar boet redan i 20-28 dagens ålder, men flygförmågan får de först vid 60-65 dagars ålder och blir oberoende av sina mödrar först efter några månader. Den här ungen flög ganska bra o hade ganska väl utväcklade fjädrar på vingarna. Men det kommer ta ett tag innan den kan fixa sin egen föda.
 
Ja, det är verkligen roligt. För några decennier sedan var lappuggla något man knappast räknade med att kunna se. Även Skåne har faktisk haft besök av lappuggla på senare tid, nämligen ett exemplar oktober 2005 (Skrylleskogen, Lund). Bara en gång tidigare har lappugglan oberverats i vårt landskap och det var 1913, då ett exemplar sköts.

Nu vågar man väl till och med hoppas på fler lappugglebesök härnere i söder. Det är naturlgitvis långt ifrån häckning, men bara att få se den...

Jag tror att vi har lappuggleentusiasten Ove Stefansson att tacka för denna spridning av lappugglan. Utan hans insatser hade vi knappast haft en sådan ökning av populationen. Men ännu är nog ugglan hotad, och jag tänker då på skogsnäringen. Som i flera fall har ignorerat önskemål att vara varsam vid fällningen av skog i närheten av kända boplatser.

/Hans

Ja den listas i alla fall fortfarande som missgynnad i Sverige. Internationellt sett så är den dock inte hotad eller missgynnad, men det är ju ingen större tröst för oss i skandinavien. Men dom verkar i alla fall vara på uppgång, förhoppningsvis ska vi väl lyckas skydda lite skogsområden där dom nu etablerar sig.
 
Ja den listas i alla fall fortfarande som missgynnad i Sverige. Internationellt sett så är den dock inte hotad eller missgynnad, men det är ju ingen större tröst för oss i skandinavien. Men dom verkar i alla fall vara på uppgång, förhoppningsvis ska vi väl lyckas skydda lite skogsområden där dom nu etablerar sig.

Jag var ute på skogsfågeljakt, tyckte att skogshönsen betedde sig underligt, fick senare svar på frågorna. Jag fick se både lappuggla och en kungsörnsfamilj. Till nästa gång ska jag ordna fram en riktig kamera. Speciellt då jag även fick se björnar.
Naturen har börjat leva igen..
 
Jag var ute på skogsfågeljakt, tyckte att skogshönsen betedde sig underligt, fick senare svar på frågorna. Jag fick se både lappuggla och en kungsörnsfamilj. Till nästa gång ska jag ordna fram en riktig kamera. Speciellt då jag även fick se björnar.
Naturen har börjat leva igen..

Oj, häftigt.. vi hade en häckning utav kungsörnar här i närke tidigare i år också, den enda i örebro län. Men innan jag hann dit med kameran så var en jägare där som tyckte att ett par i örebro län var för mkt så han placerade en hagelskur i honan=(

Där lappugglorna häckar i närke så finns det även en vargfamilj och björn håller på att etablera sig i området, så där kommer jag spendera mkt tid med kameran framöver. Och visst fasen är det härligt att dessa djur börjar etablera sig igen.
 
Mmmm

Det är tredje året i rad jag har sett kungsörnar med unge. Vet att det skall finnas en till familj i området. I vintras satt jag och min jaktpolare och såg på när tre örnar åt på en nyslagen ren. Hade dock hjärtat i halsgropen då vi tittade på örnarna med kikarsiktet på ett av gevären. Hade dock tagit ur all ammo och slutstycket ur bössan. men vill det sig illa så kan ngt tro att det är anstiftan till jaktbrott. Våra kikare var små och vi ville se men inte gå för nära därav chansade vi. Inte riktigt rumsrent då andra kan ta efter. Ska upp igen i vinter för att jaga toppfågel, ska ha med mig en riktig kamera då för lite foton. Ska ta lite bilder på björnarnas "klätterträd" ser lite speciellt ut. Annars så kanske jag kan få se lodjur, då jag vet var de har sin lya. Blir dock långt håll då deras lya är mitt i ett bergsstup. Förra vintern fick vi se spår och pälstussar på en vändplan. Det var ett lodjur som hade "lekt" med en räv för att till slut slå den och släpa iväg den. Följde spåret och kom fram till klippkanten. Klättrade ner en bit bort och tittade upp, där fanns blodspår i snön utanför ett hål. Tyckte vi såg ett lodjur oxå men vi är inte riktigt säkra. Har läst ekologi, jakt och fiskevård, och gjort färdigt viltvårdsplaner. Så intresset för vilt och natur är ganska stort.

Ha det dänne "nera" i Närke
 
Men innan jag hann dit med kameran så var en jägare där som tyckte att ett par i örebro län var för mkt så han placerade en hagelskur i honan=(

Detta är ju ett brott, eftersom våra örnar är fridlysta. Vet du om det polisanmäldes?

Dessutom är en död kungsörn statens vilt och ska rapporteras till polisen. Den bör också (om det är möjligt) lämnas till närmaste polisstation så att de kan ombesörja transport av fågeln till Naturhistoriska Riksmuseet.

Ibland är ju omständigheterna sådana att man inte riktigt vet vad som gäller eller hur man ska göra. Men det är ju väldigt bra om vi hjälps åt med att få dessa saker att fungera.

Jag tror att de allra flesta jägare numera ställer upp på Kungsörnens sida. Men det finns fortfarande ett stort örnhat bland somliga.

/Hans
 
Detta är ju ett brott, eftersom våra örnar är fridlysta. Vet du om det polisanmäldes?

Dessutom är en död kungsörn statens vilt och ska rapporteras till polisen. Den bör också (om det är möjligt) lämnas till närmaste polisstation så att de kan ombesörja transport av fågeln till Naturhistoriska Riksmuseet.

Ibland är ju omständigheterna sådana att man inte riktigt vet vad som gäller eller hur man ska göra. Men det är ju väldigt bra om vi hjälps åt med att få dessa saker att fungera.

Jag tror att de allra flesta jägare numera ställer upp på Kungsörnens sida. Men det finns fortfarande ett stort örnhat bland somliga.

/Hans

Självklart är alla dessa åtgärder vidtagna.. men istället för att ge örnen till polisen skickades den direkt till naturhistoriska riksmuseet.. Polisen på stationerna ute i landet har faktiskt skrämmande dålig koll på vad dom ska göra med djur dom får in.. har hänt ganska många gånger att sådan djur försvunnit!

Tyvärr finns just häromkring väldigt mkt "dåliga" jägare.. väldigt mkt rovdjurshatare. Är personligen inte speciellt populär i dom kretsarna då jag för ca ett halvår sen skrev en insändare angående rovdjur o jägare i nerikes allehanda, publicerades även senare i dalarnas alla tidningar också.. Tycker synd om alla dom "duktiga" jägare vi har i landet som får dras ner i skiten tillsammans med dessa rötägg som begår sådana här gärningar. Kan inte svara på hur det är på andra platser med här är det lite kåranda bland jägarna så man skvallrar inte på varandra. Det bidrar ju till att alla jägare ofta dras över samma kant.. börja skvallra på varandra så skulle jägarkåren bli populärare bland folk!

Vi har helt lämnat topic, men det kvittar.. intressant läsning=)
 
håller

fullständigt med! Har utformat en egen liten förklaring i frågan. Med risk för massiv kritik så tänkte jag återge den nämligen;

Maktlöshet och förändringar kan vara boven.

Jag har jagat sedan 80 talet. Redan då sa jägareförbundet att en föryngring i älgjaktslagen var något man strävade och skulle jobba emot. Inte har jag ngn fast älgjakt . Kostnader för älgjakten har stigit men inte viljan att betala. Jag ser hur gammgubbar jagar tills snön är för djup att orka gå i bara för att få den där sista älgen. Sedan säljs den för att kunna betala kostnaderna. Sedan är det skogsbolag som jobbar med allt hårdare krav på vinstmaximering från sina stakeholders. Dessa hotar jägarna att de kommer att förlora sin älgjakt om inte de skjuter de djur de fått tilldelat. Till detta kommer en stigande rovdjurspopulation. Björnen slår inte allt för många älgar men bara ett par björnar kan driva ut älgkor med kalv ur ett stort område. Sticker korna drar tjurarna efter. När sedan björnen går i ide så ökar antalet älgar på marken oftast. Har man varg på marken så kan det förbli ganska tomt på älg. Älgarna gör iaf här uppe så att de samlas på områden där de känner sig säkra. En flock med älg kan ta ganska stor skada om en vargflock hittar dem. Likaså kan björnen slå lite flera älgar än normalt. Resultatet har gjort att många tror att rovdjuren gör större skada än de egentligen gör. Avskjutningen tycker iaf jag är boven i dramat. En annan del är att problempredatorer inte får tas bort utan de jagas av snöskotrar (körda av myndighetsfolk) där förarna kastar smällare för att skrämma bort dem. Resultatet brukar ändå sluta med skyddsjakt. Så förändringarna och att naturvårdsverket omyndigförklarar människor som med ärligt uppsåt vill lösa ett lokalt problem gör att rovdjuren får ta smällen. Sedan har vi uppskattningen av antal föryngringar/antal djur.....Där myndiheterna får in data från jägarna som gör detta utan betalning! Denna data tolkas alltid som "fan läser bibeln" usräkta uttrycket. Jägare som samlar in korvarna från nalle vill ju inte höra att deras summering är felaktig oavsett hur de bär sig åt för att göra en ärlig och bra insats med inventeringen. Det skapar bara misstro mellan intressegrupperna. De som bestämmer avskjutningskvoter på björn brukar inte vara ute på de marker jag håller till men däremot rovdjuren. Focus läggs oavsiktligen på det man "kan ta på" missförstå mig rätt nu!
Människor och jägare vill oftast ha rovdjur men det skall vara med rim och reson. Detta får man endast genom samarbete och kommunikation där lyhördhet och respekt är grundstenarna.
Sedan finns det alltid idioter som bara vill ha sin stämma hörd oavsett åsikt. Ibland är det invandrare och politiken som är på tapeten och ibland rovdjur eller jägare.
Detta var min lilla åsikt, jag VILL att det ska finnas fler åsikter, då kanske debatten gör att en förändring mot det bättre blir av.
 
fullständigt med! Har utformat en egen liten förklaring i frågan. Med risk för massiv kritik så tänkte jag återge den nämligen;

Maktlöshet och förändringar kan vara boven.

Jag har jagat sedan 80 talet. Redan då sa jägareförbundet att en föryngring i älgjaktslagen var något man strävade och skulle jobba emot. Inte har jag ngn fast älgjakt . Kostnader för älgjakten har stigit men inte viljan att betala. Jag ser hur gammgubbar jagar tills snön är för djup att orka gå i bara för att få den där sista älgen. Sedan säljs den för att kunna betala kostnaderna. Sedan är det skogsbolag som jobbar med allt hårdare krav på vinstmaximering från sina stakeholders. Dessa hotar jägarna att de kommer att förlora sin älgjakt om inte de skjuter de djur de fått tilldelat. Till detta kommer en stigande rovdjurspopulation. Björnen slår inte allt för många älgar men bara ett par björnar kan driva ut älgkor med kalv ur ett stort område. Sticker korna drar tjurarna efter. När sedan björnen går i ide så ökar antalet älgar på marken oftast. Har man varg på marken så kan det förbli ganska tomt på älg. Älgarna gör iaf här uppe så att de samlas på områden där de känner sig säkra. En flock med älg kan ta ganska stor skada om en vargflock hittar dem. Likaså kan björnen slå lite flera älgar än normalt. Resultatet har gjort att många tror att rovdjuren gör större skada än de egentligen gör. Avskjutningen tycker iaf jag är boven i dramat. En annan del är att problempredatorer inte får tas bort utan de jagas av snöskotrar (körda av myndighetsfolk) där förarna kastar smällare för att skrämma bort dem. Resultatet brukar ändå sluta med skyddsjakt. Så förändringarna och att naturvårdsverket omyndigförklarar människor som med ärligt uppsåt vill lösa ett lokalt problem gör att rovdjuren får ta smällen. Sedan har vi uppskattningen av antal föryngringar/antal djur.....Där myndiheterna får in data från jägarna som gör detta utan betalning! Denna data tolkas alltid som "fan läser bibeln" usräkta uttrycket. Jägare som samlar in korvarna från nalle vill ju inte höra att deras summering är felaktig oavsett hur de bär sig åt för att göra en ärlig och bra insats med inventeringen. Det skapar bara misstro mellan intressegrupperna. De som bestämmer avskjutningskvoter på björn brukar inte vara ute på de marker jag håller till men däremot rovdjuren. Focus läggs oavsiktligen på det man "kan ta på" missförstå mig rätt nu!
Människor och jägare vill oftast ha rovdjur men det skall vara med rim och reson. Detta får man endast genom samarbete och kommunikation där lyhördhet och respekt är grundstenarna.
Sedan finns det alltid idioter som bara vill ha sin stämma hörd oavsett åsikt. Ibland är det invandrare och politiken som är på tapeten och ibland rovdjur eller jägare.
Detta var min lilla åsikt, jag VILL att det ska finnas fler åsikter, då kanske debatten gör att en förändring mot det bättre blir av.

En ganska bra jämförelse på hur lite skada vargen gör på älgstammen är att jämföra med hur många älgar som skadeskjuts utav jägare varje år och som måste eftersökas. Det handlar om 14 000 älgar som drabbas av det brutala ödet att få springa skottskadade o ofta gå en plågsam död till mötes, det är nästan prick lika många djur som våra vargar fäller totalt varje år! Under älgjakten skjuts totalt ca 100 000 älgar, alltså måste hela 14% eftersökas. En stor skillnad är dock att jägare ofta inte skjuter dom klena djuren men vargen fäller nästan uteslutande dom svaga djuren vilket i sin tur faktiskt gör älgstammen starkare genom att dom starka djuren ofta klarar sig.

Absolut behövs en bättre debatt mellan jägare och rovdjursvänner, men anser att först o främst måste jägarkåren försöka rensa ut sina egna rötägg, det finns för många av dom tyvärr. Börja våga anmäla varandra! Jag vet t.ex flera bra jägare som under älgjakten varit med när djur dom inte blivit tilldelade skjutits, dom tycker det är förjävligt men gör dom något? Nej, dom hjälper till att gräva ner huvudet o sen muttrar dom om det i efterhand, men någon anmälan görs aldrig för man vill inte hamna i olag med sina kamrater..
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg