Långhundraleden

Har någon erfarenhet av Långhundraleden?

Jag planerar att paddla Långhundraleden med mina barn. Jag undrar var man kan hyra kanot i närheten, om de kör ut kanoten till startpunkten och hämtar den igen, om det finns lämpliga tältplatser intill leden, hur lång tid den kan tänkas ta att paddla och om det finns något annat som jag bör tänka på.

/Johan

är nog knappt paddelbar annat än i extremt högvatten tidigt på våren om vi pratar om hela leden.

Helgöån upp till Kårsta kanske går. http://www.kanotguiden.se/sthlm/langhpr.htm http://www.traneving.se/index.php?t...Y6ad5g4AAABh9Gkj&bcsi_scan_filename=index.php

Kanotuthyrare förutom som länkas till i ovanst länk www.roslagens-marincenter.se hittade jag på nätet vet inget om de finns kvar.

Jag har åkt skridskor från Mora Stenar till Brottby med en transfer med buss mitt på http://www.sssk.se/medlem/databas/fardrapport/fardrapport-v.asp?ID=73

Thure

Jag har paddlat den södra delen av Långhundraleden:
- en gång med hopfällbar kanadensare, vi tog Roslagsbanan till Ekskogen och paddlade ner till Åkerberga en majeftermiddag/kväll, startade kanske vid 17-tiden och var framme vid midnatt
- en gång hyrde vi K2:eek:r på Skärgårdens kanotcenter (Resarö), paddlade över Trälhavet och upp i kanalen. Vi kom till strax norr om Brottby på en dag, tältade och paddlade tillbaka.

Från Helgösjön och norrut kan man nog bara paddla tidigt på året, innan vassen vuxit upp.
Förbi Slussen i åkerberga är det bra med en kanotvagn.

Uhm, mitt hemmavatten! Jag paddlar i Långhundraleden ofta. Jag har dock inte paddlat längre än till Garnsvikens norra ände på många år. För länge sedan gick det bra att sjösätta i Brotorp norr om Brottby och paddla ner till Trälhavet. Jag vet inte om det växt igen idag. Roslagens marin i Åkersberga hyr ut canadensare och kajaker och jag tror att de även kan lämna/hämta kanoter. Hör med dem om framkomlighet.
/S.

Från Benhamarnasjön o nedströms är det ok under större delen av året, men acl så tråkigt... man ser ju ej mkt mera än vass o himlen....

Tack för hjälpen

Nu är turen genomförd. Vi lyckades låna en kanot och planerade därför en rundtur med start och mål vid Garnsviken.

Vi paddlade uppströms längs Husaån så långt vi kunde komma. Avstickaren från Storån mot Ekskogen var inte paddlingsbar, men vi fortsatte upp till Holmbroån strax norr om Roslagsbanan. Där vände vi och paddlade tillbaka till Helgösjön. Det var för smalt för att vända kanoten, så vi fick backa en bit. Vi övernattade vid Helgasjöns nordöstra ände och paddlade tillbaka till Garnsviken dagen efter.

Det var en mycket fin tur. Vattnet låg spegelblankt och terrängen växlade från trång vasskantad bäck till lummig skogsmiljö och öppna landskap med betande kor.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg