Det funkar!
Lovade att återkomma med recension av min nya skridskokänga. Den kom inte fram i tid till skridskopremiären på grund av att Naturkompaniet och Lundhags klantade sig. Fick den först i fredags och har kört några mil på den nu. Kängan jag beställde var en Lundhags Scandinavia med skidkanter och "nära" läst. Den läst som Lundhags kallar "nära" är den smalaste lästen (se nedan) de har på Certech kängor och finns egentligen på Scandinavian Hiking, den kängan tycker jag dock är för hög för skridskoåkning, Scandinavia är 20 cm, även det kanske i högsta laget. Första intryck jämfört med mina gamla Lundhags Militär (nuvarande Winter trekker) är att jag har mycket bättre kontroll över skäret, särskilt när jag drar på lite. Halkar inte runt i kängan längre som jag gjorde förr och kan ha tunnare strumpor på mig trots att det är samma storlek på kängan. Än så länge är jag mycket nöjd, jag har nu en lätt (enligt en gammal Lundhagskatalog skall kängan väga 750 gram, skall provväga) och vattensäker känga som passar på Almgrens Snabb. Undrar lite över vilken lästvidd det är på min "nära" läst, om det är M eller L, kanske hade man kunnat ha en ännu tightare läst, får se hur det känns när jag åkt in mig på den på allvar. Lundhags lästsystem är lite klurigt, det finns tre typer av lästar och dessa i sin tur finns i olika vidder. Läs gärna på deras hemsida för att se hur det funkar. Modifieringarna kostade 240 kronor, det tycker jag är mycket rimligt, kängan i sig kostar dock över 2000 kronor. Helt klart ett alternativ för Lundhagsfrälsta långfärdsskridskoåkare.
Passade på och fixade fångremmen på Almgrens Snabb oxå. Bytte till en karbinhake i rostfritt stål. Ingen optimal lösning dock, finns risk för isbildning och att den därmed fryser igen, har satt lite krympslang på den för att minska risken och får väl spreja med teflonspray. Måste finnas en bättre lösning.
-Palle