Lapporten - värt en dag i videsnåret?

Ska ut i abiskofjället i slutet av augusti, och sitter och funderar på (1) hur svåra och tidskrävande videsnåren sydväst om Lapporten, påväg västerut är, och (2) om det är rimligt att planera en heldag för sträckan södra Lapporten -> Vuopmegeahci (ca 13 km)?

(3) Tycker ni det är värt att lägga en dag i videt för att få vandra genom Lapporten, för jag funderar på att välja att vandra Ballinvaggi och Siellavaggi istället, alternativt gå Lapporten för att sedan vända in i Nissonvaggi och på så sätt undvika Alisvaggis videsnår. Vad tycker ni?

Gick där 2020. Ja, nog rimligt att planera en dag för den sträckan. Jag tältade vid den södra sjön i Lapporten och tog mig till bron över Vierrojokka (på väg till Mårma).
Väldigt fint att vandra genom Lapporten, men jag skulle nog inte gå där igen. Skulle vara intressant om någon hittat en högre väg där.
Se Kjell Nästens film, han kom bara 5km på den dagen: Fjällvandring - Abisko Tour 2018

Jag fick bekanta mig med skogen i Vuopmegeahci förra hösten då jag vandrade från Vierrojohka bron till Ballinvaggi via Siellavaggi, skogen var ganska tät och det var inte så kul att vandra där (se bild). Jag tycker det är bättre att gå till Nissonvaggi. Där kan du även stanna några dagar och göra toppturer. Och sen till Abisko via tältlägret.

Bilagor

• IMG_4184.JPG
    IMG_4184.JPG
    7.6 MB · Visningar: 186
Vi tog den vägen efter Lapporten förra sommaren och blev "en erfarenhet rikare" på vägen mot Mårma. Egentligen är det inte så jobbigt så lång sträcka, men som så många andra före oss tappade vi bort stigen och fick kämpa oss tillbaka ca 80 höjdmeter genom vide och allt annat som växer. Med bara måttliga insatser kunde sträckan från Nissonvaggejohka till bron över Aliseatnu kunna bli en hygglig stig/led men som det nu är så gäller det att se upp. Ett konkret tips är att vara uppmärksam efter övergången av Bahkkabahoknjira. Vi kom fel där och hittade en upptrampad stig som ledde för lågt. En höjdmätare är till stor hjälp: rätt stig, den som är prickad på Lantmäteriets karta, går inte lägre än 780m. Med det sagt vill jag fortfarande rekommendera vägen. Vi slog läger efter bron över Aliseatnu, ett stenkast åt väster och hade en finfin strand för oss själva. Bör också nämna att vadet över Nissonvaggejohka kan vara knepigt och kanske inget för den ovane. Vi letade en halvtimme efter ett användbart vadställe.

Bilagor

• Mot_Aliseatnu.jpg
    Mot_Aliseatnu.jpg
    639.6 KB · Visningar: 199
Tack för era svar! Som det ser ut nu så har vi planerat om och ska gå Ballinvaggi och Siellavaggi istället för lapporten. Vi är bara ute 5 dagar och det känns mer värt att undvika en dag i videt.

Gått där med min far för typ 48 år sedan. Har inget minne av att det var besvärlig vandring då men videt och trädgränsen har nog vandrat uppåt samtidigt som kanske vägvalet är mindre vanligt numera och stigen svårare att hitta.

Mycket viltstigar / renstigar finns sannolikt. Åkte skidor den vägen i våras / påskas ned från Nissonvagge till bron över Allesätno. Även vi hamnade väl långt ned i skogen när vi följde skoterspår. Säkert bättre att åka skidor högre upp i närheten av trädgränsen. Där är också terrängen något flackare än längre ned mot dalbotten. Men hela tiden småkuperat av bäckfåror om man försöker följa i stort samma höjdkurva.
Mycket älgspår i snön och såg på långt håll två älgar som var på väg ned från kalfjället.

Thure

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Toblin Tältplatser lapporten nära abisko ? Fjällvandring 6
Evajar Videsnår och Nissonvággijohka( till Lapporten) Fjällvandring 12
Vandrefalken1976 Abisko - Kebnekaisr/Nikkaluokta via Lapporten och Mårma i september? Fjällvandring 1
helmutlotti Lapporten Fjällvandring 3
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
ricksteam Genom och runt lapporten Fjällvandring 31
merthedman Förstågångsvandring Abisko - Lapporten. (Nybörjarvandrare) Fjällvandring 6
Mangesuperhero Trolltunga eller lapporten/abisko 2015? Fjällvandring 16
barkskog Nikkaluokta > Vistasdalen > Mårmas > Lapporten > Abisko Fjällvandring 2
_winston_ Lapporten till Beisfjord?? Fjällvandring 9
peter notstrand Abisko - Lapporten Fjällvandring 2
pajaro Vandra till Lapporten? Fjällvandring 7
BernerRutan Abisko-Lapporten Fjällvandring 4
whoisbob Lapporten till Nikkaloukta? Fjällvandring 6
johanbrask Abisko- Lapporten- mårmastugan- kebnekaise Fjällvandring 7
Markus_h Abisko-Lapporten-Vistasvaggi-Nallo-UnnaRäita-tarfala- Fjällvandring 5
abisko21 Webkamera mot Lapporten Fjällvandring 3
capman Lapporten??? Fjällvandring 3
jokanv97 Lapporten Fjällvandring 8
Parka Lapporten o Kåtotjåkka efter midsommar? Fjällvandring 9
pecka Viddjaskredet söder om Lapporten Fjällvandring 3
lorenzr Vilken stuga värt att stanna längre? Fjällvandring 6
Uteman Kebnekaise- värt vid risk för regn? Fjällvandring 7
Rivieralöparen Är Aktse värt ett besök? Fjällvandring 6
Bluesbrother Värt att ta med haspelspöt på vandringen? Fjällvandring 9
Maalla Sitojaure-Skierffe-Sitojaure, görbart på en dag? Fjällvandring 6
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
pal2 Dag Hammarskjöldfoto - Var? Fjällvandring 11
carfredrikjonson Jämtlandstriangeln - två etapper på en dag? Fjällvandring 9
vandrafjäll Nordtoppen på en dag Fjällvandring 12
Stax8912 Gjendesheim-Memurubu-Besseggen-Gjendesheim på en dag. Fjällvandring 5
ssamuel Vandringskompis sökes till 4dagarstur (plus minus en dag) i Jotunheimen Fjällvandring 0
TimeBender Vistas-Nikkaluokta på en dag? Fjällvandring 6
CathrineC Kläppen - helagstoppen - kläppen på en dag?? Fjällvandring 19
maximiriam Bestiga Sylarna på 1 dag? Fjällvandring 18
ytilde Abisko - Kårsavagge t-o-r på en dag? Fjällvandring 8
Hedstigen Singistugorna - Sydtoppen på en dag? Fjällvandring 9
punchdrunk Kan man gå mellan Unna Allakas och Riksgränsen på en dag? Fjällvandring 10
Karolina P Vad kan man göra i Kittelfjällområdet en dag i maj? Fjällvandring 2
Weranda Kungsleden på en dag! Fjällvandring 75
asa82e Hur långt hinner man på en dag? Fjällvandring 69
plaskdaja Alla Sareks 2000 toppar på en dag ? Fjällvandring 9
x-treme Grejar jag kebne på en dag? Fjällvandring 5
2 toppar - 1 dag Fjällvandring 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg