Långlivad läslampa?

Jag tänker resa i Afrika framöver och ett problem är att det inte alltid finns elektricitet på landsbygden. Kan bli lite tråkigt när solen sjunker som en sten klockan halv sju. Jag behöver alltså en läslampa med mkt god brinntid. Uppladdningsbar går nog bra om laddningen räcker länge. Pannlampa kanske?

Någon som har tips?

Hur är det med riktig eld förresten? Finns det någon fotogenlampa eller liknande som är bra?

Diodlampa...

Pannlampa med diodlyse tycker jag funkar hur länge som helst.. Tex Petzl Tikka med tre st AAA batterier som enligt uppgift ska räcka i 150 timmar, så problemet blir nog att ha med böcker som räcker...

Använder min även hemma för att läsa i sängen utan att störa frun, och det är inte ofta batterierna behöver bytas.

Hur länge ska du vara i Afrika och varför (om man får vara lite nyfiken?)

Jag har en lysdiodlampa som man vevar igång. Det sitter ett dynamo i den. Lyser ca 30 minuter efter 1 minuts vevand. Då behöver man aldrig oroa sig för att batteriet skall ta slut. Väger kanske lite för mycket för att ha med på resa (ca 150g skulle jag gissa.) Fånig pryl, men jag fick den av Ford när jag köpte bil.

Jag skulle välja en diodlampa och köra den på accar och ladda med solpanel, åtminstone om jag skulle vara ute länge.
Åkte runt på cykel ett par veckor i somras med ett hembyggt solladdningspaket som räckte för både belysning, telefon, dator och TV. Fungerade utmärkt. Beskrivning av bygget med några bilder finns på:
http://www5.tripnet.se/~kennethm/cykel04/solpanel.htm

För enbart belysning och kanske en liten kortvågsradio räcker en liten panel med plats för några penceller som finns att köpa färdigt. Kan ju vara trevligt att ratta in SR:s utlandprogram i lampans sken om kvällen...

Har man en diodlampa har de ju oftast en brinntid på 50-100 timmar, läser man 5 timmar varje kväll så blir det i alla fall 10-20 dagar en uppsättning alkaliska batterier räcker. Laddningsbara har ju en viss självurladdning så risken är att de räcker KORTARE tid...

Så det blir nog en brytpunkt nånstans mellan att ha med sig extra uppsättningar alkaliska batterier och ha med sig en solcellsladdare.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg