Re: Arg
Ful; sa:
Tycker fortfarande att det är skandal att man skall behöva betala för den här typen av produkter som är finansierade med skattepengar.
Det skall vara som i tex USA där man kan ladda ner eller beställa mätningar som gjorts av bland annat försvaret och andra statliga myndiheter, detta är gratis.
Här måste man betala dyra pengar för dem samt att jag som jobbar på ett företag som sysslar med liknande grejer som sjöfartsverket mfl måste konkurera med dessa större företag som är sponsrade av staten (läs: är staten).
Själv rycket jag att det är löjligt med det utbredda myndighetsförakt man ofta stöter på i Sverige. Lantmäteriet har GANSKA många uppgifter som skall fungera. Den erfarenhet jag har är att företaget är mycket kompetent med ett fascinerande utbud av tjänster.
Dessutom har jag svårt att tro att du vet var denna sponsring går. Lantmäteriet bedriver forskning och det är självklart att den skall vara statsfinasierad.
3 § Lantmäteriverket är central förvaltningsmyndighet för frågor om fastighetsindelning och för grundläggande landskaps- och fastighetsinformation.
Lantmäteriverket är chefsmyndighet för lantmäterimyndigheterna i länen.
4 § Lantmäteriverket skall
1. leda och utöva tillsyn över verksamheten vid lantmäterimyndigheterna i länen,
2. ansvara för försörjning med grundläggande landskaps- och fastighetsinformation,
3. ansvara för framställning och utgivning av information från den allmänna kartläggningen,
4. ansvara för de geodetiska rikssystemen och stöd för mätning som innefattar satellitbaserad lägesbestämning och navigering,
5. verka för ett ändamålsenligt och vårdat ortnamnsskick samt fastställa ortnamn i den utsträckning inte någon annan myndighet har sådan befogenhet,
6. ansvara för redovisning, tillsyn och skötsel av Sveriges riksgräns på land mot Finland,
7. ge råd och stöd inom verksamhetsområdet,
8. utreda och avge yttranden i ärenden eller mål hos domstolar eller andra statliga myndigheter på framställning av sådana myndigheter,
9. samverka med myndigheter och organisationer i andra länder vad gäller förhållanden som är av betydelse för verket,
10. i övrigt fullgöra de uppgifter som följer av annan författning.
5 § Lantmäteriverket skall bedriva utvecklingsverksamhet inom sitt verksamhetsområde och forskning inom området geodesi.
6 § Lantmäteriverket får mot avgift bedriva uppdragsverksamhet inom sitt verksamhetsområde.
7 § Lantmäteriverket skall meddela de föreskrifter som behövs om organisation och verksamhet vid lantmäterimyndigheterna i länen.