Långturer i tromsö

Jag ska till tromsö i sommar och undrar då naturligtvis vilka långturer som man bör klättra helst kil men bult går också bra typ grad 4-7.Har kollat in Holennder eller hur det nu stavas och det verkar fett någon som varit där?
 
Baugen uppe på Hollendaren är en världsklassklippa. Av de åtta leder jag gjort där uppe var enbart en inte en trestjärnig superled, utan bara tvåstjärnig. Dubbelrep eller extra firningrep är ett måste då firningspisten har några 40 m + firningar och att gå ner är ett utdraget äventyr.

I det angivna spannet anbefaller jag i första hand Hollendaren, 6, (med Ikaros-utsteget för fantastisk sprickklättring i grad 7-/7), Ballongsnoppen, 6+ (gärna med Krumtappens utsteg så att man får några rejäla kaminer som motvikt till den lättsamma branta väggklättringen på Ballong..) och Gemini, 7/7+, men som sagt, alllt är fint. Svart hav, Halvmånerisset, Thanathos.... allt är super.

Det finns nog inga bultade långturer på Kvaløya.

Sportklättringen på Kvaløya är acceptabel. Det finns bättre annorstädes, men Gullknausen har några mycket fina leder och ligger helt fantastiskt beläget. Ersfjord är också helt OK, men har nästan inget anmärkningsvärt i gradspannet 4-7.
 

Liknande trådar