-Gå int på allt jvla skit som tillverkas..
Finns så mkt dynga som påstås vara sameslöjd, men är värdelöst träpinne-skit som du lär tappa i första sittningsrast...
En 'lappkniv' 'Niebe' med 'Doappeht' finns som storhuggare och vanlig matredskap, verktyg osv.
Helhorn helst älg som är mindre sprickriskabelt då kniven används blöt, diskas, tvättas ren osv.
Kniven skall i specialslidan ha 'knäpp-ljudet' för att därmed sitta för evigt fast, utan att som finska Karesuando-dolkar o svenskt dravvel, halka ur vid första gupp..
Rågarvat läder ett måste, inte metallgarvat kromgarvat skräpindustriellt strunt. Är det som håller en livstid.
Sameslöjd är heller inte perfektionismen via maskin-tillverkning som många trott, utan handgjordes förr med många skavanker, men ändå vackra med sin patina..
Knivbladen har blivit bättre också... mycket har ändrats..
'Blodhål' i slidan är bra för torkningen.
Och man har oftast i samband med slakt flera knivar med sig färdigslipade.
Själv har jag fil ock i samma slöjdstil för just slöa kniveggar..
Vi lever i en helt annan dimension idag med material som aldrig fanns förr, så jag vete fan om jag ens bryr mig samla på knivar som blir med initialer så vädefulla att larm måste sättas på i sommarstuga innan far nånstans.. Det är ju rent fjolligt så det har burt av.. Husbehov i egenutrustning gällde att göra och underhållas. Sen fick det vara...
Men prova "Mattarahka" slöjdkooperativet i Kiruna..norr om stadens utkant.
Risk att det kostar.. Fankir, Helge Sunna, Järva-Per Blind, Rimpi, finns väl högvis på Samernas Folkhögskola i Jokkmokk att höra med.
Mannet !