Långtursklättring

Hej!

Lyckegård, dit charmtroll! ;-)

Vad tråkigt att jag gjorde dig besviken med mitt val av trådtitel, men tråden kan ju även innehålla lite resetips. Standardsvaret är förstås valfritt fjäll i Norge om du inte redan varit där, bl. a Nissedal.

Tyvärr så finns det få längre klätterturer i Sverige, men med lite fantasi kan man ändå få till ett flertal standplatser även på mindre klippor. Är det någon annan som har några tips?

Med vänliga hälsningar

Kaj

Härlig läsning! Många tips som man inte tänkt på. :)

Bästa multipitchleden som jag klättrat hittills i Sverige är 'Slowfox', 5+, Fjällbo, 3 replängder. (Göteborg alltså!)

Jag tror i och för sig att själva boken vi diskuterar har ett helt kapitel med exempel på olika multipitch-leder, och vilka tekniker som passar på vilken led.

Tyvärr är väl de bästa svenska flerreplängdsturerna i Bispberg, där det är klätterförbud sedan 18 år.

Slow Fox i Fjällbo är väl OK, men det finns bättre turer av längd än så. Och framför allt finns det fler turer av lite längd på andra ställen, t.ex. i Rösås. Stuguberget har ju också några som är iaf två replängder. Men Bispberg... Jag saknar Bispberg!

Här är två bilder från Bispberg från mitt sista besök där hösten 1995, några månader innan klätterförbudet trädde i kraft. Två riktiga klassiker, Direkten (5-) och Jämlikheten (5+):

Bilagor

• Direkten 1995.jpg
    Direkten 1995.jpg
    139.5 KB · Visningar: 795
  • Jämlikheten 1995.jpg
    Jämlikheten 1995.jpg
    168.2 KB · Visningar: 1,038
RIP Bispberg... eller? Finns det en möjlighet att det öppnar i framtiden?

Hur som helst, vad kul att länken uppskattas. Ofta, i alla fall är det så för mig, så glömmer jag bort olika tekniker som man sällan använder, så lite repetition kan vara bra ibland!

Med vänliga hälsningar

Kaj

Redan 1995 behövde vi äpplen på hjälmen, eller såg jag fel? ;) Tack Per för fina bilder!

Bilagor

• apple-iphone-5c-4.jpg
    apple-iphone-5c-4.jpg
    31.1 KB · Visningar: 595
Det är väl som jag förstått mest en markägarfråga, eller var det snarare tomtägare med angränsande tomter kanske. Problemet kan väl sen vara att beslutet sen cementeras efter att nån tjänsteman försvarat beslutet ett antal gånger. Men tjänstemän pensioneras eller rör sig tidigare med lite tur, så självklart ska det klättras igen på Bispberg. Frågan är bara om man själv har pensionerats vid det laget?

Bispberg är värt en egen tråd. Beträffande ursprungsfrågan så är Häggstatraversen fram och åter längs Häggstas sydvägg en klassisk multipitch som gjordes ofta på 70-talet som träning inför Alpturer. För dom flesta så innehöll den då även inslag av artificiell klättring. Jag vet inte längden exakt men 400 meters klättring tror jag går att få ut. En klassisk dagsexpedition som jag inte vet ifall den alls görs nuförtiden .

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg